شناسه خبر:81132
1403/1/21 08:07:59

یک متخصص طب ایرانی با بیان اینکه حجامت باعث تنظیم و تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود، بیان کرد: حجامت یک روش درمانی سنتی بدون عوارض جانبی است.

سپهرغرب، گروه - پیام زمانی :

گرایش مردم در سال‌های اخیر به درمان‌های سنتی و استفاده از داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی رشد فراوانی داشته است و این موضوع باعث شده تا فعالیت‌های مرتبط با طب سنتی و گیاهی افزایش داشته باشد. با توجه به عوارض موجود در دارو‌های شیمیایی و همچنین وجود بسیاری از بیماری‌های مزمن، مردم به سنت‌های قدیمی گذشتگان خود روی آورده و می‌کوشند تا کمتر دچار مریضی شده و درصورت وجود بیماری، درمان خود را با استفاده از داروهای گیاهی یا دمنوش‌هایی که متخصصان این حوزه یا افراد خبره توصیه و معرفی می‌کنند، انجام می‌دهند. یکی دیگر از روش‌های درمان که در دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید فراوانی شده، مسئله حجامت است؛ به‌طوری که پیامبر گرامی اسلام (ص) در شب معراج وقتی به آسمان هفتم صعود کردند، مسئله حجامت را به‌عنوان یک دستور الهی از زبان ملائکه الهی شنیدند و حتی در احادیث نیز این پیامبر مهربانی‌ها می‌فرمایند که احساس کردم در شب معراج با تأکیداتی که بر مسئله حجامت شد، این موضوع یک واجب الهی باشد.
از مهم‌ترین فایده‌های حجامت پاک‌سازی خون و تقویت سیستم ایمنی بدن است که سموم و اخلاط فاسد را از بدن دفع می‌کند و از طرفی به افرادی که دارای علائمی مانند خستگی مفرط، خواب‌آلودگی روزانه، داغ شدن بدن، مورمور شدن پوست، برافروختگی صورت و خارش چشم هستند، به‌صورت فراوان توصیه می‌شود. حجامت در کودکان نیز دارای اثرات بسیار خوبی از قبیل افزایش قد و وزن و جهش رشد است؛ به همین منظور و در راستای آشنایی بیشتر با مسئله حجامت به سراغ یک متخصص طب ایرانی رفته‌ایم که در ادامه نتیجه مصاحبه با وی را می‌خوانید:

متخصص طب ایرانی با بیان اینکه چهار روش برای خارج کردن خون از بدن انسان وجود دارد، عنوان کرد: این چهار روش شامل حجامت، فصد، زالودرمانی و جاری شدن خون از بینی است که بیشتر از حجامت استفاده می‌شود.

هاشمی حجامت را یک روش درمانی سنتی و باستانی دانست و افزود: از گذشته انسان‌ها از حجامت کردن برای کاهش درد‌ها استفاده می‌کردند.

وی از انجام حجامت به‌صورت عمده در کشور‌های آسیایی خبر داد و اشاره کرد: در بخش‌های شرقی اروپا، خاورمیانه و آمریکای لاتین نیز این موضوع شیوع داشته و در چین نیز تحت عنوان طب سنتی چینی کاربرد دارد.

متخصص طب ایرانی با بیان اینکه از حجامت با عنوان‌های دیگری همچون بادکش‌درمانی، خون‌درمانی و کوزه‌اندازی نیز یاد می‌شود، ابراز کرد: بقراط از بادکش‌درمانی در یونان باستان برای بیماری‌های داخلی و مشکلات ساختاری نیز استفاده می‌کرده است.

