شناسه خبر:73499
1402/6/20 11:52:13

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: طرح‌های صنعتی، واحدهای معدنی و تولیدی و صنایع معدنی تا پایان شهریور فرصت دارند که حساب‌های بانکی خود را به استان منتقل کنند در غیر اینصورت ترک فعل محسوب شده و هیچگونه خدماتی به آن‌ها قطع ارائه نمی‌شود.

بختیار خلیقی اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه و بر اساس ضوابط قانونی به‌وضوح بیان شده که حساب‌ها و‌ گردش بانکی و خرید فروش معادن، صنایع و واحد‌های تولیدی حتما باید در استان محل ذخایر معادن و صنایع باشد، همچنین دفاتر مالی و قانونی نیز باید در همان استان مستقر شود.

وی افزود: در راستای اجرای همین قانون، حوزه مالیاتی باید در همین استان تعیین شود و شورای معادن استان نیز موظف به نظارت بر اجرای این موضوع هستند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه تاکنون در استان جلسات‌ متعددی برای اجرای بهینه این قانون تشکیل شده است، افزود: در جلسات مشترک نیز برای صاحبان صنایع و معادن این موضوع طرح و نهادینه شده است.

خلیقی با اشاره به اینکه قانون انتقال حساب بانکی معادن، صنایع و واحد‌های تولیدی نهایتا در شورای معادن و تسهیل رفع موانع تولید توسط استاندار تصویب شد، یادآور شد: از سال گذشته این نهضت آغاز شده و به تمام صاحبان طرح‌های صنعتی تولیدی معادنی و... ابلاغ شده که حتماً باید گردش مالی آن‌ها به بانک‌های داخل استان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان هزار و 27 واحد صنعتی وجود دارد، اذعان کرد: اکنون 65 درصد این واحدها فعال است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه افزود: 356 واحد معدنی نیز در استان وجود دارد که 186 واحد آن فعال و مابقی غیرفعال است.

خلیقی تأکید کرد: بیشتر واحدهای معدنی غیرفعال شامل سنگ لاشه است که با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن فعال‌سازی آن‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه 80 درصد واحدهای صنعتی و معدنی در استان بومی هستند، خاطرنشان کرد: طبیعتا حساب بانکی این 80 درصد در استان مستقر است که باید توسط شورای هماهنگی بانک‌ها رصد شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تأکید کرد: از هیچ‌کدام از واحدهای صنعتی و معدنی پذیرفته نیست که حساب آن‌ها خارج از استان باشد به همین جهت، در ابلاغیه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان به طرح‌های صنعتی، واحدهای معدنی و تولیدی و صنایع معدنی تا پایان شهریور فرصت داده شده که گردش مالی و حساب بانکی خود را به استان منتقل کنند، همچنین مکلف شده‌اند ظرف مدت سه هفته گزارش کامل این موضوع را ارائه دهند.

خلیقی ادامه داد: معدن طلای زرکوه حساب‌های بانکی خود را به دو بانک عامل در شهرستان قروه منتقل کرده، این معدن دو هزار و 27 میلیارد تومان گردش مالی دارد که گزارش را نیز ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه این موضوع تنها با اقدامات صنعت، معدن و تجارت استان اجرایی نمی‌شود، افزود: بانک‌های عامل و سازمان امور مالیاتی نیز باید در این مسیر به این سازمان کمک کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یکی از مواردی که در جریان سفر وزیر اقتصاد به استان مقرر شد، نماینده تام‌الاختیار بانک مرکزی در استان برای پیگیری موضوعات فوق مستقر شود که تاکنون انجام نشده است.

خلیقی با تأکید بر اینکه اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شورای معادن استان آخرین اخطاریه را برای صاحبان معادن و صنایع صادر کرده، افزود: آخرین مهلت انتقال حساب‌ها به داخل استان پایان شهریور ماه است بنابراین اگر تا این تاریخ نسبت به انتقال حساب‌های بانکی خود اقدام نکنند، حسب شورای هماهنگی دستگاه‌های نظارتی بر اساس دستور رئیس دادگستری کردستان ترک فعل محسوب شده و دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود خواهند کرد.

وی به‌صراحت اعلام کرد: اگر بعد از پایان شهریور هر کدام از واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی حساب‌های بانکی خود را به استان منتقل نکنند هیچ گونه خدماتی به این واحدها ارائه نمی‌شود بنابراین با توجه به اهمیت موضوع نیاز است به‌صورت جدی ورود کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: منابع بانکی استان ششم دهم منابع کشور است که از بانک‌ها انتظار داریم با انتقال حساب‌های بانکی صنایع و معادن به استان مقدمات ارائه تسهیلات بیشتر به واحد صنعتی و تولیدی و کمک به تسهیل اشتغال‌زایی فراهم کنند.

خلیقی یادآور شد: در مصوبات سفر ریاست جمهوری در سال گذشته، هزار و 900 میلیارد تومان طرح و پروژه برای دریافت تسهیلات معرفی شد که تاکنون 24 درصد آن محقق شده و 435 میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به در پیش بودن سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان انتظار می‌رود بانک‌ها در این رابطه بهتر عمل کنند و کمک تولیدکنندگان باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات تبصره 18 نیز، 609 میلیارد تومان به سازمان صنعتف معدن و تجارت کردستان ابلاغ شد اما 334 میلیارد تومان تخصیص یافت.

خلیقی ادامه داد: اکنون هزار و 480 میلیارد تومان نیاز واحدهای تولید در قالب 96 پروژه جمع‌آوری شده و نیازمند تسهیلات هستند پس باید سهم صنعت و معدن بیشتر شود‌.

وی گریزی به بحث اشتغال استان نیز داشت و افزود: در سال گذشته در زمینه تولید اشتغال‌آفرین دستگاه اجرایی اول استان بودیم و به‌صورت 100 درصدی اشتغال در حوزه‌های مختلف ایجاد کردیم.

وی تعهد اشتغال صنعت، معدن و تجارت کردستان در سال جاری را 6 هزار و 82 نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون 38 درصد آن محقق شده و همچنان دستگاه اول اجرایی استان در این زمینه هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه کردستان پنجمین استان معدنی کشور به‌شمار می‌آید، افزود: در زمینه ذخیره طلا استان دوم کشور و تولید آن استان اول کشور هستیم.

 

 

شناسه خبر 73499