شناسه خبر:69244
1402/2/30 09:54:55

سپهرغرب، گروه خبر: نمایشگاه دائمی و بازار گل شهرستان محلات به دلیل شوک‌های قیمتی سال‌های اخیر و مشکلات بودجه‌ای، روز به روز از راه‌اندازی دورتر می‌شود.

پیش‌نیاز توسعه هر صنعت، تبلیغات مناسب و ارائه درست محصولات آن در بازار است. در صورتی که این عرضه به طور کامل انجام نشود، محصول تولید شده، توان رقابت در بازار را از دست داده و به تدریج میدان مسابقه را به رقبا واگذار خواهد کرد.
ارائه یک محصول در بازار تنها زمانی موفق خواهد بود که همه مولفه‌های "عرضه در زمان مناسب و مورد تقاضای بازار"، "تنوع در عرضه"، "تنوع در قیمت"، "در دسترس بودن تمامی تولیدات" و "جغرافیای مناسب عرضه" را کنار یکدیگر داشته باشد.
شهرستان محلات به عنوان برترین تولیدکننده گل کشور که برخی تولیدات خود را راهی بازارهای جهانی نیز کرده است، اگرچه در تولید تا حدودی موفق عمل کرده، اما در تبلیغات، معرفی تمامی محصولات، پتانسیل‌ها و توانمندی‌ها و عرضه محصولات خود در بازارهای داخلی و خارجی، چندان موفق نبوده‌ است. یکی از دلایل عدم این توفیق، نبود محلی برای به نمایش گذاشتن یکپارچه تمام توانمندی‌ها و پتانسیل‌های این صنعت پاک است تا خریدار بتواند با مقایسه تمامی محصولات و در کمترین زمان، محصول مورد علاقه خود را انتخاب کند.
این مسئله سبب شده است که گردشگرانی که به دنبال تهیه رهاوردی از سفر به محلات هستند یا خریداران عمده گل، در تهیه محصول مورد نظر خود دچار سردرگمی شوند و خستگی و اتلاف زمان، مانع بهره‌ بردن آنان از تمام پتانسیل‌های گل محلات باشد.
اگرچه برگزاری نمایشگاه سالانه گل، یکی از روش‌های معرفی توانمندی‌های این صنعت است، اما محدودیت زمانی و مکانی نمایشگاه، عدم برگزاری منظم نمایشگاه و برخی مشکلات حاشیه‌ای دیگر، مانع به بار نشستن تلاش‌ها برای معرفی کامل توانایی صنعت گل محلات است.
تمامی این مشکلات، بخش خصوصی، متشکل از تولیدکنندگان گل را بر آن داشت تا یک شرکت تعاونی تاسیس کنند تا در قالب این شرکت، یک نمایشگاه دائمی، بازار یکپارچه و مدرن و در کنار آن یک مجتمع کامل گردشگری ایجاد شده و تمام توانمندی‌های گل محلات به صورت متمرکز به خریداران تخصصی و گردشگران عرضه شود و در نهایت این شرکت تعاونی تحت عنوان "نمایشگاه باغ گل کیهان" تاسیس شد و به اجرای این طرح ورود کرد، طرحی که اگر در زمان تعیین‌شده به بهره‌برداری می‌رسید، جهشی قابل توجه برای گل محلات به شمار می‌رفت، اما مشکلاتی از قبیل شوک‌های افزایش قیمت دلار در سال 97 و 1401، افزایش چندین برابری قیمت‌ها، بروکراسی‌های اداری و بی‌توجهی مسئولان، این پروژه جذاب را که پیش‌بینی شده بود با هزینه 30 میلیاردی و در یک بازه زمانی 3 ساله به بهره‌برداری برسد، هر سال از افتتاح دورتر کرد.
با توجه به برآوردهایی که به گفته مدیرعامل این شرکت تعاونی، غیرکارشناسی و تقریبی است، برای تکمیل فاز اول و دوم این پروژه نیاز به حداقل 300 میلیارد تومان سرمایه هست که در شرایط فعلی و با توجه به توانایی محدود گل‌کاران آسیب دیده از پاندمی کرونا، نمی‌توان چشم‌انداز روشنی را برای آن تصور کرد.
