شناسه خبر:69347
1402/3/1 09:01:17

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: کمبود نیروی کار در واحد‌های تولیدی و صنعتی در این شهرستان‌ها جدی است.

داود میرزایی در نشست دبیران خانه کارگر مناطق تهران، قم، البرز و ساوه و زرندیه در خانه کارگر ساوه اظهار کرد: وجود واحد‌های تولیدی و صنعتی متعدد در ساوه و زرندیه، نیازمند تأمین زیرساخت‌های مناسب برای پذیرش نیروی کار از سراسر کشور به این شهرستان‌ها است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون تأمین مسکن یکی از زیرساخت‌های اساسی در ساوه و زرندیه است که باید با احداث شهرک مسکونی کارگری برای آن اقدام شود.
دبیر اجرایی خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه با اشاره به این‌که کارگران از مصوبه شورای عالی کار به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنند، بیان کرد: با گذشت چندین هفته از تصویب افزایش 27 درصدی مزد کارگران در شورای عالی کار و کارگران نسبت به این مهم، اعتراض دارند.
میرزایی با بیان اینکه کارگران خواستار ابطال مصوبه مزدی سال 1402 هستند و سؤال آن‌ها از دولت این است که طبق چه ملاکی حقوق کارگران را تنها 27 درصد افزایش داده است، گفت: این میزان از افزایش حقوق بی‌انصافی در حق کارگران است و کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.
شادبخش؛ دبیر اجرایی خانه کارگر کرج و مدیر خانه کارگر مناطق تهران، قم، البرز و ساوه و زرندیه نیز گفت: کمبود نیروی کار و ماهر به عواملی مانند مهاجرت، پایین بودن حقوق و دستمزد و... بستگی دارد که می‌توان با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها از آن برای پیشبرد اهداف کمک گرفت.
وی افزود: در شرایط موجود اقتصادی و با توجه به حداقل دستمزد کارگری، چگونه می‌توان انتظار داشت یک کارگر با توافق کارفرمای خود به حق و حقوق قانونی برسد لذا اصل قانون کار در هرکجای کشور لازم‌الاجراست.
مدیر خانه کارگر مناطق تهران، قم، البرز و ساوه و زرندیه نیز با تأکید اینکه حمایت از جامعه کارگری در اغلب کشورهای دنیا وجود دارد، اضافه کرد: حداقل‌های دریافت حقوق و حمایت قانون جزو کنوانسیون‌های بین‌المللی کار است لذا مجلس باید حداقل‌های جامعه کارگری را ارتقاء دهد.
شادبخش با بیان این‌که جامعه کارگری ایران به ‌عنوان ستون فقرات تولید کشور محسوب می‌شوند‌، گفت: این قشر از جامعه همراه و همگام نظام بوده است.
علیرضا امیری؛ رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان مرکزی نیز گفت: وضعیت هزینه‌های درمان افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی مناسب نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
وی با اشاره به سرسام‌آور بودن هزینه دریافت خدمات درمانی افزود: اگر به دلیل حقوق‌های پایین، سفره‌های بازنشستگان خالی است، به دلیل ضعف درمان نیز با انواع بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.
رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان با اشاره به این‌که بازنشستگان همچنان به دنبال تحقق 25 درصد همسان‌سازی هستند، افزود: 27 درصد افزایش حقوق کارگران با تورم موجود منطقی نیست و ما خواستار ابطال آن هستیم.
امیری با انتقاد از کم‌لطفی‌هایی که در سال‌های گذشته درباره کارگران صورت گرفته، گفت: پس از آنکه کارگر به بازنشستگی می‌رسد، باید همچنان نگران استمرار بی‌مهری‌ها باشد.
وی با یادآوری اینکه افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه دستمزد شورای عالی کار صورت گرفته است، گفت: پیشنهاد ما این بود با تغییر ساختار شورای عالی کار یک نفر از جامعه بازنشسته به ترکیب شورای عالی کار اضافه شود تا با حضور در جلسات شورای عالی کار در جریان روند تصمیم‌گیری قرار داشته باشد تا به‌محض تصویب دستمزد، افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کند.
رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی استان مرکزی درباره مطالبات بر زمین‌مانده بازنشستگان کارگری گفت: تأمین اجتماعی باید تکلیف 25 درصد باقیمانده همسان‌سازی را مشخص کند. اگر دولت بدهی خود به تأمین اجتماعی را بپردازد، اعتبار برای اجرای باقیمانده‌ متناسب‌سازی فراهم می‌شود و سازمان می‌تواند آن را اجرایی کند و حتی مابه‌التفاوت ماه‌های سپری شده از سال گذشته را به بازنشستگان بپردازد.
فتح الله بیات دبیر اجرائی خانه کارگر شرق تهران نیز گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی حضوری کوتاه‌مدت هزینه بالائی دارد و نمی‌توان با دریافت حق عضویت ثابت آن را تأمین کرد.
وی با اشاره به مشکلات کارگران نیز افزود: قراردادهای موقت زیبنده‌ این قشر نیست و گاها کارگری با 25 سال به صورت قراردادی بازنشسته می‌شود که باید به این مهم رسیدگی شود.
دبیر اجرائی خانه کارگر شرق تهران ادامه داد: بسیاری از کارگران اضافه‌کار اجباری انجام می‌دهند؛ این اضافه‌کار چه از سر اجبار کارفرما باشد و چه جبر زندگی، در هر صورت کارگران را دچار بیماری می‌کند. کارگری که بعد از دو شیفت کار آخر شب به خانه می‌رود دیگر رمقی برای حضور در کنار خانواده‌ خود ندارد.
بیات با بیان این‌که افزایش فعالیت جامعه کارگری در کاهش نرخ بیکاری مؤثر است، خاطرنشان کرد: حمایت از جامعه کارگری زمینه‌ساز تحقق رونق تولید و بهبود وضعیت اقتصادی است.

شناسه خبر 69347