شناسه خبر:70830
1402/4/10 10:58:07

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: پیشرفت فیزیکی بخش چهارم (استریم چهارم) مرحله سوم تصفیه خانه اراک به عنوان یکی از طرح‌های مصوب سفر رئیس جمهور به استان مرکزی به 92 و 6 دهم درصد رسید.

نوربخش عسکری در حاشیه بازدید از تصفیه‌خانه اراک افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب کلانشهر اراک در دهه 70 آغاز به کار کرد و 98 درصد این شبکه تکمیل شده است.

وی بیان کرد: کلانشهر اراک جزو معدود مراکز استانی کشور است که بیشتر شبکه فاضلاب آن تکمیل است و امید است باقی مانده این طرح نیز هرچه سریعتر انجام شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: فاز نخست تصفیه خانه کلانشهر اراک به ظرفیت 25 هزار نفر و به روش برکه تثبیت است، فاز دوم این تصفیه‌خانه به ظرفیت80 هزار نفر و باز به روش برکه تثبیت است اما فاز سوم تصفیه خانه با ظرفیت 300 هزار نفر، به روش لجن فعال است که راندمان بالاتری نسبت به فازهای اول و دوم دارد.

عسکری اظهار کرد: فاز سوم تصفیه خانه اراک شامل چهار بخش ( استریم) است که استریم یک، 2 و سه به بهره‌برداری کامل رسیده و استریم چهارم جزو طرح‌های مصوبات سفر است.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری از بخش چهارم (استریم چهارم)، 100 هزار نفر به ظرفیت تصفیه‌خانه اراک اضافه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: برای بخش چهارم (استریم) فاز سوم تصفیه خانه شهر اراک از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به این استان، 600 میلیارد ریال در نظر گرفته شده که 400 میلیارد ریال آن برای سال 1401 و 200 میلیارد ریال برای سال 1402 پیش‌بینی شد.

عسکری گفت: از 400 میلیارد ریال سال 1401، 220 میلیارد ریال تخصیص نقدی به این پروژه صورت گرفته که برای تکمیل باقی مانده لوله‌گذاری، خطوط فرعی و تکمیل تصفیه‌خانه، یک هزار و 180 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است که باید در دور دوم سفر رئیس جمهوری به استان مرکزی، پیشنهاد شود.

وی عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم دیگر که در برنامه توسعه تصفیه خانه اراک نیاز است، ایجاد فاز چهارم تصفیه خانه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: فاز چهارم تصفیه‌خانه شهر اراک در دست مطالعه و بررسی است و به طور قطع از ظرفیت و توان شرکت‌های صنعتی برای ایجاد آن استفاده می‌شود.

عسکری بیان کرد: در صورت راه‌اندازی این فاز،می‌توان پساب تصفیه شده آن را برای استفاده صنایع بزرگ مانند پالایشگاه و پتروشیمی استفاده کرد تا آب شربی که از سد کمال صالح به این صنایع اختصاص داده شده، آزاد و به ظرفیت آب شرب شهر اراک اضافه شود.

وی گفت: طبق بررسی کارشناسان، ایجاد فاز چهارم تصفیه خانه اراک و خطوط لوله آن، نیازمند 25 هزار میلیارد ریال اعتبار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: در صورت ایجاد فاز چهارم تصفیه خانه اراک، 600 لیتر به ظرفیت آب شربی شهر اراک اضافه می‌شود و تمام مشترکین این شهر می‌توانند از آب شرب با کیفیت سد کمال صالح بهره‌مند شوند.

عسکری در بخش دیگری از سخنانش به هدر رفت آب اشاره کرد و گفت: بحث کاهش هدررفت آب موضوع بسیار مهمی است که لازم است با توجه به محدودیت منابع دولتی، مدل مالی تعریف شود و با مشارکت همگانی، مشکل هدررفت آب را کاهش داد.

وی اظهار کرد: باید برنامه عملیاتی شفاف و مدونی برای برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای عملیات‌های مرتبط با کاهش هدر رفته آب ارایه شود تا بتوان اعتبار مناسب به این موضوع اختصاص داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: باید برای تمام شهرستان‌های استان نقشه جانمایی شبکه خطوط فرعی، اصلی و تصفیه‌خانه‌ها تهیه و ضمیمه موافقتنامه‌ها شود.

عسکری تصریح کرد: در شورای فنی استان مرکزی مصوب شد که مدیریت یکپارچه اجرای پروژه‌ها در روستاها انجام شود، بدین معنی که کل دستگاه‌هایی که در روستاها به نحوی فعال هستند به صورت هماهنگ به اجرای پروژه‌ها بپردازند.

وی اظهار کرد: در روستاها منابع خوبی از ارزش افزوده وجود دارد که باید مدیریت صحیحی بر این منابع صورت گیرد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم تا موافقت‌نامه‌های دستگاه‌ها مانند بنیاد مسکن ترکیبی از منابع ملی، ارزش افزوده و استانی تنظیم شود.

 

شناسه خبر 70830