شناسه خبر:69266
1402/2/30 10:27:14

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: نویسنده مجموعه روایت «هیژده چرخ» تأکید دارد که ادبیات داستان ایرانی با توجه به ظرفیت نویسندگان جوان به جایگاه بهتری دست می‌یابد و اتفاق‌های خوبی را شاهد خواهیم بود.

یونس عزیزی با اشاره به عرضه تازه‌ترین اثرش به نام «هیژده چرخ» در نمایشگاه کتاب 1402 عنوان کرد: این اثر یک مجموعه روایت در حوزه ناداستان است. تقریبا دو هفته‌ است که به بازار نشر آمده و در این دوره نمایشگاه حضور یافته است. این مجموعه روایت‌های یک خادم در حرم حضرت معصومه (س) است که در بخش خدمات سالمندان خدمت می‌کند. این خادم نحوه مواجهه خودش با زائرین امام رضا (ع) را در 18 فصل روایت می‌کند.
این نویسنده افزود: کتاب برای بزرگسال نوشته شده و صمیمیت محتوای داستان به همان سادگی زائرینی است که از سراسر کشور به زیارت حضرت معصومه (س) می‌آیند. به نوعی از مخاطب دور نشده و و روایتی را مطرح نکرده که با مخاطب و تجربه زیستش بیگانه باشد. این وجه صمیمت و همذات‌پنداری ما را بر آن می‌دارد که گویا اگر کسی حتی به زیارت نیامده باشد، با خواندن داستان به این امر تشرف یافته باشد. محوریت همه روایت‌ها یک ویلچر است و گویا نخ تسبیح روایت‌ها، همین ویلچر است؛ همان چرخی که به دست خادم است و البته خادم هم همان راوی است.
وی با تأکید بر مسائل موجود در فضای ادبیات داستانی ایران گفت: این مسائل به وضعیت کاغذ در بازار، تورم و گرانی‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده مربوط می‌شود. گرچه در دهه 90 نویسندگان جوانی به حوزه ادبیات داستانی وارد شدند اما متأسفانه با توجه به مشکلات اقتصادی و فرهنگی که در جامعه وجود دارد مقداری این روند رو به رشد کند شده است. اگر بخواهیم ادبیات‌مان را به جهان و منطقه معرفی کنیم لازم است که ما خودمان جامعه‌ای داشته باشیم که ادبیات داستانی را به صورت جدی دنبال کند.
این نویسنده در عین حال عنوان کرد: نسبت به آینده امیدوارم و معتقدم که ادبیات داستانی ایران با توجه به ظرفیت نویسندگان جوان به جایگاه بهتری دست می‌یابد و اتفاق‌های خوبی خواهد افتاد.

شناسه خبر 69266