شناسه خبر:76570
1402/9/11 10:08:25

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با اکتشافات انجام شده هفت محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، 6 محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و 14 محدوده امید بخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

بختیار خلیقی ضمن اشاره به صدور 356 پروانه بهره‌برداری معدنی در کردستان، از صدور تاکنون 141 پروانه اکتشاف و 12 گواهی کشف در استان هم خبر داد.وی خاطرنشان کرد: اشتغال اسمی واحدهای معدنی کردستان پنج هزار و 106 نفر است در حالی که اشتغال واقعی این واحدها چهار هزار و 139 نفر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان تعداد معادن فعال استان را 194 فقره اعلام کرد و ادامه داد: 158 معدن هم غیرفعال و چهار معدن هم در حال تجهیز بوده و در مجموع ذخیره قطعی معادن استان 600 میلیون تن است.

خلیقی یادآور شد: با اکتشافات انجام شده، هفت محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، 6 محدوده امیدبخش در پهنه بیجار و 14 محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه شناسایی شده است.

وی بیان کرد: 58 درصد از سطح استان به عبارتی 12 هزار و 700 کیلومتر‌مربع پهنه‌بندی و زیر اکتشافات نوین معدنی و زمین‌شناسی قرار گرفته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه باید 15 درصد از وصول حقوق دولتی باید به کردستان باز گردد، گفت: این مهم مصوبه دور نخست سفر رئیس جمهور به کردستان بود و انتظار می‌رود که به طور کامل این مبلغ به استان بازگردانده شود.

خلیقی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مبادلات مرزی و مشکلات موجود استان در این حوزه اشاره کرد و اظهار کرد: تأمین اعتبار برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان و تسریع در انجام فرآیندهای صادراتی و مجوزهای مرتبط در گمرکات استان از مهم‌ترین مطالبات و خواسته‌های ماست.

وی یکی از مشکلات حوزه صادرات استان را بازگشت ارز حاصل از صادرات دانست و افزود: در مجموع تاکنون بیش از یک میلیارد یورو بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان استان داریم و این در حالی است که معاملات صادرکنندگان استان با طرف عراقی به صورت ریالی انجام می‌شود.

شناسه خبر 76570