شناسه خبر:69970
1402/3/18 10:39:36
انتــظار فــــرج یعنی انتظار گشایش از کار انــسانـیت

ما منتظریم نسیم عدل در زندگی انسان‌ها بوزد

سپهرغرب، گروه اندیشه: انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت امروز کار انسانیت در گره‌های سخت پیچیده و گره خورده است. فرج یعنی باز شدن این گره‌ها. دید را وسیع کنیم به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم.

به مناسبت فرا رسیدن پانزدهم خردادماه، سالروز آغاز زعامت و رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مروری داریم بر برخی فرازهای بیانات ایشان در موضوع انتظار فرج و معنا و مفهوم آن.
انتظار هم که جزء لاینفک مسئله مهدویت است از آن کلیدواژه‌های اصلی فهم دین و حرکت اساسی و عمومی و اجتماعی امت اسلامی به سمت اهداف والای اسلام است.
 انتظار موضوع پر مغز در تفکر شیعه
انتظار ظهور صاحب‌الزمان (عج) یکی از آن مسال پرمغز و پرمعنا و دارای مضامین عالی در مجموعه تفکرات شیعه است.
 برداشت مثبت و منفی از انتظار
دو جور برداشت از قضیه انتظار و ترقب ظهور امام زمان (عج) می‌شود داشت. یک برداشت منفی و یک برداشت مثبت. برداشت منفی همان چیزی است که استکبار و استعمار در طول سال‌های متمادی کوشش می‌کردند به مردم تزریق کنند. برداشت منفی این است که مردم بگوید که به ما چا و ما چه کاره هستیم که در مقابل ظلم، فساد، کفر، بدی و شرارت بایستیم. ما منتظر خواهیم ماند تا امام زمان (عج) خودش بیاید و مشکل را حل کند. این برداشت منفی است، این همان برداشتی که در طول سالیان متمادی سعی کردند در ذهن مردم مسلمان این را وارد کنند، سلب مسئولیت نسبت به همه شرارت‌ها و بدی‌های موجود در جامعه. یک برداشت، برداشت مثبت و صحیح است و آن این است که اگر امام زمان (عج) خواهد آمد پس هر حرکتی و هر مبارزه ای یک امیدی و یک آینده روشنی برای خود خواهد داشت.
 مقصود از ظهور امام زمان (عج)
انتظار اسلامی یعنی انتظار دنیایی سرشار از عدالت، راستی، صمیمیت، انسانیت، معنویت، فضیلت و اخلاق انسانی صحیح که در آن حاکمیت زر و زور و تبلیغات مزوانه و خبیثانه رسانه‌های جمعی شرق و غرب راهی ندارد.(4) انتظار ظهور امام زمان (عج) به معنای انتظار برای پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت برای همه انسان‌ها و انتظار رفع ظلم از صحنه زندگی بشر و انتظار فرا رسیدن دنیایی برتر از لحاظ مادی و معنوی است.
 انتظار فرج یعنی انتظار حاکمیت قرآن و اسلام
انتظار فرج یعنی انتظار حاکمیت قرآن و اسلام. شما به آنچه انسان در جهان در آن قرار دارید حتی با همین پیشرفتی هم که با انقلاب اسلامی به دست آورید، قانع نیستید. باز هم به حاکمیت اسلام و قرآن نزدیک تر بشوید این انتظار فرج است.
انتظار فرج یعنی انتظار گشایش از کار انسانیت امروز کار انسانیت در گره‌های سخت پیچیده و گره خورده است. امروز فرهنگ مادی به زور به انسان‌ها تحمیل شده است این یک گره است امروز در سطح دنیا تبعیض انسان‌ها را می‌آزارد این گره بزرگی است امروز کار ذهنیت غلط مردم دنیا را به انجا رسانده است که فریاد عدالت خواه یک ملت انقلابی در میان عربده‌های مستانه قدرت گرایان و قدرت مندان گم می‌شود. این یک گره است. امروز مستضعفان آفریقا و آمریکای لایتن، ومیلوین‌ها انسان گرسنه آسیا و آسیایی و میلیون انسان رنگین پوستی که از ستم تبعیض نژادی رنج می‌برند امیدشان به یک فریاد بخش و نجات بخش است و قدرت‌های بزرگ نمی گذارند ندای این نجات بخش به گوش آنها برسد. این یک گره است فرج یعنی باز شدن این گره ها. دید را وسیع کنیم به داخل خانه خودمان و زندگی معمولی خودمان محدود نشویم.
معنای انتظار فرج به عنوان عباره اخری انتظار ظهور این است که مومن به اسلام، مومن به مذهب اهل بیت (ع) وضعیتی را که در دنیای واقعی وجود دارد عقده و گره در زندگی بشر می‌شناسد. واقع قضیه هم همین است منتظر است که این فروبستگی کار بشر این گرفتاری عمومی انسانیت گشایش پیدا کند.
انتظار یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر، ممکن است کسانی آن را نبینند و نتوانند درک کنند اما بلاشک آن دوران وجود دارد.
ما منتظریم یعنی این امید را داریم که با تلاش و مجاهدت و پیگیری این دنیایی که به وسیله دشمنان خدا و شیاطین از ظلمات جور، طغیان، ضعیف کشی و نکبت حاکمیت ستمگران و قلدران و زورگویان پر شده است در سایه تلاش و فعالیت بی وقفه ما یک روز به جهانی تبدیل خواهد شد که در آن انسانیت و ارزش‌های انسانی محترم است و ستمگر، زورگو، ظالم، قلدر و متجاوز به حقوق انسان‌ها فرصت و جایی برای اقدام و انجام خواسته و هوا و هوس خود پیدا نخواهد کرد.
انتظار فرج یک مفهوم بسیار وسیع و گسترده ای است هم باید منتظر فرج نهایی بود هم باید منتظر فرج در همه مراحل زندگی فردی و اجتماعی بود.
امروز ما انتظار فرج داریم یعنی منتظریم که دست قدرتمند عدالت گستری بیاید و این غلبه ظلم و جور را که همه بشریت را تقریبا مقهور خود کرده است، بشکند و این فضای ظلم و جور را دگرگون کند و نسیم عدل را در زندگی انسان‌ها بوزاند تا انسان‌ها احساس عدالت کنند.

شناسه خبر 69970