محمدرضا علیمحمد در اینباره گفت: پیش از سال 96 در جلسه اقتصاد مقاومتی مصوب شد که زمین فعلی نمایشگاه به دلیل موقعیت مناسب، با عنوان فضای نمایشگاهی در اختیار گل‌کاران شهرستان قرار بگیرد و در ادامه، این شرکت در سال 1396 رسما ثبت شد.
وی افزود: در آن زمان بر اساس اساسنامه، سهام شرکت با ارزش هر سهم 10 میلیون تومان در اختیار گل‌کاران قرار گرفت و این سهام با محدودیت حداقل 3 سهم و حداکثر 15 سهم به افراد عرضه شد. که در نهایت بیش از 420 سهم در اختیار افراد قرار گرفت و با حضور نمایندگانی از بعضی ادارات، شرکت تعاونی نمایشگاه دائمی باغ گل کیهان رسما تشکیل شد.
  تخصیص زمین، اولین گِره در مسیر تاسیس نمایشگاه
وی ادامه داد: پس از تشکیل شرکت و انتخاب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره، اقدامات لازم جهت در اختیار قرار گرفتن زمین در دستور کار قرار گرفت. از آنجا که این زمین متعلق به منابع طبیعی و در اختیار امور اراضی جهاد کشاورزی بود، اختصاص زمین نیازمند موافقت اصولی بود و از آنجا که این موافقتنامه به نمایشگاه اختصاص نمی‌یافت، به ناچار این موافقت به شکل موقت از میراث فرهنگی و تحت عنوان طرح مجتمع گردشگری تفریحی گرفته شد.
وی افزود: برای تعیین کاربری این منطقه نیاز به طرح توجیهی اولیه با مشخص کردن کاربری‌ها بود. با مشخص شدن قسمت‌های پیش‌بینی‌شده برای مجموعه، زیربنای مورد نیاز این محل‌ها، در فضایی به مساحت محدود 50 هزار متر مربع تعیین شد.
وی با اشاره به فرآیندهای بسیار طولانی و نفس‌گیر تایید طرح توجیهی در کارگروه امور زیربنایی و دستگاه‌های مختلف تصریح کرد: این پروسه ممکن است نیازمند یک سال زمان باشد اما با پیگیری‌های انجام شده، این فرایند در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد تا در نهایت، مصوبه کارگروه امور زیر بنایی تحت عنوان "مجتمع گردشگری" به امور اراضی ارائه شد.
علیمحمد گفت: در نهایت تصمیم بر این شد که این زمین به صورت اجاره‌ای در اختیار شرکت تعاونی قرار بگیرد و در فروردین 97، قرارداد اجاره زمین با جهاد کشاورزی به مدت سه سال منعقد شد و پس از برگزاری جلسات مختلف با صاحب‌نظران و مشاوران و بررسی طرح‌های ارائه‌شده، در نهایت به طرح حاضر رسیدیم.
  آغاز اقدامات عمرانی و تورمی که مقابل پیشرفت قد علم کرد
وی ادامه داد: در این طرح، اولویت اولیه وجود بازار گل و پیش‌بینی غرفه‌هایی در آن بود که به ازای هر سه سهم، یک غرفه در اختیار سهامداران قرار می‌گرفت. از آنجا که یکی از برنامه‌های این پروژه ایجاد نمایشگاه دائمی بود، با بررسی، رایزنی و مشاهدات صورت گرفته از پروژه‌های مختلف، پس از توافق با یک شرکت و مشاهده نمونه کار آن در باغ گیاه‌شناسی اصفهان و مصوبه هیئت مدیره، در نهایت تصمیم بر این شد که فضای نمایشگاهی به صورت سازه‌های کروی احداث شود.
وی اظهار کرد: قرارداد احداث نمایشگاه با مبلغی بالغ بر 2 میلیارد تومان در اواخر سال 1396 با این شرکت امضا شد. برای بازار گل این پروژه نیز نیاز به تهیه طرح اجرایی بود و در نهایت شرکتی به عنوان طراح و مجری این فاز از پروژه انتخاب و مقرر شد بازار در فضایی به مساحت 15 هزارمترمربع تاسیس شود که پروژه‌ای بی نظیر در شهرستان محلات به شمار می‌آید و نیازمند طراحی خاصی بود.
