شناسه خبر:71280
1402/4/20 09:27:04

سپهرغرب، گروه خبر: هنر هرچقدر هم که خودش را جمع‌وجور کند و هنرمند هرچقدر هم که قناعت پیشه کرده و با کمترین‌ها بسازد، بازهم تولید محصول هنری و البته عرضه آن نیازمند مکان و بستر است، حالا نه در حد فرهنگ‌سراهای عظیم پایتخت، که در حد یک مجتمع جمع‌وجور هنری، از آن مجتمع‌هایی که مردم محلات 18 سال است منتظرند تا چراغش روشن شود.

هنرمندان شهرستان محلات سالیان زیادی است که فضای مناسبی برای تمرین و تولید و ارائه محصولات نهایی و توانمندی‌های خود ندارند، درنتیجه طی این سال‌ها چاره‌ای نداشته‌اند جز اینکه همگی به ساختمان قدیمی و فرسوده اداره ارشاد شهرستان روی آورند، اگرچه در طول این‌ سال‌ها همکاری مناسبی از سوی این اداره با هنرمندان صورت گرفته است، اما کمبود جا، استاندارد نبودن و ضعف این بنا ازنظر روشنایی، تهویه، سرمایش و گرمایش، هنرمندان را با مشکل مواجه کرده است.
به همین منظور، برنامه‌ریزی احداث مجتمع فرهنگی هنری (فرهنگسرا) محلات در سال 84 و در دور اول سفرهای استانی دولت نهم و در شرایطی که کلنگ‌زنی، اقدام پُرتکرار آن دوران بود، به زمین زده شد تا بتواند با ایجاد بستری مناسب، به شکوفایی خلاقیت‌های هنرمندان کمک کند.
بخش‌هایی از قبیل کتابخانه مرکزی، فروشگاه، نگارخانه، کارگاه، آمفی‌تئاتر و سالن تئاتر در این مجتمع تعریف شده؛ سال‌ها است که وعده بهره‌برداری از این مجتمع داده می‌شود، اما این وعده‌ها هیچوقت اجرایی نشده است. تزریق قطره‌چکانی بودجه در کنار تورم سالیانه، نمی‌تواند گام مثبتی در راستای بهره‌برداری از آن باشد.
مشاهدات نشان می‌دهد که ساختمان مجتمع تقریباً پیشرفت صددرصدی دارد و نیازمند تجهیز است، اما طبیعتاً فرسایشی بودن تکمیل پروژه موجب فرسوده شدن بخش‌هایی از این مجتمع خواهد شد و نیازمند هزینه مجدد برای آن است.​
یکی از نکاتی که در ارتباط با این مجتمع به چشم می‌خورد، نمای ظاهری آن است که علاوه‌بر نداشتن جذابیت و ظرافت هنری، تناسبی با کارکرد آن ندارد. در نمای ساختمان هیچ نشانی از هنر وجود ندارد و صرفاً دیوارهایی ساده بالا رفته تا سقفی روی آن گذاشته شود.
مشکل دیگر مجتمع که قطعاً در آینده و با بهره‌برداری به چشم خواهد آمد، عدم پیش‌بینی پارکینگ برای آن است که با توجه به انتقال احتمالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به این محل و پیش‌بینی سالن آمفی‌تئاتر، درصورت برگزاری هرگونه مراسم یا جشن، این ضعف آشکار خواهد شد.
گرچه آمفی‌تئاتر مجتمع که خواسته اصلی هنرمندان است، به‌جز سکویی سیمانی به عنوان سِن، نشان دیگری از آمفی‌تئاتر بودن ندارد. البته برخی تجهیزات مورد نیاز آن از قبیل صندلی، خریداری شده است.​
مجتمع فرهنگی هنری محلات در این سال‌ها، کلنگ‌زنی تا افتتاحِ ساختمان‌هایی مانند اداره مخابرات سابق و مدیریت توزیع برق شهرستان محلات را در کنار خود دیده است و اگر در بر همین پاشنه بچرخد و وعده‌های مسئولین تأمین اجتماعی استان محقق شود، همان‌طور که کلنگ‌زنی کلینیک تأمین اجتماعی را دیده، بهره‌برداری آن را هم خواهد دید، اما تغییری در وضعیت خود مشاهده نخواهد کرد.
این پروژه پس از انتظار 18 ساله هنرمندان محلات برای استفاده از آن، قرار است برای استفاده فرزندان ایران‌زمین آماده شود.
آبان‌ماه سال 1401 بود که در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به محلات و بازدید از این پروژه صادقی، رئیس اداره ارشاد شهرستان محلات خبر از وعده‌ بودجه پنج میلیارد تومانی برای تجهیز و راه‌اندازی مجتمع داد. بودجه‌ای که مقرر شده بود نیمی از آن از سوی وزارت‌خانه و نیم دیگر از محل بودجه‌های استانداری تأمین شود.
   پیشرفت 10 درصدی آمفی‌تئاتر
رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان محلات در این ارتباط گفت: پروژه مجتمع فرهنگی هنری محلات از سال 84 توسط اداره کل مسکن و شهرسازی استان مرکزی و توسط پیمانکار آغاز به‌کار کرد و در سال 1401 قسمت جلوی مجتمع که شامل بخش‌های اداری، سالن نمایش، سالن آمفی‌تئاتر و نگارخانه است، به پایان رسید؛ اما سالن آمفی‌تئاتر مجتمع حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
