شناسه خبر:86246
1403/6/18 18:05:00
معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان:

اسدآباد ظرفیت ویژه‌ای در گردشگری کشاورزی دارد

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: اسدآباد دروازه استان همدان از سمت غرب کشور بوده که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های ویژه‌ بسیاری در گردشگری به‌ویژه گردشگری کشاورزی دارد.


علی خاکسار یکشنبه 18 شهریورماه در نخستین جشنواره هلو و شلیل باغ‌شهر پالیز که با حضور پُررنگ گردشگران و مسافران، اهالی شهر پالیز و شهروندان اسدآبادی برگزار شده بود، اظهار کرد: باغ‌شهر پالیز یکی از شهرهای اسدآباد با ظرفیت بالا در بحث گردشگری کشاورزی بوده که می‌تواند در جذب گردشگران به این شهر نوپا، نقش مؤثری داشته باشد.
وی با اشاره به ویژگی‌های شهرستان اسدآباد، افزود: اسدآباد قطب تولید محصولات کشاورزی ازجمله گوجه فرنگی، موسیر و چغندر قند بوده که هرکدام از این تولیدات می‌تواند بهانه‌ای برای برگزاری یک رویداد و جشنواره شود.
خاکسار وجود اقوام مختلف در این شهرستان را یکی دیگر از مزیت‌ها و ویژگی‌های اسدآباد دانست و تصریح کرد: وجود اقوام مختلف از نقش مؤثری در سرآمد شدن این شهرستان در حوزه میراث ناملموس و آیین‌های مختلف برخوردار خواهد بود که هم‌اکنون نیز از این ظرفیت‌های فرهنگی شهرستان در جشنواره‌های مختلف همدان و تهران و سایر استان‌ها استفاده می‌کنیم.
خاکسار با بیان اینکه جشنواره‌ها می‌توانند یک محور برای ایجاد تأسیسات گردشگری، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و اقامت و پذیرایی و تفریحی و اماکن گردشگری با کمک بخش خصوصی در روستاها و شهرها باشند، خاطرنشان کرد: گردشگران ضمن حضور در این جشنواره‌ها و رویدادها و آشنایی با این ظرفیت‌ها، می‌توانند از این اماکن گردشگری بازدید کنند و این امر موجب حرکت چرخ اقتصادی آن منطقه خواهد شد.
وی با بیان اینکه استان همدان دارای جشنواره‌های بسیار خوب و مختلفی است، افزود: شهرستان ملایر با دارا بودن باغات وسیع انگور، هرساله به ابتکار مردم و مسئولین آن، (طی 14 سال گذشته) دارای جشنواره شیره‌پزی بوده که این امر از نقش مؤثری در جذب گردشگر به این شهرستان برخوردار است.
خاکسار با اشاره به اینکه مردم ملایر به‌صورت خودجوش این جشنواره را برگزار می‌کنند، خاطرنشان کرد: مردمی بودن جشنواره و رویداد موجب تداوم آن‌ها خواهد بود.
وی همچنین جشنواره گردوی تویسرکان را یکی ازجمله موارد مهم جذب گردشگر تویسرکان دانست و ادامه داد: هر شهرستانی در سطح استان همدان که احساس می‌کند در برگزاری جشنواره‌ای دارای قابلیت است، می‌تواند آن را در سامانه جامع رویدادهای گردشگری ثبت‌ کند که با ثبت‌نام انجام‌شده و بررسی لازم، برای رویداد اعتبار درنظر گرفته و در سطح ملی برای آن تبلیغ می‌شود.
خاکسار گفت: تبلیغ رویدادها در سطح استانی و ملی موجب حضور تورها و آژانس‌های گردشگری در منطقه شده و شورونشاط اجتماعی را به همراه خواهد داشت و چرخه اقتصادی مستقیم را از طریق گردشگر برای تولیدکنندگان و باغداران به‌وجود می‌آورد و ایجاد می‌کند و در این بین دلالان و واسطه‌ها و هزینه‌های حمل‌ونقل، حذف می‌شود.