هاشمی با تأکید بر اینکه حجامت برای بهبود تعداد زیادی از دردها، امراض، خستگی، کوفتگی‌ و بیماری‌های مزمن مفید است، عنوان کرد: حجامت بسیاری از امراض مانند تب، فشار خون بالا، کمردرد، آکنه، بیماری‌های مزمن پوستی، بازیابی توانایی بعد از سکته مغزی، گرفتگی بینی، ناباروری و درد دوران قاعدگی را درمان می‌کند و همچنین برای رفع بی‌اشتهایی و سوءهاضمه نیز بسیار کاربرد دارد.

وی از تقسیم‌بندی حجامت در 6 گروه مختلف خبر داد و افزود: براساس نوع تکنیک، حجامت بر سه نوع خشک، مرطوب، ماساژ و سریع تقسیم می‌شود که دین مبین اسلام بر حجامت مرطوب تأکید بیشتری دارد.

متخصص طب ایرانی حجامت براساس خلأ ایجادشده را در سه نوع سبک، متوسط و شدید دانست و گفت: حجامت براساس روش مکش هوا نیز به سه بخش آتش، دستی و الکتریسیته تقسیم می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه حجامت براساس مواد موجود در داخل فنجان نیز بسیار حائز اهمیت است، اشاره کرد: این تقسیم‌بندی شامل گیاهی، آبی، با نمک ازون، فیتیله‌ای، سوزنی و مغناطیسی است.

وی از انجام حجامت یا بادکش‌درمانی براساس منطقه انجام در نواحی صورت، شکم و ارتوپدی خبر و ادامه داد: از دیگر روش‌های حجامت می‌توان به ورزشی و آبی نیز اشاره کرد.

متخصص طب ایرانی با تأکید بر اینکه حجامت برای اطفال زیر دو سال و افراد بالای 60 سال ضرر دارد، ابراز کرد: بادکش‌درمانی برای افرادی که مزاج سرد، تر یا بلغم دارند نیز توصیه نمی‌شود.

هاشمی با بیان اینکه برای انجام حجامت افراد کم‌خون و دارای بیماری‌های قلبی عروقی و پوستی نیاز به مشورت با پزشک است، خاطرنشان کرد: افراد دارای خونریزی، مشکل لخته شدن خون و یا سابقه سکته مغزی باید با پزشک خود برای انجام حجامت مشورت کنند؛ همچنین افراد دارای سابقه تشنج یا صرع نیز از این قاعده مستثنا نیستند.

وی بهترین زمان برای انجام حجامت را در طول روز بین طلوع و غروب آفتاب دانست و گفت: بهتر است حجامت در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه انجام شود و برای این کار روز‌های شنبه، یک‌شنبه، چهارشنبه و جمعه توصیه نمی‌شود.

متخصص طب ایرانی با بیان اینکه حجامت بیشتر در روزهای هفدهم، نوزدهم و بیست‌ویکم ماه قمری مناسب است، عنوان کرد: هرساله تقویمی با عنوان سالنامه حجامت برای اطلاع از روزهای مناسب بادکش‌درمانی تهیه می‌شود که توصیه می‌شود مردم براساس این تقویم حجامت خود را انجام دهند.

هاشمی حجامت فرد روزه‌دار را باعت ضعف و اُفت قوای بدنی دانست و ادامه داد: حجامت درحال گرسنگی و تشنگی، نتیجه عکس خواهد داد و به عبارت دیگر باعث می‌شود که خون کثیف در بدن بماند و خون تمیز از بدن انسان خارج شود که در شرایط استثنایی و خاص با تجویز پزشک حاذق، این موضوع انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تعداد دفعات بادکش‌درمانی و انواع آن همواره نیاز به مشورت پزشک دارد، بیان کرد: اگر فردی به‌منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری‌ها اقدام به این کار می‌کند، توصیه می‌شود که هرسال دو مرتبه حجامت انجام دهد و به افرادی که در شهر‌های آلوده و دارای کارخانه‌های متعدد زندگی می‌کنند نیز این موضوع توصیه می‌شود.

