شناسه خبر:17305
1398/11/19 12:35:07

سپهرغرب، گروه خبر: در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسانه و میراث استان کردستان تأکید شد: اصحاب‌رسانه مناطق بکر و جاذبه‌های گردشگری استان را به‌خوبی برای گردشگران منعکس کنند.

آئین تجلیل از برگزیدگان جشنواره رسانه و میراث استان با حضور مسؤولان و اصحاب رسانه کردستان در این شهر برگزار شد.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی, صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه، اظهار کرد: خبرنگاران تأثیر بسزایی در ثبت جهانی آثار تاریخی دارد که باید در این زمینه بیشترین فعالیت را داشته باشند.

اسماعیل مریوانی با بیان اینکه رسانه یکی از معیارهای توسعه هر جامعه‌ای است، افزود: رسانه‌ها نقش اساسی و بی‌بدیلی در تنویر افکار عمومی, اصلاح و پیشرفت جامعه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در هر کشوری که رسانه وجود نداشته یا ضعیف عمل کرده باشد آن جامعه توسعه‌ نیافته؛ همچنین نباید نقش آن را در توسعه حوزه میراث فرهنگی نیز نادیده گرفت.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی, صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان به ثبت جهانی اورامان اشاره و تصریح کرد: ثبت جهانی در توسعه منطقه فرهنگی اورامان بسیار تأثیرگذار بوده و نقش پررنگ این رویداد در سطح جهانی به‌خوبی نمایان است.

مریوانی ادامه داد: آثار ثبت جهانی نقش پررنگی در پویایی اجتماعی منطقه فرهنگی، کسب درآمدهای بسیار و سرمایه‌گذاری بین‌‌المللی، حفاظت از آثار و رونق گردشگری دارد، چراکه با ورود گردشگر، توسعه‌یافتگی منطقه‌‌ای اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه باید با آموزش و از طریق رسانه‌ها اهمیت ثبت جهانی برای مردمان منطقه منعکس و بازگو شود, عنوان کرد: ثبت جهانی اورامان در رونق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی منطقه تأثیرگذار است.

داور بخش تولیدات تلویزیونی همایش رسانه و میراث فرهنگی استان کردستان نیز در این مراسم، اطلاع‌رسانی شفاف، نظارت بر محیط خبری، انعکاس اثرات همبستگی اجتماعی و نقش توسعه میراث فرهنگی را از وظایف رسانه‌ها برشمرد و ابراز کرد: باید میراث فرهنگی را به جامعه و نسل‌های بعد انتقال دهیم.

علیرضا خوش‌گفتار افزود: رسانه‌ها به انتخاب ارزش‌ها و معیارهای گذشته کمک کرده و آن را در اختیار نسل آینده قرار می‌دهند.

وی مشاهده آثار تاریخی ایران مانند گنجنامه همدان و کتیبه بیستون را نشانی از بیان اطلاعات گذشته به مردم دانست که ترکیب و ساختار شکلی آن‌ها شبیه روزنامه‌های امروزی بوده و این گنجینه‌ها شیوه زندگی گذشته را به مردم نشان می‌دهند.

این کارشناس حوزه رسانه یادآوری کرد: فرم بناها و بررسی آثار ایلخانیان، عظمت گنبد زنجان، تزئینات آجری و محراب‌های سلجوقی، اطلاعاتی از نوع زندگی گذشتگان را برای نسل امروزی بازگو می‌کند.

خوش‌گفتار بیان کرد: گنبدهای مساجد در قرون اخیر یا معماری‌های مساجد اصفهان به دلیل ویژیگی‌ها نوع کاشی‌کاری، گرچه از بین رفته اما پیام‌های بسیاری برای مردم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه پیام‌های زیادی در نوع ساختارهای معماری شهری برای نسل‌های آینده وجود دارد، افزود: معماری‌های شهری با وجود مسجد، مدرسه و بازار مفهوم‌های خوبی همچون اهمیت عبادت، علم و اقتصاد برای ایرانیان دارد.

این کارشناس حوزه رسانه بیان کرد: باید اصحاب اصحاب رسانه مناطق بکر و جاذبه‌های گردشگری استان کردستان را به‌خوبی منعکس کنند.

گفتنی است; در پایان این همایش از برترین‌های حوزه رسانه و میراث تجلیل شد.

شناسه خبر 17305