شناسه خبر:12360
1398/7/6 10:46:34

سپهرغرب، گروه خبر: بر اساس اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه، گروهی از سرمایه‌گذاران برای حمایت و توانمندسازی معتادان متجاهر استان اعلام آمادگی کرده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه پنجشنبه گذشته، اظهار کرد: اکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و استانداری کرمانشاه در حال ساخت اردوگاهی برای توانمندسازی معتادان متجاهر در کنگاور هستند که به منظور تکمیل آن سه میلیارد تومان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تخصیص داده‎است و سه میلیارد تومان دیگر نیز باید توسط استانداری تأمین شود.

علی شمشیری با بیان اینکه افرادی از تبریز به منظور سرمایه‌گذاری و اشتغال‎زایی برای معتادان بهبودیافته در کمپ توانمندسازی کنگاور اعلام آمادگی کرده‎اند، افزود: در صورت فعال شدن این کمپ، معتادان متجاهر پس از جمع‎آوری از سطح شهر و بهبود، مشغول به فعالیت اقتصادی می‌شوند تا بتوانند به جامعه بازگردند.

وی با بیان اینکه مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته ظرفیت پذیرش و ایجاد اشتغال برای یک هزار نفر را دارد، تصریح کرد: این افراد توسط مربیان فنی و حرفه‏‎ای تحت آموزش قرار می‌گیرند و پس از کسب تخصص در همین مرکز و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند، نگهداری و مشغول به کار خواهند شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه، عنوان کرد: مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته قرار است در زمینی به مساحت 19 هکتار و با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال احداث شود.

طبق آمارهای ارائه‎شده هم‎اکنون در کشور حدود سه میلیون نفر به‎صورت مستقیم با مواد مخدر سروکار دارند و به‎نوعی مصرف‎کننده دائمی آن به‎ حساب می‌آیند و طبق آمار غیررسمی، در استان دو میلیون نفری کرمانشاه، حدود 50 هزار معتاد وجود دارد.

طبق بررسی‌های انجام‎شده حدود 70 درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می‌کنند پس از خروج از کمپ‌ها ازآنجایی‎که حمایت نمی‎شوند دوباره به سمت مواد می‌روند، که به‎طور قطع احداث چنین مراکزی می‌تواند گام بزرگی در راستای سالم نگه داشتن آن‌ها باشد.

*احداث مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته باجدیت دنبال شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه نیز چندی پیش در خصوص مرکز توانمندسازی معتادان بهبود‎یافته، گفت: استانداری نیز در این رابطه دستگاه‌های متولی را کمک می‌کند.

محمدابراهیم الهی‎تبار خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر افراد بسیاری بود‌ه‌اند که پس از بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد، زمانی که دوباره وارد جامعه شده و در معرض مواد مخدر قرار گرفته‎اند بازهم گرفتار این بلا شده‎اند.

وی گفت: نبود بازار کار و احیاناً طردشدن از سوی خانواده و اجتماع، مهم‌ترین عوامل بازگشت معتادان بهبودیافته به دام اعتیاد است که باید جلوی این کار را گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه طلاق یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است که در استان ما وجود دارد، اذعان کرد: با هماهنگی‌های انجام‎شده طرح آموزش زوج‌ها قبل از عقد، اجباری و آن‌ها باید دوره‌های آموزشی را بگذارانند.

الهی‌تبار یادآوری کرد: در این طرح، زوج‌ها به مدت 10 ساعت تحت آموزش‌های رایگان مهارت‌های زندگی، احکام و اخلاق توسط مدرسانی از دادگستری، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی قرار می‌گیرند.

*وجود 6 سرپناه در استان کرمانشاه برای افراد بی‎خانمان

به گفته معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه در گفت‎وگو با خبرگزاری ایرنا، اکنون با راه‎اندازی سه مرکز جدید، 6 سرپناه در سطح استان وجود دارد که به این دسته از افراد خدمات ارائه می‌دهد.

فرحناز محمدی اظهار کرد: از 6 سرپناه موجود در استان، سه سرپناه آن در کرمانشاه فعالیت دارد که یکی از آن‌ها به زنان و دو سرپناه دیگر به مردان اختصاص یافته‎است.

وی اذعان کرد: ظرفیت دو سرپناه مردان به حدود 80 نفر و ظرفیت سرپناه زنان نیز به حدود 15 نفر برای هر شب می‌رسد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان کرمانشاه، اضافه کرد: این سرپناه‌ها در نیمه دوم سال از ساعت 18 عصر تا هشت صبح روز بعد آماده پذیرش افراد بی‎خانمان هستند و در این مدت یک وعده شام و یک وعده صبحانه به آن‌ها می‌دهد.

محمدی در پایان با بیان اینکه معمولاً 90 درصد افراد مراجعه‎کننده به سرپناه‌های استان، معتاد هستند، گفت: تقریباً 80 درصد مراجعه‎کنندگان نیز افراد تکراری هستند که شب‌های دیگری را نیز در این سرپناه‌ها حضور داشته‎اند.

شناسه خبر 12360