شناسه خبر:77638
1402/10/7 10:55:55
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان؛

افزایش 300 هکتاری گل طلایی توسعه صنعتی همدان

سپهرغرب-گروه اقتصادی:مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به تملک‌های جدید پهنه‌های صنعتی در استان به‌ویژه شهرستان همدان، گفت: می‌توان از تملک پهنه‌های جدید به مساحت 300 هکتار به‌عنوان گل طلایی توسعه صنعتی استان یاد کرد.

افزایش سریع جمعیت، گسترش شهرنشینی، کمبود فرصت‌های شغلی به‌ویژه در کشاورزی، فشار جمعیت بر منابع طبیعی و ناکامی در ایجاد و گسترش صنایع متوسط و بزرگ به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه باعث شد که این کشورها راهبرد صنعتی‌سازی را در برنامه‌های توسعه خود مد نظر قرار دهند.

در این رابطه تأکید بر صنایع کوچک، شهرک‌های کوچک صنعتی و تمرکززدایی از فعالیت‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفت، ایجاد و گسترش شهرک‌های صنعتی می‌تواند از طریق ایجاد تنوع و افزایش اشتغال و درآمد، افزایش‌ارزش افزوده فعالیت‌‌های کشاورزی و صنعتی، گسترش فرهنگ صنعتی شدن، نقش مؤثری در توازن و تعادل ارائه خدمات و حمایت‌های دولتی داشته باشد.

درواقع صنعتی شدن به‌عنوان یک تصمیم سرنوشت‌ساز برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال رشد ضرورتی غیر قابل انکار است، بر این اساس استقرار صنعت و ایجاد شهرک‌های صنعتی‌ با هدف دستیابی به توسعه در استان‌ها در چند دهه اخیر مورد توجه برنامه‌ریزان بوده است.

به دیگر سخن می‌توان گفت ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی، یکی از رویکردهای رایج صنعتی‌سازی در استان‌ها که به‌منظور تسهیل و تمرکز فعالیت‌ها انجام می‌شود، در حقیقت، توسعه این قبیل مناطق صنعتی، محرک مناسبی برای افزایش تولید و بهبود بهره‌وری صنایع فعال است که درنتیجه، افزایش پایداری، فرایند صنعتی‌سازی در استان‌ها امکان‌پذیر ساخته که در این بین استان همدان از این قاعده مستثنی نیست.

بر این اساس برای اطلاع از آخرین وضعیت شهرک‌های صنعتی و نیز برنامه‌‌های آتی شرکت شهرک‌های صنعتی برآن شدیم تا گفت‌وگویی را با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مصطفی حقیقی با بیان اینکه طی دو سال گذشته ما چند موضوع را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پیگیر بوده‌ایم، گفت: به عباراتی برخی از مو ضوعاتی که پیگیری شد بیش ازیک دهه بود که مغفول باقی مانده بنابراین پس از استقرار دولت سیزدهم این موضوعات و فرایند پیگیری مجدد آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به تملک‌های جدید پهنه‌های صنعتی در استان به‌ویژه شهرستان همدان، گفت: می‌توان از تملک پهنه‌های جدید به مساحت 300 هکتار به‌عنوان گل طلایی توسعه صنعتی استان یاد کرد.

وی با بیان اینکه یقیناً همگان بر این امر واقف هستند که فرایند ایجاد شهرک‌های صنعتی بسیار دشوار است، افزود: با این وجود طی پیگیری‌های یک‌سال و نیم تا دو سال گذشته، دو پهنه بسیار مناسب در شهرستان همدان به مساحت 300 هکتار به پهنه‌های صنعتی شهرستان از طریق تملک افزوده شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان همدان با اشاره به اینکه این مساحت افزوده‌شده در مقایسه با آمار 10 سال گذشته بسیار تأمل‌برانگیز است زیرا طی این مدت کمتر از 50 هکتار پهنه صنعتی به استان افزوده شده، خاطرنشان کرد: در این بین نمی‌توان از حمایت‌های مدیر ارشد استانی و حمیدرضاحاج بابایی؛ نماینده مردم شهرستان همدان غافل بود.

