شناسه خبر:9809
1398/4/17 10:00:43

سپهرغرب، گروه خبر: شرکتی که متقاضی احداث آزادراه کرمانشاه- همدان بود، زیر بار شرط وزارت راه و شهرسازی نرفت تا کار به انتشار فراخوان بکشد؛ اقدامی که به اعتقاد استاندار کرمانشاه مؤثر نیست و باید منتظر فراخوان دوم با شرایط جدید بود.
استاندار کرمانشاه 26 آذرماه 97 در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی شرکت عمرانی و راه‌سازی «آبادراهان پارس» را برای سرمایه‌گذاری در احداث آزادراه کرمانشاه- همدان معرفی کرد و خواستار مشارکت این وزارتخانه در طرح شد.
دو روز بعد وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون خود و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نوشت: سرمایه‌گذار آمادگی آوردن 50 درصد از سرمایه طرح را اعلام کرده و استان کرمانشاه نیز در آن مشارکت می‌کند؛ بنابراین شما در یک مدل مالی توافق و سریع‌تر قرارداد را امضا و مبادله کنید.
وزارت راه درنهایت مدل مشارکتی 70-30 را به شرکت آبادراهان پارس ارائه کرد، اما آنچنان که استاندار کرمانشاه گفته، این شرکت زیر بار چنین توافقی نرفته است.
هوشنگ بازوند بیان کرد: شرکت آبادراهان پارس مشارکت 70 درصدی در احداث آزادراه کرمانشاه- همدان را نپذیرفت و بر مشارکت 50-50 با دولت اصرار داشت.
وی افزود: به همین دلیل قرار است که وزارت راه و شهرسازی برای جذب سرمایه‌گذار آزادراه کرمانشاه- همدان فراخوان منتشر کند.
این تصمیم نتیجه دیدار 10 تیرماه استاندار کرمانشاه با وزیر راه و شهرسازی است.
      کار به فراخوان دوم می‌کشد
بازوند درعین‌حال پیش‌بینی کرد که فراخوان وزارت راه برای جذب سرمایه‌گذار با شرط مشارکت 70 درصدی، به نتیجه نرسد؛ اما درهرصورت این فراخوان باید منتشر شود تا ایراد قانونی به روند کار وارد نباشد.
استاندار کرمانشاه گفت: اگر در این فراخوان هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به مشارکت نشد، در گام بعد فراخوانی برای مشارکت بخش خصوصی و دولت به‌صورت 50-50 منتشر می‌کنیم که ممکن است شرکت آبادراهان پارس یا هر شرکت دیگری در آن فراخوان برنده شود.
بازوند سوم تیرماه نیز گفته بود که جذب سرمایه‌گذار برای احداث آزادراه کرمانشاه- همدان نیازمند رایزنی و پیگیری مستمر است و بی‌شک این اتفاق خواهد افتاد، زیرا ما با جدیت پیگیر آن هستیم.
هزینه تقریبی ساخت آزادراه کرمانشاه- همدان حدود دو هزار و 800 میلیارد تومان برآورد شده است.
هم‌اکنون احداث هر کیلومتر آزادراه بین 12 تا 15 میلیارد تومان هزینه دارد و هر کیلومتر آن نیز بسته به محیط جغرافیایی بین 40 تا 250 شغل مستقیم و دو برابر آن‌هم شغل غیر مستقیم ایجاد می‌کند.
علاوه بر نحوه مشارکت در ساخت، میزان مالیات پرداختی نیز دیگر مشکلی بود که سبب کاهش رغبت شرکت آبادراهان پارس برای ساخت آزادراه کرمانشاه- همدان شد.
به گفته معاون آزادراه‌های شرکت آبادراهان پارس «سازمان امور مالیاتی یک‌چهارم سود سرمایه‌گذاران حوزه عمرانی را از آنان می‌گیرد که این یک مشکل بزرگ است و باید اصلاح شود.»
خدایار خاشع افزود: ما در این زمینه پیشنهادهای خود را برای حل مشکل مالیاتی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرده‌ایم و منتظر پیگیری و رسیدگی مسئولان وزارتخانه هستیم.
استان دو میلیون نفری کرمانشاه هنوز آزادراه ندارد، اما 417 کیلومتر از راه‌های بین شهری آن بزرگراه است.
البته از بهمن‌ماه 1397 ساخت آزادراه بیستون- کرمانشاه که بخشی از طرح آزادراهی کرمانشاه- همدان بوده، آغاز شده است. محوری به طول 141 کیلومتر و با اعتباری معادل یک‌هزار و 500 میلیارد تومان که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال ساخت است.

شناسه خبر 9809