شناسه خبر:34536
1399/10/10 10:06:49

 

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: هفت‌هزار رأس دام سنگین در این شهرستان امسال علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

کیومرث نورمحمدی اظهار کرد: طرح پیشگیری و مبارزه با بیماری تب‌برفکی در راستای حمایت از دامداران منطقه و جمعیت دامی شهرستان به‌صورت رایگان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام گرفته است افزود: در این طرح تمام روستاهای شهرستان و گاوداری‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی زیر‌پوشش قرار گرفتند.

رئیس شبکه دامپزشکی سلسله خاطرنشان کرد: عامل بیماری تب برفکی یک ویروس بسیار مسری است که به‌سرعت در منطقه منتشر می‌شود و زیان‌های اقتصادی بالایی از جمله کاهش تولید شیر و گوشت را به دنبال دارد.

نورمحمدی گفت: تزریق واکسن تب برفکی برای دام‌های سنگین دو نوبت در سال و برای دام‌های سبک یک‌نوبت ضروری است که از دامداران انتظار می‌رود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه فاصله‌گذاری اجتماعی با نیروهای دامپزشکی همکاری کنند.

بی‌حالی، ریزش بزاق دهان، لنگش و وجود زخم‌های تاول‌دار در داخل دهان، شکاف بین سم و تب از علامت‌های بیماری تب برفکی است که این عوامل سبب کاهش شدید تولید شیر و سایر تولیدات دامی، لاغری دام و سقط در آن‌ها می‌شود.

چهار میلیون و 800 هزار واحد دامی در استان وجود دارد و 520 واحد صنعتی پروار‌بندی بره و گوساله با ظرفیت هر دوره 150 هزار رأس در این راستا فعالیت دارند.

شناسه خبر 34536