شناسه خبر:39599
1400/2/2 09:39:53

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه فاز نخست آزادراه خرم‌آباد- اراک در خردادماه امسال افتتاح می‌شود، دلایل تأخیر در افتتاح این پروژه را تشریح کرد.

خیرالله خادمی روز چهارشنبه در بازدید از پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک در سخنانی با بیان آنکه این پروژه بخشی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب است که در قالب آزادراه تهران به بندر امام درحال اجرا است، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این آزادراه، مسیر بین خرم‌آباد به اراک حدود 35 کیلومتر نسبت به حال فعلی کوتاه می‌شود.

   وعده افتتاح فاز نخست پروژه در خردادماه

وی عنوان کرد: زمان سفر نزدیک به یک ساعت نسبت به حالت فعلی کوتاه خواهد شد و بنابراین تأثیر خیلی زیادی در ایمنی و کاهش زمان سفر در این مسیر خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه برنامه ما آن است که این آزادراه را در دو فاز به بهره‌برداری برسانیم، افزود: فاز نخست این پروژه حد فاصل خرم‌آباد تا بروجرد بوده که با پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصد درحال اجرا است.

خادمی با بیان اینکه امروز برنامه‌ای که تدوین شد آن بود که بتوانیم طی دو ماه آینده پنج تا 6 درصد باقی‌مانده را به اتمام برسانیم، گفت: با بهره‌برداری از این بخش، فاصله بین بروجرد تا خرم‌آباد و برعکس، حدود 34 کیلومتر نسبت به حالت فعلی کوتاه و زمان نیز حدود 40 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

   زمان سفر از خرم‌آباد تا تهران 4 ساعته می‌شود

وی بیان کرد: این پروژه به‌صورت آزادراه 6 خطه است و ایمنی تردد و ظرفیت ترافیکی آن ارتقا می‌یابد و گردنه‌هایی که در مسیر وجود دارند، حذف خواهند شد؛ این محور به‌صورت یک مسیر ایمن، با ظرفیت بالا و زمان سفر کوتاه، برای مردم قابل استفاده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: این آزادراه برای لرستان بسیار مؤثر است، زمان سفر مرکز استان به تهران را به حدود چهار ساعت می‌رساند و می‌تواند با سفر هوایی در استان قابل رقابت باشد.

خادمی با تأکید بر آنکه این آزادراه برای توسعه استان می‌تواند بسیار مؤثر باشد، ادامه داد: این پروژه بخشی از کریدور سراسری آزادراه ما است که به‌عنوان یک حلقه مفقوده این وسط باقی مانده و امیدواریم با بهره‌برداری از آن، این کریدور آزادراهی تکمیل شود.

   علت تأخیر در افتتاح پروژه چیست؟

وی بیان کرد: تاکنون حدود یک‌هزار و 800 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، ارزش به‌روز این عدد، نزدیک به چهار هزار و 500 میلیارد تومان است؛ فکر می‌کنیم برای بهره‌برداری از فاصله خرم‌آباد تا بعد از بروجرد حدود 500 میلیارد تومان باید تخصیص داده شود که امروز قرار شد از منابع اعتباری دولت 200 میلیارد تومان و قرارگاه خاتم نیز 300 میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برنامه زمان‌بندی ما برای پایان این پروژه، دهه فجر 99 بود، باید منابع اعتباری تخصیص پیدا می‌کرد و از سوی دیگر یک‌سری مشکلات رانشی نیز با توجه به سیلاب سال گذشته داشتیم و بعضی سازه‌ها و پُل‌ها باید بازطراحی می‌شدند که انجام شد، تقاطع بالای بروجرد نیز اضافه و باعث شد که در بهره‌برداری از پروژه تأخیر داشته باشیم.

شناسه خبر 39599