شناسه خبر:17630
1398/12/1 08:17:01

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: متولیان عرصه زنبورداری استان همدان مراقب باشند در پس مشکلات، شهد شیرین اقتصاد استان تلخ نشود.

توجه به ظرفیت‌های تولید بومی، محلی و گسترش آن یکی از راهکارهای مقابله با تهدیدها، تحریم‌ها و ایجاد اشتغال برای جوانان است. تولید عسل و فرآورده‌های آن از اصلی‌ترین محصولاتی است که ارزش غذایی بالایی داشته و با کمترین هزینه، توأم با آموزش‌های لازم، می‌توان بالاترین درآمد را به دست آورد.

از سوی دیگر مقام معظم رهبری چندین سال است که عنوان هرسال را با اقتصاد مقاومتی و توجه به تولیدات داخلی نام‌گذاری می‌کنند که در این راستا تولید عسل مصداق واقعی علمی و عملی اقتصاد مقاومتی است.

ازآنجایی‌که همدان در غرب ایران دارای شرایط جغرافیایی مطلوبی در پرورش زنبور عسل است و طی چند سال اخیر تولید این ماده شفابخش در استان افزایش چشمگیری داشته و از استان‌های برتر تولیدکننده عسل محسوب می‌شود، خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع در آستانه فصل بهار و آغاز به کار زنبورستان‌های همدان گفت‌وگویی با عبدالحمید قدرتی، مدیرعامل اتحادیه زنبورداران استان انجام‌داده که در ادامه می‌خوانید:

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران همدان با اشاره به اینکه طبق آمارگیری‌های صورت گرفته از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، در سال 98 حدود 350 هزار کلونی زنبور عسل در استان وجود داشته‌است، گفت: در حال حاضر فعالیت زنبوراستان‌های مناطق گرمسیری آغازشده، اما در استان‌های سردسیری همچون همدان این مهم از اواسط فرودین‌ماه و در برخی مناطق از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

عبدالحمید قدرتی با بیان اینکه در حال حاضر زنبورداران همدانی برای بهره‌مندی از فضای موجود در مناطق گرمسیری حدود 20 درصد از زنبور‌های خود را به این مناطق انتقال داده‌اند، اظهار کرد: همانطور که عنوان شد عمده فعالیت زنبورداران همدانی با گرمتر شدن هوا آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون شهرستان‌های نهاوند و ملایر بیشترین تعداد کلونی را در استان به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: هر کندو حدود 10 کیلوگرم عسل تولید می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برای ادامه کار زنبورداران مناسب نیست، افزود: هزینه بسیار زیاد تهیه مواد اولیه توجیه اقتصادی فعالیت در این بخش را زیر سؤال برده‌است.

قدرتی با بیان اینکه شکر تعزیراتی، موم وارداتی با قیمت هر کیلوگرم 85 هزار تومان، کندوی 150 هزار تومانی و موارد دیگر توان مانایی زنبورداران را در عرصه تولید کاهش داده، عنوان کرد: تحریم‌ها تأثیر بسیار منفی بر بخش زنبورداری داشته‌است.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که هزینه خانوارها افزایش داشته و در عین حال درآمد مردم در مقایسه با قیمت کالاها کاهش پیدا کرده، بدون تردید عسل به‌عنوان یک کالای لوکس از سبد غذایی خانوار خارج خواهد شد و همین امر باعث می‌شود که عسل تولیدشده روی دست زنبوردار بماند.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران همدان با اشاره به اینکه عدم توان فروش عسل از سوی زنبورداران در شرایط اقتصادی فعلی جامعه، نقدینگی را از چرخه تولید این محصول خارج کرده و زنبوردار در نبود سرمایه قادر به ادامه حیات در این بخش نیست، ادامه داد: یکی از راهکارهای برون‌رفت از شرایط فعلی، اعطای تسهیلات است که سالانه به این بخش تخصیص پیدا می‌کند، اما متأسفانه طی سال جاری تسهیلاتی به زنبورداران استان پرداخت نشده‌است.

قدرتی با اشاره به اینکه در تأمین نهاده‌ها به‌ویژه شکر نیازمند توجه بیشتر مسؤولان هستیم، اذعان کرد: متأسفانه انتقال حوزه تأمین نهاده‌ها از وزارت جهاد کشاورزی به سازمان صمت در نبود تخصص کافی به یک چالش برای تولیدکنندگان در بخش کشاورزی بدل شده‌است.

وی با تأکید بر عدم تخصص سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص تأمین نهاده‌ها، یادآوری کرد: این روزها من تولیدکننده یا مسؤول اتحادیه برای اثبات اینکه زنبوردار هستم و برای تولید عسل به شکر و نهاده نیاز دارم به روند کاری ما افزوده شده‌است.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران همدان با بیان اینکه از سال‌ها پیش یعنی دور دوم ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آزاد شدن اقتصاد، به‌ویژه بخش کشاورزی از بسیاری از حمایت‌ها محروم شد و این محرومیت‌ها در شرایط اقتصادی فعلی نمود بیشتری یافته‌است، گفت: پیش از آن حتی دولت علاوه بر تأمین نهاده‌هایی همچون موم، ملکه زنبور عسل و غیره حتی جهت تأمین چوب برای ساخت کندو نیز حمایت لازم را از زنبورداران داشت.

قدرتی با اشاره به اینکه علاوه بر مشکلات فوق، حضور زنبور دیگر استان‌ها در همدان نیز ما را با مشکل مواجه کرده، اظهار کرد: این مشکل در فصل تابستان به‌ویژه در شهرستان نهاوند هم‌زمان با کشت گشنیز حادتر می‌شود، زیرا علاوه بر حضور زنبورداران استان‌های مختلف همچون اصفهان و شیراز همه زنبورداران کرمانشاهی نیز فعالیت خود را به این منطقه گسیل می‌کنند که این اقدام منجر به درگیری و تنش بین زنبورداران همدانی با آن‌ها می‌شود.

مع‌الوصف؛ ازآنجایی‌که زنبورداری در همدان سابقه‌ای بس دیرینه دارد و یکی از حرفه‌های اصیل و قدیمی است و در عین حال عسل این استان از کیفیت بالایی برخوردار است به‌طوری‌که وجود ظرفیت بکر مزارعی همچون گشنیز در شهرستان نهاوند زنبورداران دیگر استان‌ها را نیز به خود جلب می‌کند، با این تفاسیر انتظار می‌رفت در حال حاضر این محصول ناب خوراکی و دارویی استان همدان به‌عنوان یک برند در حوزه تولیدات کشاورزی و در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌شد نه اینکه برای تولید این شهد شیرین اقتصاد استان، تولیدکنندگان حتی در تأمین نهاده‌ با مشکل مواجه باشند و در نبود حمایت از تولیدکنندگان باوجود توانمندی این بخش در مطرح شدن به‌عنوان یک بخش ارزآور و درآمدزا شاهد انفعال باشیم؛ بنابراین انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی همچون سازمان صمت و کشاورزی هم در عرصه تأمین مناسب نهاده‌ها با قیمت مناسب و هم در دیگر بخش‌های مشکل‌ساز برای زنبورداران همدان همچون حضور میهمانان ناخوانده ورود جدی‌تر داشته باشد.

شناسه خبر 17630