شناسه خبر:72769
1402/5/31 09:04:45

سپهرغرب، گروه خبر: باستان‌شناس و کاوشگر هگمتانه با بیان اینکه جهانی شدن هگمتانه توجه دنیا را به همدان جلب می‌کند، گفت: با توجه به سبقه تاریخی سه‌هزار ساله هگمتانه، جهانی شدن برازنده این اثر منحصربه‌فرد است.

محمدرحیم رنجبران با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های ثبت جهانی سبقه تاریخی اثر است، اظهار کرد: تپه هگمتانه با سابقه تاریخی که حتی به قبل از مادها برمی‌گردد، یکی از آثار برجسته‌ای به‌شمار می‌رود که جهانی شدن برازنده اوست.وی با تأکید بر اینکه باید بر نخستین پایتخت پادشاهی هگمتانه در دوره مادها بیشتر اشاره کرد، یادآور شد: دیااکو نخستین پادشاه ماد وقتی هگمتانه به‌عنوان نخستین پایتخت انتخاب می‌شود، دستور ساخت باروهایی در اطراف شهر را می‌دهد که در دوره‌های مختلف همه بر این هفت باروی هگمتانه صحه می‌گذارند.

این باستان‌شناس در ادامه با اشاره به ثبت جهانی پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان»، عنوان کرد: جهانی شدن هگمتانه توجه دنیا را به همدان جلب می‌کند و به‌طور حتم هگمتانه جاذبه مهمی برای جذب توریست در همدان می‌شود.

این باستان‌شناس با بیان اینکه با ثبت جهانی کمک‌های مالی و کارشناسی یونسکو می‌تواند در احیای آثار کمک کند، افزود: آثاری که از برج و باروی هگمتانه به‌دست آمده، باستانی است و ساخت‌وسازهای مدونی که دارد همگی ظرفیت ارزشمندی برای جهانی شدن دارد.

وی اضافه کرد: از دیگر مزایای ثبت جهانی می‌توان به صیانت بافت تاریخی و داشته‌های فرهنگی اشاره کرد که در توسعه و حفظ ارزش‌های گذشتگان که هنوز هم در کهن‌شهر همدان رگه‌هایی از آن به چشم می‌خورد، اثرگذار خواهد بود.

رنجبران با اشاره به اینکه در هگمتانه آثاری از ماقبل دوره ماد و پس از آن هخامنشی و سلوکی وجود دارد، یادآور شد: این سیر تحول تاریخی هگمتانه نشان می‌دهد که از سه هزار سال قبل هگمتانه قدمت دارد.

شناسه خبر 72769