شناسه خبر:79653
1402/11/30 10:42:56

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گفت: حذف پست کتابدار از ردیف‌های استخدامی آموزش‌وپرورش نشانگر این است که متأسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در یک نهاد بسیار مهم که وظیفه تعلیم‌وتربیت نسل آینده را بر عهده دارد، اهمیت چندانی ندارد.

مریم اسدی درباره نادیده گرفته شدن پُست کتابدار در دفترچه استخدام سال 1402 آموزش‌وپرورش همچنین واکنش انجمن علمی کتابداری در این زمینه، اظهار کرد: مطالبه دانش‌آموختگان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی برای قرار گرفتن این رشته در دفترچه و در ردیف استخدامی آموزش و پرورش، یک مطالبه به‌حق است؛ متاسفانه وضعیت استخدام دانش‌آموختگان رشته علوم اطلاعات و دانش‌شناسی در سازمان‌های دولتی مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد حذف پُست کتابدار از ردیف‌های استخدامی آموزش‌وپرورش که دهه 90 انجام شد، بی‌تأثیر نبوده است، اظهار کرد: این موضوع نشانگر این است که متأسفانه کتاب و کتاب‌خوانی در یک نهاد بسیار مهم که وظیفه تعلیم و تربیت نسل آینده را برعهده دارد، اهمیت چندانی ندارد و مسئولان از توانمندی‌ها و قابلیت‌های رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی آگاهی چندانی ندارند. انجمن در همان سالی که پُست کتابدار حذف شد، طی اقداماتی سعی کرد، مذاکراتی را با مسئولین این وزارتخانه انجام دهد و اعتراض جامعه کتابداری کشور و همین‌طور تبعات حذف کتابدار را یادآور شود؛ بنابراین 29 فروردین‌ماه سال 1390 نامه‌ای به دبیر شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، ارسال شد که در آن بر اهمیت کتابخانه به‌عنوان «مرکز یادگیری» و «مرکز منابع اطلاعاتی» و نقش کتابدار به‌عنوان «مشاور اطلاع‌رسانی» معلمان تأکید شد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با اشاره به کنگره هفتم انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی که درباره کارآفرینی و اشتغال در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی بود در آن به چالش‌های موجود در استخدام دانش‌آموختگان اشاره شد و در دو بند از بیانیه کنگره تاکید شد که متخصصان علوم اطلاعات اعم از متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، رشته‌های هم‌جوار، کتابداران و حرفه‌مندان فعال در عرصه مدیریت اطلاعات و اطلاع‌رسانی، و حوزه‌های مربوطه به‌عنوان دانشکاران، نقش اساسی در کارآفرینی دانش‌بنیان دارند. توجه به توانمندی‌های آنان و به‌کارگیری آن‌ها در مشاغل مرتبط به‌ویژه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور توصیه شد؛ همچنین متخصصان علوم اطلاعات طیف وسیعی از حرفه‌مندان را در برمی‌گیرد که هرکدام در عرصه‌های مختلف فعال هستند؛ اما خمیرمایه فعالیت آن‌ها اطلاعات و دانش است، بهره‌گیری بیش از پیش از دانشجویان و دانش‌آموختگان این حوزه به موفقیت کارآفرینی دانش‌بنیان در کشور کمک خواهد کرد.

اسدی با بیان اینکه باید بپذیریم تعداد دانش‌آموختگان بسیار زیاد است و فقط تعداد اندکی شانس این را دارند که در دستگاه‌های دولتی استخدام شوند، اظهار کرد: پس توصیه می‌کنیم در طول تحصیل و بعد از آن توانائی‌ها و مهارت‌های خود را در رشته‌های هم‌جوار افزایش دهند تا عرصه‌ها و فرصت‌های اشتغال بیشتری برای اشتغال آنان فراهم شود و انتظار شغلی خود را صرفاً محدود به فعالیت در کتابخانه یا رشته نکنند، زیرا عملی‌شدن این توقع و دیدگاه به‌صورت کامل امکان‌پذیر نیست.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن کتابداری با بیان اینکه در سال‌های اخیر مکاتباتی با نهادهای مرتبط با رشته با سازمان امور اداری و استخدامی انجام شد، گفت: انجمن در دوره هفتم هیئت‌مدیره و بعد از آن در دوره هشتم انجمن با آموزش و پرورش و سازمان امور استخدامی مکاتبات و جلسات متعددی برگزار کرده است؛ همچنین در کمیته صنفی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شرح شغل‌ها و پُست‌هایی که کارشناسان علم اطلاعات دانش‌شناسی می‌توانند احراز کنند، به سازمان امور استخدامی یادآوری شد و مشاغل جدید حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی باتکیه بر علم داده، گردآوری به سازمان امور استخدامی کشور ارسال شد. اسدی با بیان اینکه بهمن‌ماه نامه‌ای از سوی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار و تعاون و رفاه اجتماعی برای طرح موضوع اشتغال ویژه دانش‌آموختگان ارسال شده است که توسط نماینده انجمن که در آموزش و پرورش مشغول هستند درحال پیگیری است، گفت: معتقدیم انجمن، ایرانداک و کتابخانه ملی وظیفه دفاع از موقعیت شغلی دانش‌آموختگان رشته را دارد. به همین دلیل در جلسه‌ای که در سازمان امور اداری و استخدامی کشور با حضور دکتر حسن‌زاده به‌عنوان رئیس ایرانداک و رئیس شورای گسترش رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی اشاره کردند و با مدارکی که در کمیته صنفی انجمن به‌دست آمده و کارهای پژوهشی که درگذشته انجام شد، حضور یافتند و در جلسه‌ای، با ریاست محترم «امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت» سازمان، این مسئله را تفهیم کردند و قرار است این کار ادامه یابد تا به نتیجه برسد. این عضو هئیت‌مدیره انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی در پاسخ به این پرسش که چرا انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی به‌عنوان انجمن حامی حقوق کتابداران، واکنشی نسبت به نبود پُست کتابدار در دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: معتقدم انجمن باید تلاش خود را بیشتر و این موضوع را بیشتر به مسئولان گوشزد کند، فعالیتی که یک دانش‌آموخته کتابداری در کتابخانه مدرسه می‌تواند انجام بدهد قطعاً با کار یک معلم پرورشی متفاوت است.

اسدی درباره اینکه آیا انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی نسبت به اصلاح دفترچه آموزش و پرورش و مطالبه از این وزارتخانه واکنش رسمی خواهد داشت یا خیر گفت: انجمن نسبت به این اقدام واکنش نشان داده است. نامه‌ای برای آقای فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه آموزش و پرورش ارسال شده است مبنی بر اینکه شغل کتابدار آموزشگاهی به آزمون استخدامی اضافه شود. این نامه هم از طریق فکس و هم به‌صورت پُست برای وزارت آموزش و پرورش ارسال شد. باید توجه داشت که انجمن کتابداری یک انجمن علمی است و پیگیری‌های صنفی حوزه کتابداری خارج از ضوابط فعالیت انجمن‌های علمی است؛ اما وظیفه خود می‌دانیم که از دانش‌آموختگان‌مان حمایت کنیم؛ بنابراین اشتغال دانش‌آموختگان عزیز و گرامی، یکی از مهمترین دغدغه‌های هیئت‌مدیره و کمیته صنفی انجمن است. به امید اینکه بتوانیم گام‌های موثری و بیشتری در این زمینه برداریم.

شناسه خبر 79653