حمید صادقی اظهار کرد: به‌منظور تکمیل این آمفی‌تئاتر در سال 1401 و در جریان سفر وزیر ارشاد به شهرستان محلات، اختصاص مبلغ پنج میلیارد تومان به این سالن مصوب و مقرر شد که دوونیم میلیارد تومان آن توسط وزارت ارشاد و دوونیم میلیارد تومان از بودجه‌های استانی و توسط استانداری مرکزی تأمین شود.
وی ادامه داد: در سال جاری مبلغ 500 میلیون تومان برای تجهیز و تعمیر مجتمع اختصاص پیدا کرده است که تا ماه آینده بخشی از تأسیسات مورد نیاز نگارخانه، سالن تمرین تئاتر و بخش اداری خریداری شده و در سال جاری بخشی از نگارخانه، سالن تمرین تئاتر و قسمت اداری راه‌اندازی شود.
این مقام مسئول افزود: تلاش خواهیم کرد که سالن آمفی‌تئاتر با بودجه‌های درنظر گرفته‌شده توسط وزارت ارشاد و استانداری طی سال‌های آتی تکمیل و راه‌اندازی شود. پرداخت نشدن هزینه برق مجتمع توسط پیمانکار موجب قطع برق مجتمع شده بود که با همکاری مدیریت توزیع برق شهرستان محلات این مشکل مرتفع شد. امیدواریم با تسویه هزینه برق توسط پیمانکار، از این به بعد شاهد چنین مشکلی نباشیم.
وی با اشاره به اینکه بخش آمفی‌تئاتر در تعهدات پیمانکار نبود، گفت: از آنجا که آمفی‌تئاتر یک بخش تخصصی است، امیدواریم در سال‌های آینده با همکاری و هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارشاد و با هماهنگی فرمانداری و کمیته برنامه‌ریزی، پیگیری و راه‌اندازی شود.
مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان محلات نیز اظهار کرد: بیش از 15 سال پیش‌کلنگ مجتمع فرهنگی و هنری به زمین زده شد و سال‌ها در تمامی جلسات مرتبط، هنرمندان و فعالان فرهنگی خواستار پیگیری و راه‌اندازی مجتمع بودند.
میثم کرمی گفت: چندسال پیش برای تمرین یک اثر نمایشی وارد این فضا شدیم؛ فضای داخل مجتمع وضعیت مناسبی نداشت و برخی قسمت‌های آن مستهلک شده بود و باید در برخی قسمت‌ها بازسازی انجام می‌شد.
وی ادامه داد: با حضور مدیریت جدید در اداره ارشاد و پیگیری امور فرهنگی و هنری شهر، اگرچه مبلغی برای تجهیز این مجتمع از سمت وزارت ارشاد تخصیص داده شده است، اما این مبالغ نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مجتمع باشد.
این مقام مسئول افزود: درحال حاضر که مجتمع از پیمانکار تحویل اداره ارشاد شده است نیز اتفاق خاصی نیفتاده و تکمیل آن نیازمند بودجه است. اگرچه مسئولین شهر درحال مکاتبه و پیگیری موضوع هستند، اما از مسئولین استانی و شهرستانی تقاضا می‌کنم که راه‌اندازی مجتمع را پیگیری کنند.
کرمی گفت: درصورت عدم راه‌اندازی، استهلاک ساختمان می‌تواند باعث آسیب دیدن مجتمع شود؛ تاکنون تنها دو یا سه جلسه تمرین کار نمایشی در ساختمان مجتمع انجام شده است.
وی ادامه داد: اکنون در زیرزمین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال تمرین هستیم و لابی ورودی این زیرزمین را به دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی تبدیل کرده‌ایم. 30 سال است که انجمن هنرهای نمایشی با امکانات بسیار کم درحال فعالیت است و با این وجود هنرمندان این خطه در سطح کشور می‌درخشند.​
اگرچه رئیس اداره ارشاد شهرستان محلات می‌گوید در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از بخش‌هایی از این مجتمع برای استفاده هنرمندان خواهیم بود، اما این راه‌اندازی نباید بهعنوان مُسکن برای خواسته‌های نزدیک به دو دهه‌ای هنرمندان عمل کرده و بهره‌برداری از آمفی‌تئاتر را به تأخیر بیندازد.
درصورت نبود زیرساخت‌های مناسب برای هنرمند، ممکن است افراد، گروه‌ها یا سازمان‌ها با فراهم کردن این ابزار، سعی در جهت‌دار کردن این هنر در راستای منافع خود داشته باشند. ضروری است تا با نگاه ویژه به این موضوع، تلاش شود تا هنر همچنان مردمی و اجتماعی بماند.
اگر به ارزش هنر در بسیج افکار عمومی، مدیریت و هدایت آن نگاه داشته باشیم، قطعاً توجه به این مقوله بیشتر خواهد شد؛ البته ناگفته نماند که باید با ایجاد سازوکار درست، هنرمندان واقعی از کسانی که با هنرمندنمایی، سعی در استفاده از این نام برای خود دارند، متمایز شوند.

شناسه خبر 71280