شناسه خبر:68867
1402/2/19 10:30:24

سپهرغرب، گروه کاردانش: رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: رسالت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور را یک فرمان قلمداد می‌کنیم.

محمدصادق خیاطیان؛ در نشست معرفی عامل توسعه زنجیره ارزش آبزی‌پروری که در محل صندوق نوآوری برگزار شد، بیان کرد: امروزه کسی در ضرورت توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان در کشور تردیدی ندارد چرا که این موضوع از چند وجه مختلف چه در حوزه توسعه اقتصادی و چه در حوزه امنیت غذایی نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.
وی با تأکید براهمیت توسعه زنجیره ارزش در صنایع مختلف افزود: بررسی‌های ما در صندوق نوآوری و شکوفایی نشان می‌دهد که در حال حاضر یکی از عوارض موجود در بوم اقتصاد کشور، توسعه جزیره‌ای صنایع و عدم ارتباط میان‌بخشی بین آنان است که سبب شکنندگی مدل‌های توسعه اقتصادی کشور شده و موجب شده پایداری زنجیره‌های تأمین خدشه‌دار شود.
رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در ادامه با تأکید بر اینکه صندوق نوآوری در رویکرد جدید خود برای توسعه زنجیره ارزش در صنایع، مطالعات مختلفی را انجام داده و همه جوانب را سنجیده است، گفت: ما در این مطالعات به این نتیجه رسیدیم که شناسایی یک عامل توسعه و حمایت از آن می‌تواند یکی از مؤثرترین و راهگشاترین اقدامات در این زمینه باشد. با این حال همچنان در کشور نیاز به جا افتادن ادبیات توسعه زنجیره ارزش در بخش‌های مختلف وجود دارد.
به گفته خیاطیان، توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان که صندوق نوآوری در آن پیش‌قدم شده و امکان همکاری‌های میان‌دستگاهی را در آن فراهم آورده است، می‌تواند تمرین خوبی در بخش‌های مختلف برای بازیابی و بازسازی حلقه‌های مفقوده زنجیره ارزش در صنایع باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه رسالت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است، ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر این موضوع، ما افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کشور را یک فرمان و مأموریت تلقی می‌کنیم.
در این راستا برنامه‌های مفصلی تدوین شده و بخشی از کار را در رویکردی عمودی تعریف کرده‌ایم که توسعه زنجیره ارزش صنایع مختلف و ساماندهی آن‌ها نیز بخشی از همین «رویکرد عمودی» است. این فرایند با صنعت پرورش آبزیان شروع شده که می‌تواند نقش بسیار گسترده‌تری از وضعیت فعلی خود در کشور ایفا کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان علاوه بر رونق اقتصاد دریا می‌تواند نقش به‌سزایی در توسعه و آبادانی سواحل کشور داشته باشد. از سوی دیگر افزایش مصرف ماهی میان خانوار‌های ایرانی نیز نقشی بی‌بدیل در ارتقاء شاخص سلامت جامعه و همچنین امنیت غذایی کشور دارد.
خیاطیان همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تاکنون فعالیت‌هایی را در حوزه فناوری شیلات آغاز کرده و سازمان شیلات ایران نیز تجربیات مفصل خود را در این طرح ملی به میان آورده است. در این میان صندوق نوآوری نیز کمیته‌ای از بازیگران مختلف این حوزه تشکیل داده تا در هر مرحله، نقاط مختلف طرح توسعه زنجیره پرورش آبزیان، از نگاه‌های مختلف بررسی شود.
به گفته وی براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در یک فرایند هفت تا 10 ساله تنها سهم تولید ماهی در قفس کشور از 12 هزار تن به یک میلیون تن می‌رسد.
وی تصریح کرد: برای پایداری حجم افزایش تولید ماهی و محصولات دیگر دریایی باید در این طرح دقت بسیاری بر پیوست علمی و فناوری و همچنین پیوست صادرات داشت. چنین اقدامی تاب‌آوری توسعه این صنعت را تضمین خواهد کرد.
این استاد دانشگاه در ادامه به این نکته اشاره کرد: می‌توان در یک تقسیم کار، وظیفه نظارت بر عامل توسعه انتخاب‌شده را میان دستگاه‌های مختلف تقسیم کرد. این وظیفه بسیار خطیری است که هر یک از نهاد‌های همکار می‌توانند آن را به عهده بگیرند. بر این اساس می‌توان با تقسیم کار، نظارت بر فعالیت‌های توسعه‌گر در بازار را به سازمان شیلات سپرد؛ همچنین نظارت بر بخش فناوری را معاونت علمی و فناوری به عهده بگیرد و در مسائل مالی نیز صندوق نوآوری وظیفه نظارت بر عامل توسعه را به انجام برساند.
خیاطیان در پایان تصریح کرد: با توجه به مسائلی که امروز صنعت شیلات در ایران دارد ما در این طرح به دنبال رویکرد‌هایی پیشروتر از رویکرد‌های موجود بودیم. ما در صندوق نوآوری در نقطه موجود باقی نمی‌مانیم و قصد داریم حوزه فناوری را به پرورش آبزیان گره بزنیم. این کار نمونه بسیار خوبی از همکاری میان نهاد‌های مختلف کشور برای توسعه زنجیره ارزش پرورش آبزیان خواهد بود.

شناسه خبر 68867