وی افزود: پس از طی مراحل یاد شده، قرارداد اجرای بازار گل در سال 98 با این شرکت منعقد شد. قرارداد ما با این شرکت تا سال 99 نیز ادامه داشت که بخشی از مراحل زیربنایی پروژه را نیز انجام داد. به دلیل نوع قرارداد و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، ادامه کار متوقف شد و به دلیل عمل نکردن بعضی از سهامداران به تعهد خود در پرداخت مبالغ سهام و با توجه به مشکل نقدینگی شرکت، پیشرفت مورد انتظار حاصل نشد.
  تهیه پوشش سازه‌های نمایشگاه، چیزی فراتر از هفت خوان
شهردار سابق شهرستان محلات تصریح کرد: پس از احداث اسکلت نمایشگاه، تامین پوشش آن نیز فرایندی پیچیده و سخت بود. پوشش نمایشگاه باید از کشورهای دیگر وارد می‌شد که نیازمند اخذ کارت بازرگانی و تامین دلار بود. پس از طی کردن مراحل بسیار و سپری شدن زمان، مشخص شد که یک شرکت ایرانی نیز پوشش ویژه این نوع سازه‌ها را تولید می‌کند.
وی گفت: این نوع پارچه در باغ گیاه‌شناسی اصفهان در ابعاد کوچک‌تر استفاده شده است اما فضای نمایشگاهی ما نیاز به بیش از 8 هزار متر پارچه دارد. پروژه نمایشگاهی محلات دارای سه سازه کروی است که ارتفاع یک سازه 36 متر و ارتفاع دو سازه دیگر 26 متر خواهد بود. شرکت تامین‌کننده پوشش سازه‌های کروی در مجتمع نمایشگاهی سیرجان، اقدام به واردات پارچه از عربستان می‌کند.
یادگاری‌های کرونا اینجا هم خودنمایی می‌کند
وی اظهار کرد: بر اساس برآورد ما تهیه پوشش سه کره نمایشگاه محلات چیزی حدود 10 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و با توجه به کاهش ارزش پول، افزایش هزینه‌ها و رشد تورم و هزینه شدن سرمایه موجود، در مجمع عمومی تصمیم بر افزایش سرمایه شرکت گرفته شد و مقرر شد به ازای هر سه سهم، 60 میلیون تومان دیگر در طی سه سال واریز شود که به این ترتیب، ارزش هر سهم 30 میلیون تومان شد.
مدیرعامل شرکت تعاونی نمایشگاه باغ گل کیهان ادامه داد: عده‌ای از سهامداران نیز به تعهد خود عمل نکردند و با توجه به در نظر گرفتن تورم موجود و کاهش ارزش پول، روند تکمیل پروژه با مشکل مواجه شد. البته یکی از دلایل پرداخت نشدن تعهدات سهامداران، شیوع کرونا بود که گل‌کاران را طی دو الی سه سال با ضرر هنگفتی مواجه کرد.
وی با اشاره به متوقف نشدن روند پروژه علیرغم مشکلات فراوان، افزود: به دلیل کمبود نقدینگی و گستردگی پروژه، امکان فعالیت در چند جبهه وجود نداشت. به همین دلیل تلاش کردیم یک مرحله از کار را پیش ببریم و اولویت ما احداث دیوار سازه‌های کروی، دیوار اطراف مجموعه و تامین آب بود که برای تامین آب مجتمع مقداری تخصیص از سد کوچری دریافت کردیم و از آنجا که منطقه فاقد پوشش فیبر نوری بود، برای تامین فیبر نوری نیز رایزنی‌های بسیاری با مخابرات انجام شد.
وی تصریح کرد: در مجموع، افزایش سرسام‌آور تورم، شیوع بیماری کرونا و عمل نکردن برخی سهامداران به تعهدات، پروژه را در وضعیت فعلی قرار داده است. البته باید این نکته را نیز مد نظر داشت که پروژه فعلی با توجه به مختصات، ویژگی‌ها و مساحت زمین، پروژه‌ای فرا شهرستانی و در سطح ملی است. چرا که بازار گل پیش‌بینی شده در این محل، بزرگترین بازار استاندارد گل کشور خواهد بود.
