شناسه خبر:17451
1398/11/27 08:17:19

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: گردنه اسدآباد با دو هزار متر ارتفاع، به دلیل موقعیت خاصی که دارد جزء پنج گردنه مخوف و سخت‌گذر ایران و 10 جاده‌ حادثه‌آفرین کشور جای گرفته، تا جایی‌که حتی کهنه‌کارترین راننده‌ها نیز نمی‌توانند ادعا کنند که بی‌دلهره از مسیر گذشته‌اند؛ از آنجایی‌که تردد در این گردنه خطرناک، زیاد است، محمل حوادث بسیاری نیز بوده که هر از گاهی به سرتیتر اخبار رسانه‌ها تبدیل می‌شود.

ازآنجایی‌که این گردنه گلوگاهی در «مسیر زائران اربعین» است، همین امر اهمیت آن را بیش‌ازپیش می‌کند و در ایام منتهی به اربعین سخن در باب آن بسیار می‌شود و در باقی ایام سال نیز که تردد در آن کم نیست، در حاشیه بوده و خیلی در مورد آن سخنی به میان نمی‌آید!

از این رسانه مکرر به این موضوع و لزوم تعریض و احداث تونل در گردنه اسدآباد پرداخته شده و برای چندمین بار است که این مسئله مورد بررسی قرار می‌گیرد، با این محور که سرانجام این پروژه چه خواهد شد و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

آیا می‌توان امیدوار بود که این پروژه در آینده نزدیک سامان‌یافته و به نگرانی‌ها پایان دهد؟ یا امکان آن وجود ندارد و باید هم‌چنان محمل حواث و اتفاقات باشد؟

داریوش حسینی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان به این پرسش در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب پاسخ می‌دهد؛

     مطالعات گردنه اسدآباد در حال انجام است

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه مطالعه گردنه اسدآباد را مصوب کرده‌ایم، اظهار کرد: تاکنون دو مشاور، این طرح را مطالعه کرده‌اند و نظرشان بر این است که امکان حفر تونل در گردنه اسدآباد فراهم نیست.

داریوش حسینی خاطرنشان کرد: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که جنس و بستر خاک این منطقه برای حفر تونل مناسب نبوده و باید این مسئله بادقت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تأکید بر پیگیری‌های صورت گرفته و اعتباری که برای این پروژه صرف شده، افزود: اگر امکان حفر تونل فراهم باشد حتماً آن را انجام می‌دهیم، چراکه این مکان برای ما مهم بوده و لزوم این امر بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان اذعان کرد: حفر تونل اسدآباد در برنامه 98 گنجانده شده که موعد آن تا پایان تیرماه است و به‌طور طبیعی تا آن زمان باید مورد بررسی قرارگرفته و به سرانجام برسد.

حسینی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اهمیت احداث تونل در گردنه اسدآباد، خاطرنشان کرد: در قانون بودجه نیز پیگیر این موضوع هستیم؛ امیدوارم مطالعات این پروژه نیز تا بعد از عید که بودجه مصوب می‌شود به پایان رسیده و از این طریق نیز بتوان اعتباراتی را برا این منظور جذب کرد.

در خاتمه باید گفت؛ گردنه اسدآباد یکی از پرمخاطره‌ترین محورهای مواصلاتی غرب کشور و استان همدان است که با توجه به تردد بیش از ظرفیت در این محور و حادثه‌خیز بودن این گردنه، تردیدی نیست که نیاز دارد تا زیرساخت‌های لازم در این شهرستان برای تردد آسان و کم‌خطر فراهم شود.

سال‌ها است که موضوع احداث تونل در این گردنه نیز مطرح بوده که هنوز به سرانجام نرسیده، اگرچه اقداماتی ازجمله تسطیح و بهسازی شانه و حریم گردنه، وجود تابلوهای هشداردهنده، نصب نشانگر و علائم ایمنی راهنمایی و رانندگی در بزرگراه کربلا، خط‌کشی و رنگ‌آمیزی جاده، لکه‌گیری و درزگیری آسفالت بزرگراه کربلا و مواردی از این قبیل در راستای اصلاح این مسیر انجام‌شده که شاید توانسته تا حدودی تأثیرگذار باشد، اما هنوز مشکلات عمده این مسیر را برطرف نکرده‌است.

توجه به این نکته لازم است که گردنه اسدآباد فقط مختص تردد این شهر و استان همدان نیست، بلکه محل عبور بزرگراه کربلا از این شهر، قرار گرفتن بر شاهراه ارتباطی 6 استان کشور و شناخته شدن به‌عنوان پل ارتباطی با برخی کشورهای همسایه دلایل محکمی بر بین‌المللی بودن آن دارد که لزوم رسیدگی به وضعیت آن را با اهمیت‌تر می‌کند.

به‌هرحال باید دید که نتیجه مطالعات این طرح چه خواهد شد و احداث تونل قطعی می‌شود یا خیر؟ ضمن اینکه باید این آمادگی را نیز داشت که اگر واقعاً خاک این محل برای حفر تونل مناسب نیست متولیان امر برنامه جایگزینی برای این مهم ارائه کنند تا منجر به کاهش خطر و سوانح شود؟ با توجه به این نکته که این نقطه مسیر جایگزینی هم ندارد.

نکته بعدی اینکه هر چه بیشتر می‌گذرد، هزینه‌ای که قرار است صرف این کار شود نیز بیشتر می‌شود و باید از این حیث نیز به فکر چاره بود.

و حرف آخر اینکه؛ بدون تردید زیرساخت‌ها و راه‌های مواصلاتی، مسیر توسعه هر منطقه‌ای را هموار کرده و یکی از راه‌های جذب سرمایه‌گذاران خواهند بود که بهسازی آن‌ها، این امر را نیز رونق خواهد داد که گردنه اسدآباد نیز دراین‌میان، نقش مهمی دارد.

شناسه خبر 17451