شناسه خبر:29759
1399/7/14 17:55:36

لرستان سرشار از ظرفیت و پتانسیل‌ برای رشد اقتصادی است، اما موانع گوناگونی بر سر راه این شکوفایی وجود دارد که یکی از آن‌ها، نداشتن برند و هویت برای تولیدات استان بوده و در همین راستا اقداماتی در حال انجام است که امید می‌رود در صورت برنامه‌ریزی مناسب، دستاوردهای خوبی نیز به‌دنبال داشته باشد.

هم‌اکنون واحدهای صنعتی در لرستان توانایی گرفتن سهم خود و ورود به بازارهای رقابتی را ندارند، چراکه نمی‌توانند محصولات خود را به‌خوبی معرفی کنند. به بیانی دیگر ویترین صادراتی آن‌ها که شامل بسته‌بندی و برند مناسب جهت مطرح شدن است، قدرت زیادی ندارد و ضعیف عمل می‌کند.

ریشه اصلی این مشکلات در بی‌خبری اکثر واحدهای تجاری و صنعتی این استان از اهمیت برندسازی است و این امر باعث شده، کالا یا خدمات‌شان بدون برند در بازار عرضه شود تا نهایتاً افراد و تولیدکنندگان دیگری با نام خود، آن‌ها را به فروش برسانند.

همواره نبود برندسازی یکپارچه معضلی برای لرستان بوده و بی‌توجهی به فرآیند بازاریابی سبب صادرات این تولیدات با نام‌های دیگر شده است. دسترنج تولیدکنندگان لرستانی به‌خاطر نداشتن برند، اسم و بسته‌بندی مناسب به تاراج رفته و از شیرینی صادرات، تنها تلخ‌کامی نصیب‌شان شده است.

*بررسی راهکارهای برندسازی برای همه سازمان‌های تجاری استان، امری حیاتی است

در همین خصوص سعید میر؛ دکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی با بیان اینکه این روزها اهمیت و ضرورت برندسازی یا برندینگ در سازمان‌ها، دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست، گفت: ضرورت داشتن برند از این رو است که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی، در اختیار داشتن برند یا نام‌های تجاری معتبر، یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت محسوب می‌شود.

به‌گفته وی داشتن یک برند قوی، کمک به شرکت‌ها است تا خود را در بازار متمایز نشان داده و توانایی ارضای نیازهای مشتریان را به‌صورت منحصربه‌فرد داشته باشند.

این پژوهشگر در ادامه افزود: با افزایش رقابت در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، داشتن یک برند، یک انتخاب نبوده، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که درصورت اجرا نکردن، باید شاهد قبضه شدن بازارهای داخل توسط واردات برندهای خارجی باشیم.

میر بیان کرد: در لرستان شاهد پتانسیل خیلی زیادی در بخش‌های گردشگری، گیاهان دارویی، داروهای انسانی و دامی، محصولات کشاورزی، معدن و صنعت هستیم. با این وجود استان، حجم صادرات چندانی ندارد و این حجمی هم که وجود دارد، فاقد برند و نام تجاری است.

وی اضافه کرد: همین موضوع باعث می‌شود آن‌گونه که باید، محصول با قیمت خوب و شایسته به فروش نرفته و گاهی به تاجرهایی فروخته شود که پس از بسته‌بندی، محصول را با برند خود می‌فروشند.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان بررسی راهکارهای برندسازی و موضع‌سازی برای همه سازمان‌های تجاری در استان، امری حیاتی است.

میر خاطرنشان کرد: ازسویی شرایط محیطی و رقابت فزاینده به‌وجود آمده، باعث شده تا تولیدکنندگان و تجار، لزوم مطالعات برندینگ را بیش‌ازپیش احساس کنند.

وی تصریح کرد: برندسازی بخصوص در حوزه محصولات استان، یک مسئله چندبعدی و پیچیده است که گروه بزرگی در این زمینه فعالیت داشته و هریک اهداف، منابع و قابلیت‌های خود را دارند. بنابراین تحصیل هماهنگی میان این چندگانگی و پیچیدگی در حوزه برندسازی، تنها با انجام پژوهش و مطالعه برندسازی به‌وجود می‌آید.

این دکترای بازاریابی یادآوری کرد: با رقابتی شدن بازارها و گسترش فعالیت‌های تولیدکنندگان استان‌های مجاور و تحت نام خود درآوردن محصولات لرستان، توجه به امر بازاریابی و به‌کارگیری تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی در جهت برندینگ و موضع‌سازی برای محصولات این استان، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

*معرفی 100 برند برتر لرستان

در این رابطه سارا کاهی؛ معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های لرستان گفت: قصد داریم صد برند برتر استان را معرفی کنیم.