حقیقی با بیان اینکه این 300 هکتار در قالب دو ناحیه صنعتی جدید در استان استقرار خواهد یافت، افزود: در حال حاضر فرایند کار تا مرحله تصویب نهایی و مباحث دریافت تأییدیه امور زیربنایی، پیش رفته است.

وی با تأکید بر اینکه هر دو پهنه در اراضی شهرستان همدان قرار دارند، اظهار کرد: درخصوص جانمایی این نواحی صنعتی طی روزهای آتی استاندار و نماینده شهرستان اطلاع‌رسانی خواهند کرد.

این مسئول، ادامه داد: در خصوص کاربری این پهنه‌ها باید بگویم نخستین شهرک صنفی کشور توسط همدان در مساحت 50 هکتار ایجاد شد اما نکته این است که یکی از نواحی که پیشتر عنوان کردیم در قالب دومین شهرک صنفی کشور و استان در پهنه بزرگی به مساحت 70 هکتار با کاربری خاص ایجاد خواهد شد.

حقیقی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های آتی توسعه شرکت‌های صنعتی به موضوع شهرک هایتک تا مساحتی بیش از 500 هکتار اختصاص دارد، تصریح کرد: در این خصوص بالغ بر یک سال و نیم کار کارشناسی دقیق و فشرده انجام شده است.

وی، خاطرنشان کرد: این پروژه حدود پنج سال مغفول باقی مانده بود اما با تلاش‌های استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، این افزایش مساحت تا آخر سال نهایی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه یک پهنه صنعتی بسیار مناسب نیز به مساحت 350 هکتار در شهرستان ملایر به اراضی صنعتی استان افزوده خواهد شد، ابراز کرد: تمام استعلام و گردش کار اداری آن انجام شده و در آستانه انعقاد قرارداد با زارعان و مالکان این اراضی قرار داریم حال آنکه تمامی این اراضی جزء مستثنیات قرار دارند بنابراین بابت خرید همه این اراضی در حال توافق با مالکان هستیم که خوشبختانه اعتبار لازم نیز تأمین شده است.

حقیقی با اشاره به اینکه در شهرستان بهار نیز همگان بر این امر واقف هستند که برای سال‌ها یکی از مشکلاتی که ما با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم ساماندهی مجتمع‌های تولیدی و خدماتی تریلرسازان بود گفت: به همین منظور یک پهنه به مساحت 110 هکتار جانمایی و استعلامات لازم نیز دریافت شد و با مالکان و مردم نیز تا حدودی توافقات لازم صورت پذیرفته است.

وی، افزود: در این پروژه کارها را با سرعت بیشتری در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم در اوایل سال آینده شاهد نهایی شدن این ناحیه صنعتی و یا شهرک صنعتی بسته به مساحتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نیز باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان همدان با اشاره به اینکه در بحث تأمین امکانات زیربنایی شهرک‌ها نیز باید بگویم طی دو سال گذشته بیش از 130 مگاوات برق برای شهرک‌‌های صنعتی تأمین شده ابراز کرد: این عدد به هیچ وجه قابل مقایسه با میانگین سال‌های قبل نیست.

حقیقی ادامه داد: نکته حائز اهمیت اینکه در حال حاضر نیز با شرکت برق باختر تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم که در پی آن 60 مگاوات نیز تا آخر سال به شهرک‌های صنعتی استان تزریق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آب نیز باید بگویم استفاده از پساب به جد در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی استان است، افزود: بر این اساس نه‌تنها در شهرک صنعتی بوعلی بلکه در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد شهرستان کبودراهنگ این امر در دستور کار است و همچنان پروژه تأمین آب این منطقه اقتصادی از محل پساب شهر همدان ادامه داشته و در دستور کار وزرات نیرو قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین گاز شهرک‌های صنعتی نیز شاهد اتفاقات خوبی هستیم، اظهار کرد: در خصوص منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد یک نکته قابل تأمل دیگر اینکه همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که ایجاد این منطقه و فراهم شدن زیرساخت‌های این پروژه فرایند طولانی را طی کرد اما خوشبختانه طی سال جاری با حمایت‌ها، یکی از پروژه‌های راکد این منطقه به نام پتروشیمی ابن سینا که برای سال‌ها راکد مانده بود با 20 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به چرخه برگشته و فعالیت عمرانی در این پروژه مجدد کلید خورده تا در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت تولیدی در این پروژه باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی اخیراً بازدیدی از این پروژه داشتند، گفت: خوشبختانه بر اتفاقاتی که در پروژه و طی چند ماه اخیر افتاده، صحه گذاشتند.

