شناسه خبر:12610
1398/7/13 08:37:52

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که حرفی از اربعین نزند؛ همه مردم شهر هر در تکاپو هستند، یا زائرند و یا خادم. تا همین چند سال پیش که شهدایمان می‌گفتند راه قدس از کربلا می‌گذرد کسی باورش نمی‌شد این اجتماع عظیم با ارتش میلیونی در مسیر کربلا شکل بگیرد و در زمانه وسواس‌های مالیخولیایی با برهم زدن محاسبات مادی، تجربه‌ای نظیر زندگی در دوران ظهور را به آدم‌ها بچشاند و قدرت‌های پوشالی دنیا را از این اجتماع مردمی بر محور سیدالشهدا (ع) به خواری و خفت و ترس بیندازد.

حالا بعد از یک هزار و 400 سال، بخشی از قرعه کار به نام مردم شهر ما افتاده و دارالمؤمنین همدان، رسالت بزرگی که سراسر توفیق و عنایت است بر عهده دارد. کسی چه می‌داند شاید بعد از عید غدیر، همان روزی که نخستین نامه بیعت از سوی والی همدان نزد امیر المومنین علی (ع) رفت، این قرعه را به نام ما زدند تا همدان یکی از دروازه‌های عتبات عالیات باشد و مردم این دیار پس از صدها سال میزبان زائران سیدالشهدا (ع) باشند... یعنی اصلاً دست من و تو نیست اگر عاشقش شدیم، خادمش شدیم، زائرش شدیم؛ خیلی حسین زحمت ما را کشیده است... 

امسال همدان به دلیل مسؤولیتی که به آن سپرده‌شده رسالت سنگین‌تری بر عهده دارد، چراکه برای نخستین بار در کشور موضوعی با محوریت محل تجمع و سوارشدن مسافران (بارانداز) اربعین مطرح‌شده و شهرهایی انتخاب‌شده‌اند تا زائران را پس از بازگشت از کربلا به شهرهای خود انتقال دهند و حالا دارالمجاهدین همدان علاوه بر اینکه همچون سال‌های قبل، موکب‌هایی در نقاط مختلف خواهد داشت «معین» انتقال زائران به شهرهای خود نیز هست؛ خبرنگار سپهرغرب به‌منظور پیگیری آخرین اقدامات انجام‌شده و اطلاع از کم و کیف برنامه‌ریزی آتی برای خدمت‌رسانی به زائران، گفت‏وگویی با حسین افشاری، فرماندار همدان ترتیب داده‎است که در ادامه آن را خواهید خواند:

فرماندار همدان با بیان اینکه مطابق تقسیم‌بندی ستاد اربعین کشور شهر همدان میزبان بازگشت زائران پنج استان قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گیلان و مازندران است، بیان کرد: زائران استان‌های تعیین‌شده پس از زیارت اربعین از مرز با اتوبوس به همدان آمده، یک وعده پذیرایی خواهند شد و مجدداً با اتوبوس از همدان به استان‌های خود برمی‌گردند.

حسین افشاری با اشاره به اینکه در مناطق غربی کشور سه شهر همدان، کرمانشاه و اندیمشک در نظر گرفته‌شده، گفت: بر این اساس پیش‌بینی ما حضور تعداد زیادی از زائران است که با اتوبوس از مرز خسروی و مهران به همدان آمده و همان‌طور که عرض کردم از همدان به شهر خود بازمی‌گردند.

وی تصریح کرد: قریب به دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس برای این منظور پیش‌بینی‌شده که 50 درصد از این اتوبوس‌ها زائران را از مرز به همدان می‌آورند و50 درصد دیگر، زائران را از همدان به استان‌های خودشان می‌برند؛ ضمن اینکه این برنامه از روز اربعین تا پایان ایامی که زائران برمی‌گردند پیش‌بینی‌ شده‎است.

فرماندار همدان با بیان اینکه مکان‌های مختلفی در استان مورد بررسی قرارگرفت و درنهایت ورودی شهر همدان از غرب کشور یعنی شهر مریانج برای این منظور در نظر گرفته شد، اظهار کرد: در حال حاضر زیرسازی‌های لازم نظیر استقرار چشمه‌های سرویس بهداشتی موقت، آبخوری، سکوهایی برای استراحت و اقامه نماز، نصب چادرهای بزرگ و غیره در حال انجام است.