وی بیان اینکه جشنواره‌ها و رویدادها در سه درجه محلی، استانی و ملی قابلیت اجرا و برگزاری دارند، تصریح کرد: البته تاکنون استان همدان نتوانسته جشنواره ملی ثبت کند.
خاکسار تأکید کرد: از مسئولان و مردم درخواست داریم اگر قابلیت و ظرفیتی را در شهرستان خود می‌شناسند، آن‌ها را به میراث فرهنگی معرفی و یا در سامانه ملی رویدادها، ثبت کنند تا این موارد برای اجرای جشنواره بررسی شود.
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز از رتبه نخست اسدآباد در بهره‌وری تولید هلو و شلیل خبر داد.
بهروز فروزان‌فر اظهار کرد: استان همدان دارای 80 هزار هکتار باغ بوده که سالیانه از این میزان سطح باغات استان به‌طور متوسط یک میلیون تُن انواع محصولات باغی برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه استان همدان در سطح کشور در بسیاری از محصولات ازجمله انگور، گردو، زردآلو و آلبالو و سایر محصولات چون رازیانه و گشنیز صاحب رتبه اول تا سوم است، افزود: استان همدان یک درصد وسعت کشور را دارا است، اما دو درصد از تولید بخش کشاورزی را در کشور به خود اختصاص داده و دو برابر سایر استان‌های کشور بهره‌وری تولید دارد و استان توانمندی است.
این مقام مسئول متوسط برداشت هلو و شلیل از هر هکتار از سطح باغات استان همدان را 15 تُن برشمرد و گفت: استان همدان این ظرفیت را دارد که از هر هکتار باغات هلو و شلیل، 100 تُن برداشت محصول داشته باشد.
فروزان‌فر خاطرنشان کرد: در سه سال متوالی شهرستان اسدآباد تولیدکننده نمونه هلو و شلیل بوده است.
وی ادامه داد: باغات هلو و شلیل کشور بالغ‌بر 79 هزار هکتار، معادل سه درصد از سطح باغات کشور است که تولیدی حدود 1.2 میلیون تُن و معادل 5.2 درصد دارد.
فروزان‌فر متوسط عملکرد باغات هلو و شلیل کشور را 14 هزار و 860 کیلوگرم در هکتار برشمرد و تصریح کرد: استان همدان با دارا بودن هفت هزار و 547 هکتار باغ هلو و شلیل، سهم 9.6 درصدی باغات این محصول را در کشور دارد که دارای تولید 114 هزار و 77 تُن بوده و سهم 9.8 درصدی از تولید این محصول را در کشور دارد.
وی هلو و شلیل را یکی از محصولات استراتژیک استان همدان دانست و گفت: عملکرد باغات هلو و شلیل استان همدان در هر هکتار برابر با 15 هزار و 115 کیلوگرم بوده که از متوسط کشوری بالاتر است.
گفتنی است؛ در این جشنواره شاد و مفرح، ضمن برگزاری موسیقی محلی، از باغداران نمونه ملی هلو و شلیل شهر پالیز تقدیر شد.
در حاشیه این برنامه غرفه‌های تولیدات محصولات باغی شهر پالیز و صنایع دستی این شهر نیز برای بازدید و خرید عموم مردم، برپا بود.
بیش از 421 هکتار از سطح باغات شهرستان اسدآباد به باغات هلو و شلیل اختصاص داشته که از این میزان سطح 248 هکتار مربوط به باغات هلو و 173.5 هکتار مربوط به باغات شلیل است. بیشترین تراکنش باغات هلو و شلیل این شهرستان مربوط به شهر پالیز بوده و این شهر قطب مهم تولید هلو و شلیل شهرستان به‌شمار می‌رود.
بنا به گفته مدیر جهاد کشاورزی اسدآباد، پیش‌بینی بر این است که امسال از سطح باغات این شهرستان افزون‌بر 13 هزار تُن هلو و شلیل برداشت شود.

شناسه خبر 86246