شناسه خبر:69009
1402/2/23 11:26:40

سپهرغرب، گروه گردشگری: ظاهر کلی مسجد شافعی کرمانشاه تجلی‌گر معماری ایرانی- اسلامی است، اما اگر به دورن مسجد قدم بگذارید فضای داخلی آن و سبک معماری‌اش شما را به یاد مساجد عثمانی می‌اندازد.

مسجد جامع شافعی که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است در سال 1324 شمسی تأسیس شده و در راسته بازار کرمانشاه (تاریکه بازار) قرار دارد.
محلی که مسجد در آن ساخته شده در گذشته زائرسرا بوده که توسط تعدادی از خیرین اهل سنت به سرپرستی مرحوم «حاج ملا سیدحسین مسعودی» خریداری شده. این مسجد با زیبایی مصورکننده‌اش شهر کرمانشاه را زینت داده است و می‌توان از آن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه یاد کرد.
چیزی که مسجد شافعی کرمانشاه را از سایر مسجد تاریخی ایران متمایز می‌کند این است که سبک معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی- اسلامی و معماری عثمانی است.
وقتی به بنای کلی این مسجد می‌نگیرید ظاهر کلی آن تجلی‌گر معماری ایرانی- اسلامی است، اما اگر به دورن مسجد قدم بگذارید فضای داخلی آن و سبک معماری‌اش شما را یاد مساجد عثمانی می‌اندازد.
جالب است بدانید، که سازه اصلی مسجد شافعی کرمانشاه فلزی‌ست و نماد بیرونی آن نیز با سنگ تراورتن سفید پوشش و زینت داده شده است در بنای کلی یک گنبد بزرگ و چند نیم‌گنبد و دو مناره طلایی‌رنگ به چشم می‌خورد.
مساحت داخلی این بنای پرشکوه، یک‌هزار و 60 مترمربع است. مسجد شافعی کرمانشاه مانند اغلب مساجد ایرانی دارای حیاطی بزرگ به شکل مستطیل است در ضلع‌های غربی و شرقی این بنا دو شبستان وجود دارد که یکی از آن‌ها به خانم‌ها و دیگری به آقایان اختصاص دارد.
از دیگر بخش‌های این مسجد بزرگ و پرشکوه می‌توان به کتابخانه، آبدارخانه، جاکفشی و فضاهای جانبی اشاره کرد. در واقع امروز ساختمان اصلی این مسجد پرشکوه به جاذبه تاریخی در قلب کرمانشاه تبدیل شده است.

شناسه خبر 69009