  فاز سوم نمایشگاه، تحولی در صنعت گردشگری منطقه
وی گفت: در فاز سوم، یک مجتمع گردشگری در فضایی به مساحت 20 هزار متر مربع پیش‌بینی شده است. این مجتمع دارای رستوران، تالارهای پذیرایی، رستوران گردان، سوئیت‌های VIP، آکواریوم، واحدهای تجاری، واحدهای اقامتی، دریاچه، مغازه و بسیاری امکانات دیگر است و از سال گذشته به دنبال سرمایه‌گذار برای اجرای آن هستیم.
وی ادامه داد: اولین طرحی که در استان به عنوان طرح سرمایه‌گذاری توسط شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به وزارت اقتصاد و دارایی که دارای نمایندگی در استان مرکزی است، تائید و به تهران ارسال شده، این پروژه است. طرح توجیهی این پروژه با مشخصات و ویژگی‌های اقتصادی آن به زبان فارسی و انگلیسی توسط مشاور تهیه شده تا در صورت امکان، از سرمایه‌گذار خارجی نیز برای آن استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه پروانه تاسیس نمایشگاه از وزارت جهاد کشاورزی اخذ شده، اظهار کرد: دو سال پیش برای اولین بار در کشور از طرف سازمان توسعه، مجوز برگزاری نمایشگاه کشوری به شهرستان محلات داده شده ‌است. از آنجا که زمین نمایشگاه محدود بود، برای تامین پارکینگ مجتمع در قسمت جنوبی نمایشگاه درخواست تخصیص زمین کردیم تا در صورت راه‌اندازی نمایشگاه پارکینگ آن نیز تامین شده باشد.
وی افزود: در طول این سال‌ها، وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، رئیس سازمان توسعه تجارت، معاونان آنان و نمایندگان مجلس از این پروژه بازدید کردند اما هیچ‌کدام کمک خاصی به این پروژه نکردند. تنها کمک به این پروژه از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی بود که مبلغ 250 میلیون تومان به ما پرداخت کردند که این مبلغ نیز صرف تهیه بخاری برای سازه‌های کروی شد.
اولین پروژه گردشگری مدرن اقتصادی محلات نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی
عضو شورای اسلامی شهر محلات با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های انجام شده در این محل از طرف گل‌کاران صورت گرفته، تصریح کرد: توان آنها نیز در حدی نیست که بتوانند این پروژه را تکمیل کنند و نیاز است تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران وارد شده و در تکمیل پروژه کمک کنند. مجتمع گردشگری تعریف شده در این محل، ظرفیت و توانایی بسیاری دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی مناسب، در صورت راه‌اندازی انقلاب بزرگی در صنعت گل و گیاه شهرستان محلات رقم خواهد خورد.
علیمحمد گفت: کمبود چنین فضایی از سال‌ها پیش در شهرستان محلات احساس می‌شد زیرا متقاضیان خرید گل یا مسافران، همواره به دنبال نمایشگاه یا محل مناسبی برای تهیه گل هستند و با این وجود، فضا یا بازار متمرکزی برای ارائه تمامی انواع گل‌های تولید شده در محلات وجود ندارد.
وی اظهار کرد: در یکی از این سازه‌های کروی، انواع و اقسام کاکتوس پیش‌بینی شده است. در سازه کروی 36 متری، انواع درختان استوایی کاشت خواهد شد. همچنین در داخل این سازه‌ها کافی‌شاپ در ارتفاع، پل، آبشار و تاسیسات مختلفی پیش‌بینی شده است که نیاز به سرمایه‌گذاری چند میلیاردی دارد. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از افزایش قیمت‌ها، در طرحی که آماده کرده‌ایم، کلیه هزینه‌ها به دلار برآورد شده است.
وی ادامه داد: چیدمان نمایشگاه طوری پیش‌بینی شده است که گردشگران پس از استفاده از فضای نمایشگاه، وارد سازه‌های کروی شده، انواع و اقسام گل‌ها را مشاهده کرده و پس از انتخاب گل مورد نظر، با خروج از سازه‌ها وارد بازار خواهند شد و از آنجا گل مورد نظر خود را تهیه خواهند کرد.