متخصص طب ایرانی به حداقل رسیدن رفتار‌های عصبی، تندخویی، پرخاشگری، لجبازی و به‌طور کلی اختلافات رفتاری کودکان و نوجوانان را از مهم‌ترین تأثیرات حجامت برای این گروه سنی دانست و افزود: بعد از حجامت کودکان و نوجوانان، درصد سرماخوردگی، عفونت‌های گوش، گلو و ریه در کودکان بسیار کاهش می‌یابد و همچنین این مهم باعث افزایش اشتهای نوزدان، کودکان و نوجوانان نیز می‌شود.

هاشمی با تأکید بر فرمایش امام علی (علیه‌السلام ) که حجامت بدن را سالم و عقل را تقویت می‌کند، عنوان کرد: در روایات نیز از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است که بهترین دارو و درمان حجامت است و به هیچ بیماری مبتلا نمی‌شوید مگر اینکه پناهگاهش حجامت باشد.

وی با بیان اینکه زنان باردار و زنان در ایام عادت ماهیانه نباید حجامت کنند، ابراز کرد: حجامت برای افرادی که دارای کمبود پلاکت خون هستند و یا افرادی که دچار غلبه شدید بلغم هستند، توصیه نمی‌شود.

متخصص طب ایرانی خوردن انار بعد از حجامت را یکی دیگر از آموزه‌های دین مبین اسلام دانست و ادامه داد: خوردن انار بعد از حجامت باعث می‌شود که خون تصفیه شود.

هاشمی گرسنگی هنگام حجامت را بسیار مضر دانست و افزود: نیاز است که انسان قبل از حجامت غذاهای پروتئین‌دار بخورد تا بدن او دچار ضعف نشود.

وی بر استفاده از مایعات و خوراکی‌های مقوی از قبیل شربت عسل، آب انار، خرما، مویز و غیره بعد از حجامت تأکید کرد و گفت: اگر فردی گرسنه باشد و حجامت شود، به‌جای اینکه اخلاط کثیف از خون خارج شود، خود خون خارج شده و این حجامت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

همان‌طور که گفته شد، حجامت فواید بسیاری زیادی دارد که از آن‌ها می‌توان به رفع سردرد‌های میگرنی، پیشگیری از انسداد عروق کرونر قلب، تنظیم مؤلفه‌های رشد مانند افزایش قد، درد‌های اندام، تنظیم قند خون و چربی‌های خون، نارسایی عروق، بی‌حسی اندام و غیره اشاره کرد.

حجامت برای تمامی سنین به غیر از کودکان زیر دو سال و افراد بالای 60 سال و همچنین افراد دارای بیماری زمینه‌ای کاربرد داشته و با حداقل توان فنی و تجهیزات اجرایی می‌تواند بیماری‌های سخت و مزمن را درمان کند. همان‌طور که می‌دانیم حجامت هیچ‌گونه وابستگی فنی، علمی و ابزاری به خارج از کشور ندارد و یک رفتار درمانی سرپایی است و نیازی به تجهیزات بیمارستانی ندارد. با توجه به اینکه حجامت یک دستور الهی و دینی است، تأثیرات روانی مثبت در آن بالا بوده و از این طریق علاوه‌بر افزایش سطح درمان‌پذیری، موجب تقویت فرهنگ و اعتقادات مذهبی و ارتباط انسان با خدا می‌شود.

به لطف خداوند متعال در سال‌های اخیر نیز شاهد افتتاح سلامت‌کده و دپارتمان طب ایرانی ابن‌سینا در همدان از سوی دانشگاه علوم پزشکی بودیم که با هدف سهولت دسترسی مردم به دریافت انواع خدمات طب ایرانی آغاز به کار کرده و در این مرکز کلیه خدمات درمانی طب ایرانی اعم از حجامت، زالودرمانی، مشاوره تغذیه، ماساژدرمانی، طب سوزنی، فصد خون و غیره انجام می‌شود.

شناسه خبر 81132