حقیقی با اشاره به اینکه در این منطقه ویژه شاهد اتفافات دیگری نیز بودیم؛ تصریح کرد: خوشبختانه با حمایت مدیریت ارشد استان و آقای حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، فاز نخست عملیات عمرانی در حد واگذاری انجام و مجوزهای لازم دریافت شده؛ بنابراین به محض صادر شدن پروانه بهره‌برداری توسط دبیرخانه مناطق ویژه اقتصادی آزاد تجاری، واگذاری اراضی در این منطقه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص صنایعی که در منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد مستقر خواهد شد گفت: پیشتر 100 هکتار در اختیار پتروشیمی آن صنایع با رویکرد صنایع مرتبط با این صنعت واگذار شده بود پس در ادامه برای فاز جدید عملیاتی که در حال آماده شدن برای واگذاری است صنایع گلوبال مورد متوجه قرار خواهد گرفت که در آن صنایع فلزی و شیمیایی پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر پنج واحد صنعتی برای استقرار در این منطقه متقاضی عمده هستند، تشریح کرد: آن‌ها دارای مباحث مرتبط با موضوع واردات و صادرات بوده و با استقرار در این شهرک‌ها می‌خواهند از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شوند.

حقیقی درخصوص گلایه‌مندی‌ها درخصوص برخی نواقص خدمات زیربنایی در برخی از نواحی و شهرک‌های صنعتی همچون شهرک صنعتی بهاران نیز، گفت: طی دوسال گذشته برای آسفالت و تأمین آب این شهرک تلاش‌های بسیاری شده به طوری که فعالان صنعتی خود به این مطلب اذعان دارند که این حجم از آسفالت‌ریزی که طی این مدت تجربه کرده‌اند را تاکنون تجربه نکرده بودند.

وی با بیان اینکه در حوزه دسترسی شهرک نیز پروژه زیرگذر در ید اختصاصی شهرک‌های صنعتی نیست بلکه توسط اداره کل راه شهرسازی در حال احداث بوده و طبق آخرین اطلاعاتی که بنده دارم تا 80 درصد پیشرفت کرده، اظهار کرد: خوشبختانه تأمین اعتبار این پروژه از محل سفر ریاست جمهوری تأمین شده است.

این مسئول در پاسخ به این سؤال که بالأخره واحدهای صنعتی چشمه‌قصابان با بخشی از شهرک صنعتی بهاران در قالب ناحیه قرار خواهند گرفت گفت: موضوع چشمه‌قصابان بل شهرک صنعتی بهاران متفاوت است به طوری که از آن می‌توان به‌عنوان یک لکه صنعتی یاد کرد.

حقیقی با بیان اینکه بین تعاریف شهرک‌های صنعتی با لکه‌ها تعارض وجود دارد، افزود: فعلاً در خصوص این لکه تصمیم خاصی گرفته نشده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز برای ساماندهی این لکه تکلیفی بر شهرک‌های صنعتی دیده نشده، افزود: البته در دوره‌ای موضوع الحاق این لکه به شهرک مطرح بود که بنا به دلایل فنی و ضوابطی که بر شرکت شهرک‌ها حاکم است این اتفاق ملغی شد زیرا ما در مباحثی همچون ساخت‌وسازها، طراحی‌ها و معابر دارای ضوابط خاصی هستیم که در این لکه رعایت نشده با این وجود اگر جزء تکالیف ما تعریف شود نسبت به ساماندهی یقیناً اقدام خواهیم کرد.

 

شناسه خبر 77638