شناسه خبر:90257
1403/10/5 16:29:00
مدیرکل ثبت احوال استان همدان مطرح کرد:

کاهش هزینه‌ها با ثبت الکترونیک گواهی ولادت در همدان

مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: صدور گواهی الکترونیک واقعه ولادت در این استان هزینه‌های ثبت احوال را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.


بابک بختیاری روز چهارشنبه اظهار کرد: طرح صدور الکترونیکی واقعه ولادت به‌تازگی آغاز شده که اجرای آن محاسن بی‌شماری برای این مجموعه دارد.
وی اضافه کرد: هزینه چاپ این گواهی در دو نسخه با الکترونیکی شدن صدور واقعه ولادت حذف و همچنین موجب صرفه‌جویی در مصرف کاغذ شد.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان با بیان اینکه طرح صدور الکترورنیکی گواهی ولادت از یک ماه پیش در همدان آغاز شده است، ابراز کرد: این امکان، زمینه سوء استفاده‌های احتمالی ازجمله جعل سند را سلب کرد.
بختیاری گفت: همچنین از مهرماه امسال چاپ و صدور شناسنامه در مرکز استان تجمیع شد که این کار هم فواید بی‌شماری به همراه داشت.
وی توضیح داد: 12 اداره ذیل اداره کل ثبت احوال فعال هستند و در این ادارات درمجموع 25 چاپگر قرار دارد که با اجرای این طرح تنها به چهار چاپگر موجود در مرکز استان اکتفا شد و در اصل هزینه راه‌اندازی و تعمیر این تعداد چاپگر 85 درصد کاهش یافت.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان افزود: همچنین افراد دیگر مجبور به مراجعه به ادارات برای تحویل شناسنامه و سپس مراجعه برای دریافت شناسنامه جدید نیستند، بلکه این کار توسط پست صورت می‌گیرد.
بختیاری اضافه کرد: بنابراین لازمه ارسال شناسنامه جدید به درب خانه متقاضی داشتن نشانی دقیق است؛ پس شهروندان درصورت تغییر نشانی محل سکونت با مراجعه و استفاده از سامانه «سهیم»، به آدرس اینترنتی https://sahim.sabteahval.ir نشانی جدید را ثبت کنند.
وی اظهار کرد: شهروندان درصورت تغییر نشانی محل سکونت، مکلف هستند حداکثر در مدت 20 روز با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال (سهیم) یا آدرس الکترونیکی www.ncr.ir، نشانی محل سکونت جدید را به‌روز کنند تا از بروز هرگونه مشکل در ارائه‌ خدمات به آن‌ها جلوگیری شود.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان گفت: محل سکونت کنونی افراد در پایگاه سازمان ثبت احوال موجود است و این سازمان امکان ثبت نشانی برخط و همچنین به‌روزرسانی نشانی قانونی همه اشخاص حقیقی را فراهم آورده است.
وی با بیان اینکه ثبت احوال تنها مرجع رسمی استعلام نشانی اشخاص است، اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (5) خدمات کشوری مکلف هستند استعلام برخط نشانی اشخاص حقیقی را تنها از طریق پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال دریافت کنند.
مدیرکل ثبت احوال استان همدان یادآوری کرد: پیش از این نیز براساس قانون بودجه سال گذشته، اقامتگاه قانونی هر شخص نشانی مندرج‌شده در پایگاه سازمان ثبت احوال کشور بود.
بختیاری اضافه کرد: سازمان ثبت احوال از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس‌های الکترونیکی نسبت به ارائه نشانی قانونی اشخاص حقیقی به تمامی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، اقدام کرده است.

شناسه خبر 90257