شناسه خبر:4282
1397/10/10 09:44:11
ازنا-شازند در بن‌بست وعده‌ها؛

گشت محسوس مرگ در جاده ترانزیتی

سپهرغرب، گروه خبر: همین سال گذشته بود که مسافران یک عروسی در ازنا-شازند به عزا نشستند، تصادفی که چند کشته به همراه داشت و استان را در اندوهی عمیق فروبرد؛ اما باعث نشد که عزم مسئولان برای تعریض این محور جزم شود.

همه قربانیان حادثه جوان بودند و خانواده‌هایشان در شوک از دست رفتن عزیزانشان جاده ازنا-شازند را قرق کرده بودند، صدای ضجه زدن‌های مادران روی آسفالت سرد جاده، اندوه حادثه را دوچندان کرده بود... اما همه این اتفاقات ناگوار هم متولیان امر را برای گره‌گشایی از مشکل دست‌به‌کار جدی نکرد؛ ماجرای قربانیان ازنا-شازند همچنان ادامه دارد و مسئولان هم هر روز وعده می‌دهند.

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهارخطه به‌خصوص در استان لرستان بوده‌ایم، اما چهارخطه شدن محور ازنا-شازند که از 10 سال قبل کلید خورده، به دلیل کمبود اعتبار با سرعتی لاک‌پشتی در حال انجام است و همواره شاهد تصادفات زیادی در این محور هستیم.

این طرح از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که ازجمله آن‌ها کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال-جنوب و نداشتن گردنه‌های صعب‌العبور بوده، ضمن اینکه محور مذکور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

     اهمیت یک پروژه حیاتی

همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم، اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت شده که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه‌کاره را دوچندان کرده است.

بنا بر این گزارش، محور ازنا-شازند به طول 75 کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که 35 کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع ‌شده و هم‌اکنون چهارخطه شدن آن به دلیل کمبود اعتبارات ناتمام باقی ‌مانده است.

جاده ازنا-اراک در ابتدا با هدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد، اما بعدها به دلایل مختلف ازجمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر، تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است؛ به‌گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.

در این راستا خبرنگاران پیش‌ازاین طی گزارش‌های متعددی خواستار تسریع در تکمیل طرح چهارخطه این محور ارتباطی شده‌اند. چراکه دوطرفه بودن و عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوانی در آن است، به‌طوری ‌که همواره شاهد تصادفات مرگبار در این جاده هستیم.

     شرمنده خانواده‌های داغدار هستم

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این رابطه طی سخنانی با تأکید بر لزوم رفع مشکلات موجود در شهرستان ازنا، اظهار کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که امروز مردم ازنا پیگیر هستند، جاده ازنا-شازند است.

مجید کیان‌پور با بیان اینکه خوشبختانه پیمانکار در حوزه استحفاظی لرستان در حال عملیاتی کردن این پروژه است، افزود: اما سرعت عمل می‌تواند در این زمینه بیشتر باشد.

وی گفت: در رابطه با عدم اجرای این پروژه هیچ توجیهی برای مردم ندارم و عزیزی که در این جاده حادثه برایش پیش می‌آید، من به‌نوبه خودم شرمنده هستم.

کیان‌پور با اشاره به اینکه بر اساس دستور معاون رئیس‌جمهور حدود 25 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه درنظر گرفته شد، گفت: در این راستا می‌طلبد وقتی اعتباری برای پروژه مذکور درنظر گرفته‌ شده است، جای دیگری هزینه نشود؛ کمک کنید این جاده زودتر به سرانجام برسد.

     با عذرخواهی کاری انجام نمی‌شود

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با عذرخواهی کاری انجام نمی‌شود و باید کمک کنید که این جاده هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

کیان‌پور با بیان اینکه 18 کیلومتر از این جاده می‌تواند هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، تصریح کرد: 11 کیلومتر از آن آماده است، اما به دلیل اشکال فنی و کارشناسی که وجود دارد، کار اجرای گاردریل، نیوجرسی و روشنایی آن انجام نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آقایان مشکل اعتباری دارند، من این امر را در تهران حل کردم، پیگیری کردم و اعتبار در اختیارشان است، افزود: بالاخره نیاز است معاون عمرانی استاندار ورود پیدا کند و جلسه بگذارد و آن را در جلسه مربوطه تعیین تکلیف کند.

     وعده بی‌سرانجام معاون وزیر راه

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ازاین معاون وزیر راه در سفر به لرستان وعده کرده بود پروژه امسال به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه راه‌سازی ازنا-شازند، اظهار کرد: تقاضای مهم مردم عملیاتی شدن این پروژه در استان است.

خیرالله خادمی با بیان اینکه کل پروژه 75 کیلومتر است، عنوان کرد: از این میزان 38 کیلومتر در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه قرارداد اجرایی 9 کیلومتر از این پروژه امسال منعقد شده است تا عملیاتی شود، گفت: برنامه ما بهره‌برداری از 18 کیلومتر این پروژه راه‌سازی تا پایان سال 97 با تجمیع اعتبارات لازم است.

خادمی با تأکید بر اینکه خوشبختانه امسال پروژه مذکور ردیف اعتباری گرفته و با پیگیری‌های نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس از جدول شماره 20 خارج شد، افزود: امسال برای این پروژه 6.5 میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به اختصاص اعتبارات لازم از محل منابع استانی و همچنین اعتبارات اصلاح نقاط حادثه‌خیز برای این پروژه، گفت: امیدواریم امسال با اولویت‌بندی قطعه‌های پروژه و همچنین تخصیص قیر لازم، 18 کیلومتر از آن را افتتاح کنیم.

     نامه به روحانی هم کارگشا نشد

با وجود این وعده معاون وزیر راه و شهرسازی در دهمین ماه سال 97، همچنان شاهد گلایه‌های مردم از عدم تکمیل این پروژه هستیم و با توجه به قرارگیری در فصل بارش‌ها، به نظر می‌رسد تحقق وعده خیرالله خادمی با اماواگرهایی همراه باشد.

این روند اجرایی پروژه حیاتی راه‌سازی مذکور در حالی است که تاکنون بارها مردم اعتراض خود را در زمینه وضع خطرناک این محور مواصلاتی به گوش مسئولان رسانده‌اند، محوری که خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است.

پیش‌ازاین مدیرکل سابق راه و شهرسازی لرستان گفته بود: عملیاتی شدن 18 کیلومتر از پروژه توسط «جهاد نصر» طی امسال از برنامه‌های ما است، 9 کیلومتر پروژه سال گذشته از سوی یک پیمانکار جدید آغاز شده و مناقصه عملیاتی شدن 9 کیلومتر دیگر نیز امسال برگزار شد.

اهمیت این پروژه تا جایی است که نمایندگان دو استان مرکزی و لرستان در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، خواستار تکمیل این پروژه مهم شده بودند؛ بااین‌حال همچنان تعریض ازنا-شازند بر مدار وعده‌ها می‌چرخد.

بنا بر این گزارش، کاهش تلفات جاده‌ای یکی از اولویت‌های کشور در برنامه‌های توسعه‌ای است، اما در این میان احداث جاده ازنا-شازند در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی از سال 84 آغاز شد و با گذشت 13 سال، همچنان ناتمام باقی‌ مانده است.

شناسه خبر 4282