شناسه خبر:80083
1402/12/12 14:23:29

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» به نظریه‌ها و نظرها محدود نمی‌شود، بلکه کاربردی و در عمل راهگشاست. این اثر، یک نقشۀ راه خواندنی است که 10 گام را برای داشتن سالمندی شاد و مطلوب در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

این قسمتی از صحبت‌های محسن لعلی، عضو هیئت‌علمی گروه دانشگاه فرهنگیان اصفهان و متخصص روان‌درمانی است که دربارۀ تازه‌ترین کتابِ ترجمه‌ای خود بیان کرد. «ده گام سالمندی خوشایند؛ راهنمای تغییر فردی در دوران سالمندی» عنوان اثر اوست که آن را با همکاری ناهید رمضانی، دانش‌آموختۀ دکترای روان‌شناسی ترجمه کرده است. این اثر پژوهشی از «گای رابرتسون» به شمار می‌آید که در 232 صفحه از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
محسن لعلی، روان‌درمان و مترجم کتاب «ده گام سالمندی خوشایند»، دربارۀ داستان ترجمۀ این کتاب خود چنین اظهار کرد: تاکنون 12 اثر از من درحوزۀ CBT یا شناخت رفتاری چاپ شده که بیشتر آن‌ها نیز به‌کوشش نشر جهاد دانشگاهی به بازار کتاب آمده‌اند. در جلسۀ رونمایی یکی از همین کتاب‌هایم در برنامۀ جهاد دانشگاهی بود که فردی سالمند جلو آمد و بیان کرد که «آیا شما دربارۀ سالمندی هم گفته‌ای دارید؟»
این روان‌شناس ادامه داد: همین سؤال آن فرد، بارقۀ ترجمۀ این کتاب را به ذهنم آورد. مخصوصاً اینکه من در جهاد دانشگاهی دیده بودم که آثار مرتبط با کودک و نوجوان یا سنین قبل از سالمندی بسیار است، اما به این دوران کمتر توجه شده است. بنابراین با همکارم، ناهید رمضانی، تصمیم به ترجمۀ کتابی در خصوص سالمندی گرفتیم. اهمیت چاپ این‌گونه آثار زمانی بیشتر معلوم می‌شود که بدانیم جامعۀ ما دارد به سمت سالمندی می‌رود.
این پژوهشگر ضمن کاربردی خواندن کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» تشریح کرد: کتاب به نظریه‌ها و نظرها محدود نمی‌شود، بلکه کاربردی است و در عمل راهگشاست. این اثر، یک نقشۀ راه خواندنی است که 10 گام را برای داشتن سالمندی شاد و مطلوب در اختیار خواننده قرار می‌دهد. این 10 قدم در اصل، تمرین‌های رشد فردی هستند که فرد سالمند را برای گذراندن این مقطع سنی و با تأکید بر داشتن احساسات خوشایند راهنمایی می‌کند. «ده گام سالمندی خوشایند» یک کتاب کار به شمار می‌آید که مبتنی بر شواهد پژوهشی به قلم آمده است و داده‌های درخور اعتنایی را از این بازۀ سنی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.
وی با اشاره به این مسئلۀ مهم که این کتاب، سالمند را در شناخت خود یاری می‌کند، اضافه کرد: کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» ضمن اینکه راهنمای داشتن دوران سالمندی لذت‌بخش است، به این گروه‌ سنی می‌آموزد که چگونه در مسیر زندگی مؤثر و باکیفیت در این مقطع گام بردارند. این علی‌رغم نگاه غالب در جامعه است که سالمندی را دوران سستی و رخوت می‌داند.
این محقق حوزۀ شناخت رفتاری با یادآورشدن اینکه کتاب «ده گام سالمندی خوشایند» کمک می‌کند تا افراد بر دوران کهنسالی خویش کنترل داشته باشند، توضیح داد: این کتاب خودمراقبتی که راهنمای ارتقای بهداشت روانی و جسمی سالمند است، بر اساس همان ده گام آن فصل‌بندی شده است. هر فصل، یک گام است که مخاطب اصلی خود را به سوی زندگی دلخواه و توأم با آرامش در این دورۀ مهم سنی سوق می‌دهد.
 شکوفایی به وقت سالمندی یا دورۀ «بانک تجربه»
این مدرس روان‌شناسی سپس «ده گام سالمندی خوشایند» را که مشخص‌کنندۀ موضوعات هر فصل این کتاب است، این‌گونه برشمرد: یک مقدمه در باب سالمندی، روبه‌روشدن با مرگ، راستی‌آزمایی اخبار جعلی دربارۀ سالمندی، مراقبت از نگرش در دوران سالمندی، برخورداری از همراهان خوب در این دوران، داشتن نگرش آگاهانه درباب خودمان، ارتقادادن بهزیستی خود، درس‌گرفتن از گذشته، آگاهی فرد از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائلش یا اولویت‌هایش در سالمندی، آشنایی با چشم‌اندازی نو در دوران سالمندی، تاب‌آوری و شناخت ارکان تاب‌آوری نیز گام دهم است.
او ضمن تأکید بر این نکته که مخاطبان این کتاب، سالمندان، همراهان آنان و همین‌طور همۀ علاقه‌مندان و پژوهندگان این ردۀ سنی هستند، خاطرنشان کرد: هدف مهم و بنیادینی که کتاب دارد، کمک به زنان و مردان سالمند برای پذیرفتن این مرحله از زیست انسان است. در واقع، فرد بداند و بپذیرد که سالمندی فرایندی طبیعی است که بشر همواره با آن روبه‌رو بوده است.
این مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از خواندنی‌ترین و زیباترین نکاتی که کتاب در اختیار سالمند قرار می‌دهد، این است که بتواند ارزش‌های زندگی‌اش را بازشناسی کند. سپس همین ارزش‌ها را به جوان‌ها یا به‌طورکلی به مقاطع سنی پیش از خود آموزش بدهد. به بیان دیگر، بازآفرینی کند و ببیند در گذشته چه مسائلی برایش ارزش بود و این پرسش را طرح کند که آیا من با این ارزش‌ها از زندگی‌ام احساس رضایت داشتم؟
این مترجم افزود: این کتاب، سالمندی را مقطعی مهم می‌داند که اگر فرد تا این سن نتوانسته ارزش‌هایی برای خود تبیین کند و از زیستش ناراضی است، هنوز باید امید داشته باشد.
 فرد در این کتاب یاد می‌گیرد که از این پس چگونه به سمت جلو گام بردارد و ارزش‌هایی را برای خویش بازآفرینی کند. حتی این سالمند هم می‌تواند باز ارزش‌هایش را به میانسالان و جوانان و دیگر سنین منتقل کند. بر همین اساس، من اصطلاح خاص خودم، یعنی «بانک تجربه» را برای دوران سالمندی به کار می‌برم.
او در پایان به‌طور مشخص و عددی نیز سالمندی را توصیف کرد: غالباً در دنیا از 60 سالگی به‌بعد، فرد را سالمند می‌دانند. هرچند باید در نظر داشت برخی 60 سال دارند، اما فکرشان سالمند است. بنابراین، سالمندی فقط یک عدد نیست که سال‌های عمر شخصی را تعیین می‌کند، بلکه می‌تواند فکری هم باشد. از طرفی، ممکن است شخص سالمند، علی‌رغم پاگذاشتن به 60 سالگی هنوز فکرش در دوران میانسالی یا جوانی سیر کند.

شناسه خبر 80083