شناسه خبر:16490
1398/10/28 09:03:19
نماینده ولی فقیه در استان همدان مطرح کرد:

لزوم بازسازی فرهنگ خانواده اصیل اسلامی و ایرانی

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه نیازمند بازسازی فرهنگ خانواده اصیل اسلامی و ایرانی هستیم، گفت: می‌بایست فرهنگ اصیل خود را در عرصه‌ها و تعاملات مختلف خانواده جاری کنیم.

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی پنج‌شنبه گذشته در نخستین گردهمایی فعالان استانی حوزه خانواده، اظهار کرد: موضوع اهمیت خانواده و نقشه‌ای که دشمن امروز در این حوزه به آن توجه دارد، بسیار باید مد نظر باشد.

وی عنوان کرد: امروز حداقل یکی یا شاید مهم‌ترین مرکز ثقل حملات دشمن «خانواده» است و از طرفی مطالعات در حوزه خانواده به دانش مستقلی در جهان تبدیل شده که نشان‌دهنده اهمیت و عمق علمی آن است.

امام‌جمعه شهر همدان با اشاره به اینکه در حوزه خانواده تعبیری شده که طوفان تغییری اتفاق می‌افتد و این تغییر متأسفانه تدریجی و نامحسوس نیست، افزود: امروز زندگی‌ها طوری شده که فرزندان ما آنچنان ارتباطی با پدربزرگ و مادربزرگ‌ها ندارند و تغییرات در خانواده محسوس است.

     مرکز ثقل حملات دشمن خانواده است

وی با تأکید به اینکه فناوری در عالم ایجادشده و سبک زندگی را تغییر کرده که مرکز ثقل تغییر در سبک زندگی خانواده‌ است، اذعان کرد: طبق گفته روان‌شناسان، جامعه امروز جامعه باز است؛ در گذشته تربیت در خانواده، بخشی در آموزش‌وپرورش و درنهایت صداوسیما با چند شبکه محدود صورت می‌گرفت، اما امروز جامعه طور دیگری اداره می‌شود.

حجت‌الاسلام شعبانی با اشاره به اینکه سال 89 تحقیقی در خصوص خانواده انجام و تغییرات محسوسی در روابط همسرها و فرزندان مشاهده شده بود، ابراز کرد: امروز نه‌تنها خانواده بلکه اصل ازدواج نیز تغییر کرده‌است.

     نیازمندی‌ها نشان‌دهنده واقعیت‌های اجتماعی است که می‌توان از طریق آن یک منبع اطلاعاتی را به‌دست آورد

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه زندگی مجردی در برخی از استان‌ها باب‌شده که البته آمار آن در شهر همدان کم است و باید در این زمینه مراقب بود، ادامه داد: گاهی نیازمندی‌ها نشان‌دهنده واقعیت‌های اجتماعی است که می‌توان از طریق آن یک منبع اطلاعاتی را به‌دست آورد، امروز می‌توان به خانواده به‌عنوان مسئله اجتماعی مهم نگاه کرد.

     فرهنگ خانواده اصیل اسلامی- ایرانی بازسازی شود

وی با اشاره به اینکه نیازمند بازسازی فرهنگ خانواده اصیل اسلامی و ایرانی هستیم، خاطرنشان کرد: امروز نیازمند آن هستیم که فرهنگ اصیل خود را در عرصه‌ها و تعاملات مختلف خانواده جاری کنیم.

حجت‌الاسلام شعبانی اضافه کرد: برخی مسائل، اسلامی و حتی انسانی نیست و گاهی دچار این مشکلات می‌شویم، اما موضوع خانواده به لحاظ ساختارهای اجتماعی موجود، نیازمند الگوی مناسبی است.

امام‌جمعه شهر همدان با بیان اینکه در حوزه خانواده تلاش‌های بسیاری می‌شود اما باید خیلی بیشتر از این اقدامات حرکت کنیم، گفت: باید علمی و دقیق روی مقوله‌های مطرح در حوزه خانواده کار شود.

وی ترسیم الگوی زندگی خانواده اسلامی و انسانی را مهم دانست و افزود: قبل از اینکه به همدان بیایم دغدغه مسائل مختلف را داشتم که یکی از آن‌ها که به‌طور جدی مورد توجه بود، حوزه خانواده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه امروز نیز خوشبختانه زمینه‌هایی فراهم شده که در این زمینه ورود کنیم، عنوان کرد: با شناسایی فعالان خانواده کارهایی انجام و درنهایت نسبت به تشکیل مجمع خانواده در استان اقدام شد که امیدوارم در تحقق آن تلاش شود.

حجت‌الاسلام شعبانی با بیان اینکه اقدامات در حوزه خانواده نیاز به انسجام، هماهنگی و هم‌افزایی دارد، اظهار کرد: اخیراً بخشی از دفتر قبلی خود را به حوزه خانواده و تربیت کودکان اختصاص داده‌ایم و تمام تلاش ما این است که بتوانیم در این حوزه‌ها فعالیت کنیم.

وی تشکیل مجمع خانواده را در استان لازم دانست و افزود: باید فعالیت عمیقی خارج از مشاوره دادن در قالب این مجمع در حوزه خانواده مورد توجه باشد.

امام‌جمعه شهر همدان بیان کرد: امیدوارم در این مجمع تشکیل شود تا از آسیب‌های مرتبط با خانواده جلوگیری کرد و خانواده‌ای ترسیم شود که روح حاکم بر آن، روح حاکم بر زهرای مرضیه (س) باشد‌.

     اگر کنار هم قرار نگیریم و سازماندهی شده کار نکنیم به جایی نمی‌رسیم

سرپرست جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همدان نیز ابراز کرد: با توجه به هجمه فرهنگی دشمن؛ اگر کنار هم قرار نگیریم و جبهه‌ای و سازماندهی شده کار نکنیم به جایی نمی‌رسیم.

مسعود ویژه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر در کشور و به‌تبع در استان با موضوعاتی آشنا شده‌ایم که شاید سال‌ها قبل با آن مواجه نبودیم، گفت: متأسفانه امروز موضوع طلاق به بحران تبدیل‌شده و به برخی از خانواده‌ها طلاق وارد می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات بالا رفتن سن ازدواج و کاهش آن، یادآوری کرد: جبهه فرهنگی تشکیلاتی است که به دستورات مقام معظم رهبری برنامه‌هایی را در حوزه خانواده دارد.

سرپرست جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی همدان با بیان اینکه بنا داریم با فرماندهی و محوریت نماینده ولی فقیه در استان اتفاق خوبی را رقم بزنیم و تشکیل مجمع خانواده را در دستور کار داریم، اذعان کرد: هرکدام از مجموعه‌ها به‌تنهایی کاری انجام می‌دهند که قصد نداریم اختلافی در کار آن‌ها ایجاد کنیم، بلکه به دنبال هم‌افزایی هستیم.

ویژه با اشاره به اینکه افرادی که در حوزه خانواده شناسایی نکرده و دسترسی نداریم را به ما معرفی کنید تا از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم، گفت: هر سه ماه یکبار این گردهمایی با ظرفیت فعالان خانواده برگزار می‌شود.

شناسه خبر 16490