وی بیان کرد: در این رابطه تمامی واحدهای صنعتی را اطلاع‌رسانی کردیم و به ادارات ذی‌ربط اعلام شده تا معرفی کنند که نهایتاً این 100 برند مشخص شدند.

کاهی یادآوری کرد: قرار بود به‌صورت چاپی انجام دهیم، اما به‌خاطر بالا بودن هزینه و محدودیت مخاطب، اقدام به تهیه نسخه دیجیتالی این کاتالوگ کردیم.

وی با بیان اینکه در حال آماده‌سازی این نرم‌افزار هستیم تا اطلاعات را بارگذاری کنیم، اضافه کرد: این کاتالوگ به‌صورت نامحدود در کل دنیا عرضه می‌شود و مخاطبان بیشتری برندهای استان را خواهند شناخت.

*لرستان ظرفیت‌های فراوانی برای برند شدن دارد

بختیار رازانی؛ مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان نیز اظهار کرد: برای برندسازی در لرستان، باید به سراغ کالاها و خدماتی که به‌عنوان پتانسیل نسبی یا مزیت اقتصادی استان محسوب می‌شوند، برویم.

وی ادامه داد: این کالاها و خدمات باید نسبت به سایر استان‌ها بهتر و مرغوب‌تر بوده و قدرت رقابت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان بیان کرد: برند یا نشان کالایی؛ یعنی نام و نشان آن کالا و خدمات مرغوب و باکیفیت را در کشور برای استان ثبت کنیم.

رازانی با اشاره به ظرفیت خوب سنگ‌های تزئینی در استان ادامه داد: لرستان بر روی زون سنندج- سیرجان قرار دارد و از حیث سنگ‌های تزئینی و نما، جزء استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود. برای همین دو برند اساسی گوهره خرم‌آباد و چینی ازنا را داریم که ثبت نشده‌اند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تولیدکننده برتر فرش لری هستیم و باید آن را ثبت کنیم، افزود: این فرش در لرستان تولید شده و نقشه آن بومی استان است، بنابراین باید ثبت برند شود.

*ثبت برند فرش لری در قالب خوشه

مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان با بیان اینکه لرستان ظرفیت‌های فراوانی برای برند شدن دارد، اضافه کرد: در شرکت شهرک‌های استان ثبت برند فرش لری در قالب خوشه، در حال انجام است و برای گلیم و دست‌بافته‌های استان نیز ثبت جغرافیایی را داشته‌ایم که مختص ما هستند.

رازانی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شهرستان دلفان، یکی از مراکز تولید گلیم در استان محسوب می‌شود و تولید ماشته را در بروجرد داریم.

وی ادامه داد: ما پیگیر ثبت برند این صنایع هستیم و البته سایر محصولات نیز باید برندسازی شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان با تاکید بر اینکه خیلی از کالاهای صنعتی تولید استان نیز قابلیت رقابت با سایر کالاها در کشور و حتی سطح بین‌المللی را دارند، اضافه کرد: هم‌اکنون لنتی که در شهرک شماره یک خرم‌آباد تولید می‌شود، باکیفیت و مرغوب بوده و دارای این ویژگی است.

رازانی به صنعت داروسازی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه جزء استان‌های پیشرو در این زمینه هستیم، افزود: بایرافلاک ازجمله برندهای برتر تولیدات دارویی در فاز دامی و انسانی محسوب می‌شود و البته واحدهای برتر در این زمینه، خارج از شهرک نیز وجود دارند که می‌توانند جزء برندهای برتر باشند.

وی یادآوری کرد: زاگرس‌پوش نیز از برندهای معروف تولیدات پوشاک در استان است و ظرفیت‌های دیگری مانند صنایع بهداشتی، آرایشی و گیاهان دارویی نیز داریم که باید به سمت ایجاد برند برویم و در قالب آن، کالاهایمان را معرفی کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های لرستان از شناسایی 100 برند استان توسط شرکت شهرک‌های استان خبر داد و گفت: قرار است این برندها در قالب یک کتابچه و به‌صورت الکترونیکی یا کاغذی تهیه و انتشار یابند.

رازانی بیان کرد: هدف از این کار، شناسایی برندهای استان به بازارهای تقاضا بوده و توسط معاونت صنایع کوچک، در حال پیگیری است.

شناسه خبر 29759