افشاری ادامه داد: برای این کار بزرگ در شهر همدان دستگاه‌های خدمات‌رسانی نظیر شرکت آب و فاضلاب شهری، شرکت توزیع نیروی برق، شهرداری مریانج و ارادت بسیار بالای مردم این شهر به حضرت سیدالشهدا (ع) ظرفیت عظیمی را ایجاد کرده تا هر چه سریع‌تر مهیای میزبانی از زائران اباعبدالله (ع) باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون هیچ هزینه‌ای برای امور مذکور از منابع دولتی نبوده، اذعان کرد: هزینه کلیه موارد از محل منابع داخلی دستگاه‌ها و کمک‌های مردمی بوده چراکه قرار است این کار نیز نظیر همه کارهای اربعین داوطلبانه و بر اساس قصد قربت انجام ‌شود.

فرماندار همدان در پاسخ به پرسش خبرنگار سپهرغرب مبنی بر اینکه آیا برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت حضور زائران و فعال کردن سایر بخش‌های حمل‌ونقل مانند قطار و هواپیما شده‎است، عنوان کرد: با توجه به نوع ورود زائران پس از اربعین، تعداد اندکی می‌توانند از طریق قطار جابجا شوند، بنابراین عمدتاً اتوبوس‌های در نظر گرفته حمل‌ونقل را انجام می‌دهند.

افشاری با تأکید بر اینکه این افراد غیر از زائرانی هستند که بیش از 30 موکب شهرستان همدان در مسیر رفت‌وبرگشت به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند، افزود: ایستگاه‌های صلواتی ما برای خدمت در مسیر رفت‌وبرگشت زائران از سراسر کشور کار خود را طبق روال سال‎های گذشته انجام خواهند داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت بسیار خوب همدان، جورقان و روستاهایی که در مسیر زائران قرار دارند، یادآوری کرد: در این ایام، حضور زائران فرصت خوبی فراهم خواهد کرد تا دستگاه‌های متولی نظیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شهرداری کارهای تبلیغی خود را برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری انجام دهند.

فرماندار همدان در پایان به ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهایی مانند اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج مردمی نیز اشاره کرد و گفت: در این میان هیئت‌های مذهبی نقش اصلی را دارند و به عبارتی پایه اصلی و ستون اقدامات ما برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر و بهتر مردم هستند.

د در پایان اینکه؛ خدا را شاکریم استان همدان به دلیل نزدیکی به مرز به‌عنوان استان معین برای انتقال زائران به مقاصد خود انتخاب‌شده و اما شُکر عملی این توفیق برنامه‌ریزی دقیق، مناسب و جهادی برای میزبانی از زائرانی است که ملائکه برای خدمت به آنان غبطه می‌خورند... 

مردم همدان طی سال‌های گذشته نیز ثابت کرده‌اند در خدمت به زائران امام حسین (ع) سر از پا نمی‌شناسند و با برهم زدن محاسبات دنیای مادی، عاشقانه پا به میدان می‌گذارند؛ اما امسال این مأموریت رنگ و بوی دیگری گرفته و شهر ما پذیرای زائران بیشتری است که الحمدالله... اما باید همه در هرجایی که هستیم تلاش خود را به کار بندیم تا بهترین میزبانی و استقبال از این زائران فراهم شود و خاطره‌ای خوش در انتهای سفر این زائران برای آنان به یادگار بماند. 

این ایام بهترین فرصت برای نزدیکی بیشتر مردم و مسؤولان به یکدیگر است تا هر کس هر آنچه در توان دارد به نمایش بگذارد. این حجم از زائر در شهر ما نیاز به برنامه‌ریزی در بخش زیرساختی دارد؛ از تدابیر لازم حمل‌ونقل و ترافیک گرفته تا تأمین نظم عمومی و محل اسکان زائران به‌ویژه در روزهای اوج بازگشت یعنی از 24 تا 29 مهرماه که بیشترین تعداد زائر را در شهر همدان خواهیم داشت. علی‌ای‌حال لازم است مردم عزیز دارالمؤمنین سفرهای عادی خود را در این ایام مدیریت کنند تا پذیرایی از مهمان امام حسین در شهر ما به بهترین وجه ممکن انجام شود و نگرانی از بابت ترافیک در مسیر تردد زائران به حداقلی‌ترین حالت ممکن برسد.

و نکته پایانی اینکه انتظار می‌رفت مسؤولان و متولیان در کنار همه کارهای ریزودرشت مثبت خود که از مدت‌ها قبل برای تسهیل حضور زائران سیدالشهدا (ع) در شهر همدان پیش‌بینی کرده‌اند، غبار قطار و هواپیمای این شهر برای استفاده زائران حسینی را نیز می‌تکاندند و این دو ظرفیت بزرگ حمل‌ونقل را نیز به کار می‌گرفتند تا علاوه بر روان‌سازی بخشی از تردد در شهر همدان بخت خفته راه‌آهن و فرودگاه همدان هم بیدار می‌شد.

شناسه خبر 12610