شناسه خبر:16113
1398/10/18 08:29:13

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه شاید این کثرت جمعیت از اول انقلاب تا به حال در همدان بی سابقه باشد، حضور باشکوه مردم را نشان از تحقق آرمان‌های امام راحل (ره) دانست.

به دنبال استقبال بی‌نظیر مردم اهواز، مشهد، تهران، قم و کرمان در تشییع پیکر مطهر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، روز سه‌شنبه هفدهم دی‌ماه تجمعی به منظور گرامی‌داشت مقام شامخ شهید سردار سلیمانی در میدان امام خمینی (ره) شهر همدان برگزار شد و مردم همدان با حضور بی‌سابقه و باشکوه خود به مقام این شهید والامقام ادای احترام کردند.

در این تجمع پس از تلاوت قرآن، سرود ملی، اجرای نوازندگان نظامی، خوانش دکلمه و بیانیه و دمام زنی، مداحی مداح اهل‌بیت و همراهی مردم با او، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در استان همدان و امام جمعه همدان به سخنرانی پرداخت.

امام جمعه همدان ضمن تقدیر و تشکر از حضور 100 هزار نفری مردم در مراسم گرامی‌داشت شهید سردار سلیمانی، شهادت این شهید عزیز را به پیشگاه امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و تمام مستضعفین عالم تسلیت گفت.

آیت الله حبیب الله شعبانی با اشاره به اینکه شاید این کثرت جمعیت از اول انقلاب تا به حال در همدان بی سابقه باشد، حضور باشکوه مردم را نشان از تحقق آرمان‌های امام راحل (ره) دانست و اظهار کرد: این‌ها همه نشانه عزت این شهید بزرگوار است که خدا به او عطا کرده؛ شهید سلیمانی چون برای عزت اسلام و امنیت ناموس کشور تلاش کرد و با مقاومت، تلاش و مجاهدت خود، به همه ایرانیان غرور هدیه کرد،عزیز شد.

وی با اشاره به اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی با صلابت و قدرت خود قدرت‌های پوشالی آمریکا و دیگر مستکبرین عالم را تحقیر کرد، گفت: او در برابر همه مستکبرین عالم ایستاد و با تفکر داعش و تکفیری که ساخته دشمن اسلام، آمریکای جنایتکار است، مبارزه کرد.

آیت الله شعبانی ضمن بیان اینکه این بغض، اشک و گریه مردم و سیل جمعیت میلیونی حاضر در تشییع پیکر او در شهرهای مختلف، نشان از عنایت خداوند و تاثیر خون یک انسان مخلص، مجاهد فی سبیل الله و کسی که همه زندگی خود را صرف خدمت به اسلام، مسلمین جهان، کشور و امنیت جامعه کرده، دارد؛ اظهار کرد: با این که شاید خیلی از شما در طول حیات این شهید، حتی مراوده‌ای با این شهید نداشتید ولی امروز این حجم جمعیت دلدادگان او، چشم جهان را به خود خیره کرده است.

وی افزود: امروز کشور ما در منطقه‌ای پرخطر، از بیشترین سطح امنیت برخوردار است و ما این امنیت را مدیون شهدای مدافع حرم و شهید سلیمانی‌ها هستیم.

آیت الله شعبانی با اشاره به اینکه با شهادت سردار، آرمان‌های شهدای مدافع حرم زنده شد، تهدیدات سردار سلیمانی به رئیس جمهور آمریکا به ویژه خطاب « ای ترامپ قمارباز» را باعث به وجود آمدن احساس غرور و پشتوانه در قلب‌های مردم دانست که البته مسیر او ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل عزت این مرد بزرگ که خداوند محبتش را به دل ما انداخت، تبعیت از ولی زمان بود؛ در تاریخ آمده است که وقتی خبر شهادت مالک را به امام علی (ع) دادند، چهره امام شکسته شد که این نشان از تابعیت اراده مالک اشتر نسبت به اراده ولی دارد.

امام جمعه همدان اضافه کرد: ولایت‌پذیری این مرد، ارادت او به ساحت رهبر معظم انقلاب، تبعیت محض از ولی که به معنای تبعیت از قرآن و سنت است، او را عزیز کرد.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم عزیز ایران، اظهار کرد: با کدام قواعد ظاهری، می‌توان این جمعیت را با این بغض در گلو و اشک تهدید کرد؟ چگونه می‌توان این همه محبت را نسبت به سردار مقاومت تحلیل کرد؟

آیت الله شعبانی ضمن اشاره به آیه 63 سوره انفال که اگر همه عالم را خرج بکنی برای اینکه قلب مردم را به دست بیاوری، نمی‌شود؛ بلکه قلب‌ها به دست مقلب القلوب است و اگر کسی صادقانه، خالصانه و مجاهدانه برای مردم تلاش کند، خدا محبت او را در قلب‌ها قرار می‌دهد، گفت: راه محبوب شدن در پیشگاه مردم، محبوبیت نزد خداست و تا کسی در آغوش گرم خدا قرار نگرفته باشد، محبت او تا این میزان در دل مومنین جا نمی‌گیرد.

وی با اشاره به دلدادگی مردم نسبت به سردار شهید سلیمانی، اظهار کرد: قلب همه مستضعفان و آزادی خواهان عالم متوجه این شهادت شد.