وی افزود: در بازار پیش‌بینی شده علاوه بر گل، کلیه صنایع وابسته به گل از جمله گلدان و کود نیز ارائه خواهد شد. مسافران با ورود به این نمایشگاه، به دلیل برخورداری از یک بسته کامل تفریحی، گردشگری و تجاری، می‌توانند تمام نیازهای خود را برطرف کنند.
  افزایش سرمایه شرکت، در دسترس‌ترین راه برای رفع کمبود نقدینگی
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، در مجمع عمومی سال گذشته افزایش سرمایه سهامداران مصوب شد تا ارزش هر سه سهم از 90 میلیون تومان به 300 میلیون تومان افزایش یابد و به این ترتیب، سهامداران موظف شدند سال گذشته 60 میلیون، سال جاری 70 میلیون و سال آینده نیز 80 میلیون تومان برای افزایش سرمایه پرداخت کنند.
مدیرعامل شرکت تعاونی نمایشگاه باغ گل کیهان با اشاره به عدم پایبندی برخی از سهامداران در این مرحله از افزایش سرمایه، گفت: در حال حاضر افزایش سرمایه ناشی از تعهد سهامداران شرکت چیزی حدود 30 میلیارد تومان است که البته تمام آن نیز پرداخت نشده است. شرکت تعاونی با چنین سرمایه ای در شهر محلات و استان مرکزی بی‌نظیر است. تاکنون مبلغی حدود 14 الی 15 میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده است و بر اساس برآورد کارشناسان ارزش کنونی مجتمع بیشتر از 70 میلیارد تومان است.
  نبود نگاه ملی به پروژه، حلقه مفقوده نمایشگاه کیهان
وی با اشاره به اهمیت اجرایی شدن و بهره‌برداری از پروژه‌ اظهار کرد: در صورت اجرایی شدن نمایشگاه، منافع آن قطعاً به شهر و کشور باز خواهد گشت. به همین دلیل نگاه‌ها به این پروژه باید به صورت ملی باشد. اگرچه کمک‌های مالی از سمت مسئولین به این پروژه صورت نگرفت اما مسئولین در زمینه صدور مجوزها همکاری کردند و نگاه‌ها به پروژه مثبت بوده است.
  نمایشگاه و بازار گل در پیچ و خم بی‌سرانجام دریافت تسهیلات
علیمحمد گفت: سال 1398 درخواست 15 میلیارد تومان وام از محل تبصره 18 و محل صندوق کارآفرینی امید داشتیم. اگرچه پرداخت وام از محل تبصره 18 مصوب شد اما از آنجا که نرخ سود بازپرداخت وام تبصره 18 حدود 14 درصد و نرخ بازپرداخت وام صندوق کارآفرینی امید که از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شد، حدود 6 درصد بود، تصمیم گرفتیم تا از این محل وام را دریافت کنیم.
وی اظهار کرد: متاسفانه از سال 98 تا کنون موفق به دریافت وام نشده‌ایم. اگرچه این وام در کارگروه کشوری به تصویب رسید و مبلغ آن نیز به 9 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، به دلیل ایرادات مختلف و درخواست ضمانت‌نامه‌های سنگین، با وجود تغییرات گسترده در سطح مدیران کشوری و مدیران استانی این صندوق، همچنان این وام به ما پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: البته مقرر شد که این وام را برای یکی از بلوک‌های بازار پرداخت کنند، به همین علت طرح را تغییر دادیم اما متاسفانه با وجود تلاش‌های زیاد، پیگیری و تاکیدهای مختلف از سوی مسئولان، این وام پرداخت نشده است. اگر چه این پروژه می‌تواند برای 300 نفر به طور مستقیم و بیش از 500 نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد کند، حاضر به پرداخت وام 9 میلیارد تومانی برای این پروژه نیستند.
وی افزود: اگر وام در سال 98 پرداخت می‌شد، این پروژه تکمیل شده بود ولی با توجه به نرخ تورم، ارزش این 9 میلیارد تومان بسیار پایین‌تر آمده است. یکی از موانع دریافت وام، درخواست وثیقه 20 میلیارد تومانی بود که با توجه به توانایی‌های شرکت، امکان فراهم کردن آن میسر نشد و حتی حاضر به پذیرش سند نمایشگاه به دلیل اجاره‌ای بودن، نشدند.
وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایل عدم موافقت مدیران بانک با اعطای وام، عدم پرداخت چنین وامی با این مبلغ در سطح شهرستان یا استان بوده است. درخواست وام 50 میلیارد تومانی از وزارت جهاد کشاورزی نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.
وی در پایان با اشاره به ساختار اصولی بازار گل در حال احداث، گفت: بازار گل محلات با این کیفیت مهندسی، سازه بتنی و مشخصات فنی، یک بازار استاندارد و بهترین بازار کشور خواهد بود. در حال حاضر بازار گل حدود 30 درصد و سازه‌های کروی نمایشگاهی نیز حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
گفتنی است، مجتمع نمایشگاهی گل کیهان که در زمان طرح‌ریزی، یکی از بزرگترین، زیباترین و مدرن‌ترین مجموعه‌های نمایشگاهی دائمی گل کشور بوده و در صورت تکمیل هر سه فاز خود در زمان برنامه‌ریزی ‌شده، می‌توانست به یک مجتمع کامل گردشگری و اقتصادی در حوزه گل تبدیل شود، اکنون باید نظاره‌گر تکمیل و راه‌اندازی نمونه‌های مشابه خود در شهرهای دیگر باشد، پروژه‌هایی که با تکیه بر صنایع پول‌ساز، بدون دغدغه مالی، راه خود را در پیش گرفته و هر روز به افتتاح نزدیک‌تر می‌شوند و پایتخت گل کشور باید در حسرت حق ابتدایی خود باشد.
اکنون که سرمایه بخش خصوصی در مسیر مناسب آن یعنی تولید و گردشگری اقتصادی وارد شده است، باید آن را حمایت کرد چراکه با ایجاد ناامیدی، سرمایه‌های اینگونه سر از دلالی در خرید و فروش سنگ، مسکن و زمین در خواهند آورد و به قیمت سرسام‌آور مسکن در شهر نیز دامن خواهند زد.
در صورت به سرانجام رسیدن این پروژه، شاهد حداقل 300 فرصت شغلی به صورت مستقیم و شاید بیش از هزار فرصت شغلی غیرمستقیم باشیم که ارقام قابل توجهی برای منطقه محسوب می‌شود. علاوه بر این، با رونق گردشگری در شهر، شاهد رونق اقتصاد و جذب سرمایه به شهر نیز خواهیم بود. البته در شرایط فعلی که برخی پروژه‌های دولتی شهر روی زمین مانده و پروژه‌ مسکن دولتی در محلات به معنای واقعی "خاک می‌خورد"، انتظار توجه به این بخش که شاید در اولویت مسئولان نباشد و همچنین تغییر وضعیت آن، خوش‌بینانه به نظر می‌رسد.
اگرچه این پروژه توسط بخش خصوصی پایه‌گذاری شده است اما تمامی ابعاد و پارامترهای یک پروژه کلان ملی را دارد و باید نگاه ملی به آن داشت تا شاید بتوان این چرخ از حرکت ایستاده را در مسیر قرار داد. مجتمع نمایشگاهی گل کیهان، ویترین زیباترین و پاک‌ترین صنعت استان به شمار می‌آید که به توسعه گردشگری در استان، کمک بسیاری خواهد کرد. مهم‌تر از همه اینکه "گل" همواره از پشتوانه مردمی نیز برخوردار است.
مسئولان و تصمیم‌گیران استان باید پاسخگوی این سوال باشند که آیا اختصاص سهمی از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع استان به این پروژه امکان‌پذیر خواهد بود یا خیر. حقوق دولتی معادن شهرستان نیز می‌تواند ظرفیت بالقوه‌ای برای تامین منابع مالی پروژه باشد.
با ادامه روند نیمه‌تمام ماندن پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی، مشکلات فراوان دهکده گل محلات و عدم برگزاری سالانه و منظم نمایشگاه گل محلات و در نهایت، ایجاد دلسردی در تولیدکنندگان، به تدریج علاوه بر "اسم" گل، "رسم" گل نیز از محلات به شهرهای دیگر خواهد رسید.

شناسه خبر 69244