شناسه خبر:69789
1402/3/11 12:28:05

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، نسبت به تبعات سیگار کشیدن هنرپیشه‌های اصلی فیلم‌های سینمایی که باعث گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف دخانیات می‌شود، هشدار داد.

یکی از ترفندهای کمپانی‌های تولید سیگار برای فروش بیشتر محصولات خود، تبلیغات است که از طریق چهره‌های معروف هنری و سلبریتی‌ها صورت می‌گیرد.

این در حالی است که در خیلی از کشورهای جهان، برای نمایش سیگار در فیلم‌ها؛ محدودیت‌هایی قائل شده اند و به راحتی نمی‌توان سیگار کشیدن را در فیلم‌ها نشان داد.

متأسفانه و به رغم اینکه در کشور خودمان، قانون جامع مبارزه با استعمال دخانیات را داریم و از قوانین جامع و پیشرفته‌ای محسوب می‌شود؛ استفاده از سیگار در دستان هنرپیشه‌های اصلی فیلم‌ها، به یک معضل اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده است.

رویه نمایش سیگار در فیلم‌های سینمایی، بیشتر شامل فیلم‌های نمایش خانگی است که این روزها، مخاطبان زیادی دارد. از سریال‌های داغ و مهیج گرفته تا فیلم‌هایی که ساخته می‌شود.

در همین حال، آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که گرایش به مصرف سیگار در سنین پایین به شدت رو به افزایش است و همین موضوع می‌تواند زنگ خطری برای تهدید سلامت نسل آینده کشور باشد.

غلامرضا حیدری رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کشور هشدار داد و گفت: سن اولین تجربه مصرف سیگار با سن متوسط شروع مصرف دخانیات متفاوت است و سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین 13 تا 15 سالگی است.

طبق آمار بیش از 20 درصد مردان و 4 درصد زنان بالای 15 سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند و از نظر آماری حدود 14 درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات، با انتقاد از نمایش سیگار در فیلم‌های نمایش خانگی ساخت کشور، گفت: با اجرا نشدن قانون ممنوعیت تبلیغات دخانیات در نمایش خانگی باید منتظر نزول رتبه جهانی ایران در مبارزه با دخانیات باشیم.

بهزاد ولی زاده افزود: ما به عنوان یک کشور موفق در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات صاحب رتبه شده بودیم، ولی این اواخر به خاطر نمایش‌های خانگی که مصرف سیگار در آن خیلی اتفاق افتاد، امکان اینکه رتبه ما از وضعیت خوب خارج بشود، زیاد است؛ و این هم در اثر خلاء قانونی نیست،

وی گفت: قانون خیلی قوی در بحث ممنوعیت تبلیغات دخانیات داریم، اما آن حوزه‌ای که ناظر بر تولید فیلم‌های نمایش خانگی است، کار خودش را درست انجام نمی‌دهد. من فکر می‌کنم یک مشکلی بین وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما که ساترا الان ناظرش هست در بحث نمایش خانگی وجود دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات افزود: وقتی شما به این شدت وضعیت مصرف را می‌بینید در فیلم نمایش داده می‌شود مگر می‌شود بدون حامی باشد، مگر می‌شود آن هنرپیشه که محبوب است و چهره مردمی است و مردم دوستش دارند بیاید مرتب سیگار بکشد، مگر او نمی‌داند غیر از ضررش، تاثیرش چیست.

ولی زاده ادامه داد: این‌ها باید موشکافی بشود باید واقعاً پیگیری شود از حوزه قضائی، چه مراوداتی این وسط هست که این حجم مصرف دخانیات در نمایش خانگی را شاهد هستیم.

وی افزود: به عنوان وزارت بهداشت از طریق مراجع قضائی و مکاتباتی که با سازمان صدا و سیما و وزیر ارشاد انجام دادیم و فعالیت‌هایی که در ستاد داشتیم تمام این مسائل و تمامی این مکاتبات ما به سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری و همین طور دادستانی کل کشور، رونوشت داده شده و در جریان هستند. یک کسی که مدعی العموم هست باید این جا ورود کند ما دیگر زورمان از این بیشتر نیست.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفت: کسی که خودش عضو اصلی ستاد است به عنوان وزیر ارشاد پای این مصوبه را امضا می‌کند، تاییدیه ریاست جمهوری را داریم، رئیس سازمان صدا و سیما عضو ستاد است، تأیید و امضا می‌کنند و بعد در اجرا ما باید پاسخگو باشیم. یک نفر باید از حوزه قضائی ورود کند در این مسئله که دارد جوانان ما را هدف قرار می‌دهد، جوانان ما دارند الگو می‌گیرند ما با یک فاجعه‌ای روبرو هستیم در سال‌های آینده، همین الان افزایش مصرف دخانیات در جوانان و نوجوانان واقعاً دارد به ما هشدار می‌دهد.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 69789