آیت الله شعبانی با اشاره به جاری شدن برکات این شهادت در آینده، اذعان کرد: یکی از این برکات که امدادی الهی است، وحدت و انسجام مردم ماست؛ ما که اینجا هستیم ممکن است باهم اختلاف نظر و سلیقه داشته باشیم ولی در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و میهن یکپارچه هستیم و برای دفاع از آرمان هایمان در مقابل دشمن واحد، با مردم عراق، یمن، بحرین، سوریه و لبنان به پا خواهیم خاست.

وی اضافه کرد: شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، نشان از جنگیدن ما با همه مستضعفان عالم در یک جبهه علیه دشمنان مستکبر و ظالم است.

آیت الله شعبانی اظهار کرد: دشمنان بدانند حضور پرشکوه مردم در این مراسم، نشان از زنده بودن تفکر و آرمان امام و رهبری و دارد و مردم اهل مقاومت و خواهان مقابله با مستکبر ما، هدف و آرمانشان، هدف و آرمان سردار شهید سلیمانی است که این‌ها نشان دهنده جاودانگی انقلاب و پویایی نظام اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: افق نگاه ما، مبارزه با مستکبران عالم و دفاع از مستضعفین عالم است و مردم ما علیرغم مشکلات اقتصادی فراوان در مراسم سردار شهید حضور پیدا کردند؛ قدر این مردم را همه ما باید بدانیم که استقلال کشور، مبارزه با مستکبر، دفاع از حریم اهل بیت، تداوم مسیر مقاومت، برآیند حرکت مردم ماست.

امام جمعه شهر همدان خطاب به آمریکا گفت: سردمداران آمریکا با حقیقت انسانی به نام شرافت غریبه‌اند و جنایت ترور یک سردار که مهمان رسمی کشور دیگر است، با هیچ کدام از قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد و این جنایت فقط از آمریکا برمی‌آید.

وی اذعان کرد: آمریکا بداند این سیل جمعیت، با نفرت در قلب خود، خانه او را آتش زده و خراب خواهد کرد؛ همه مردم ما خواستار انتقام سخت از دشمنی هستند که اگر از او انتقام گرفته نشود، جری‌تر می‌شود.

آیت الله شعبانی ضمن اشاره به اینکه با وجود چندسال زحمت دستگاه دیپلماسی کشور، آمریکا در برجام خیانت کرد، گفت: در طول این 40سال گذشته هرجا اتفاق شومی درعالم اتفاق افتاد، زیر سر آمریکا بود.

وی با بیان اینکه آمریکا فرعون زمان است و باید عصای موسی نیل را بشکافد و آمریکا را در آن غرق بکند، اذعان کرد: دشمن امروز فهمیده که چه غلطی کرده و استعفای بعضی از مسئولین آن‌ها به ویژه مسئولین نظامی آن‌ها، نشان از ترسی دارد که همه وجودشان را فرا گرفته است.

آیت الله شعبانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که قدرت ایران وابسته به مبدا قدرت است و آن خدایی است که منتقم خون مظلومین جهان است.

وی ابراز کرد: همه از جمله نیروهای نظامی و دستگاه دیپلماسی کشور، با وحدت، انتقام گیرنده خون همه شهدای مدافع حرم باشند.

آیت الله شعبانی در پایان، ضمن تقدیر و تشکر دوباره از مردم، گفت: دست تک تک شما مردم را باید بوسید و مسئولان برای خدمت به شما مردم شریف، نهایت تلاش خود را به کار گیرند.

وی در پایان ضمن اشاره به شناخت درست و اعتماد بالای رهبری به مردم، از مردم خواست با خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج) با مولای خودشان، تجدید بیعت کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن فاضلیان، از مردم خواست امشب برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، نماز لیله دفنی به شهید قاسم سلیمانی فرزند حسن هدیه کنند.

در پایان بعد از تجمع باشکوه، مردم به سمت میدان آرامگاه بوعلی و سپس امامزاده عبدالله راهپیمایی کردند.

این مراسم باعظمت، باز مردم دارالمجاهدین همدان برای قهرمان ملی شان، سنگ تمام گذاشتند ولی عدم برنامه‌ریزی و نیندیشیدن به تمهیدات لازم از سمت مسئولین هم به چشم می‌خورد.

در حالی که نظم زیادی بر مراسم حاکم نبود و باز هم دستگاه صوت مشکل داشت، مردم به صورت خودجوش شعار می‌دادند که باعث به وجود آمدن عدم یکپارچگی در مراسم شده بود. البته نباید از انصاف دور شد، حضور علامت‌های عزادرای عاشورا و دمام زنی جلوه‌ای خاص به مراسم داده بود.

این مراسم برخلاف همه سنت مراسمات گذشته، ابتدا با تجمع و سپس راهپیمایی شروع شد که خود جای تعجب دارد و به نظر نمی‌رسد سنت‌شکنی زیبایی باشد؛ در شرایطی که مقصد امامزاده عبدالله برای پایان راهپیمایی در نظر گرفته شده بود، می‌شد مسیر کوتاه‌تر خیابان باباطاهر برای رسیدن به این مقصد انتخاب شود.

شناسه خبر 16113