شناسه خبر:23912
1399/4/5 00:03:20

سپهرغرب، گروه خبر: با حضور مدیرعامل شرکت شستا، مدیرعامل صدر تأمین و استاندار همدان عملیات اجرایی کارخانه فرآوری سنگ دولومیت نهاوند با سرمایه 599 میلیارد ریال آغاز شد.

در این مراسم که ظهر روز گذشته برگزار شد، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران گفت: این شرکت به‌عنوان یکی از صنایع سبز در زیباشهر استان اصفهان با وسعت 16.5 هکتار فعالیت دارد و از مدرن‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های نسوز ایران است.

سعید لقمانی افزود: این شرکت با توجه به معادن غنی و با کیفیت دولومیت در نهاوند در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده که با بهره‌برداری از آن، طی 14 ماه آینده در فاز نخست سالانه 100 هزار تُن کلسینه تولید می‌شود و برای 70 نفر اشتغال‌زایی در پی دارد.

وی فعال کردن بخش تولید در سال جاری را از اهداف این شرکت عنوان کرد و گفت: تلاش بر این است که با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور و مسئله تحریم‌های ظالمانه دشمن در سال «جهش تولید»، خدمات ماندگاری را به کشور ارائه داده و بخش اشتغال را رونق دهیم.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با بیان اینکه معدن دولومیت نهاوند یکی از بهترین معادن کشور است، اضافه کرد: براساس مطالعات صورت‌گرفته در سال 80 که از سوی شرکت مرز اتریش انجام گرفت، مشخص شد معدن دولومیت دوچشمه در استان همدان از بهترین نوع سنگ دولومیت کشور است.

وی در ادامه به دیگر فعالیت‌های این شرکت اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در راستای خودباوری و اعتماد به نیروهای داخلی، شرکت فرآورده‌های نسوز ایران با اتکا به دانش جوانان ایرانی موفق به بومی‌سازی دانش ساخت آجرهای نسوز کوره‌بلند شد.

لقمانی با اشاره به اینکه مواد اولیه آجرهای نسوز عمدتاً از خارج از کشور تهیه و موجب خروج ارز از کشور می‌شد، گفت: با بهره‌گیری از دانش جوانان ایرانی و طی آزمایشات متعدد توانستیم فناوری تولید آجرهای نسوز را بومی‌سازی کرده و آن را در بخش صنعتی تولید کنیم.

وی اظهار کرد: شرکت نسوز ایران با تنوع 300 محصول در کشور عملکرد چشمگیری داشته و آماده هر نوع همکاری با ذوب آهن اصفهان و ارائه طرح‌های تحقیقاتی است‌.

      انجام 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نهاوند

استاندار همدان نیز با بیان اینکه تا سال 1400 سالانه حداقل 15 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد، گفت: در حال حاضر مقدمات اجرای 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در نهاوند با همکاری شستا فراهم شده است.

سیدسعید شاهرخی روز گذشته در آیین کلنگ‌زنی ‌کارخانه فرآوری سنگ دولومیت نهاوند اظهار کرد: براساس چشم‌انداز سند توسعه تا سال 1400 سالانه حداقل 15 هزار میلیارد تومان در استان سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این حجم سرمایه‌گذاری از سال گذشته آغاز شده و تا سال 1400 ادامه دارد و طبق آن برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

استاندار همدان سهم شهرستان نهاوند از این میزان سرمایه‌گذاری را سالانه 600 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سهم نهاوند در سند راهبردی توسعه استان 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که طی سه سال یک‌هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام گرفته و برای 6 هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی با برشمردن ظرفیت‌های نهاوند برای سرمایه‌گذاری، بیان کرد: شهرستان نهاوند از ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و معدنی برخوردار است.

شاهرخی با بیان اینکه نهاوند شایسته بهترین خدمات است و باید به ظرفیت‌های موجود آن توجه شود، گفت: بعد از انقلاب در این زمینه کار خوبی صورت گرفته، اما نیازهای نهاوند بیش از این‌ها است.

وی با یادآوری اینکه در نهاوند پروژه‌های خوبی در دستور کار قرار گرفته است، بیان کرد: در حوزه اقتصاد و معیشت برنامه‌های منسجمی برای استان همدان داریم که مصمم به اجرای آن‌ها هستیم.

استاندار همدان با اشاره به آغاز عملیات فرآوری معدن دولومیت نهاوند، گفت: درحال حاضر مقدمات اجرای 60 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری با همکاری شستا فراهم شده که می‌تواند باعث اشتغال‌زایی و توسعه شهرستان شود.

وی با یادآوری اینکه در استان همدان با وجود محدودیت‌ها و فشارهای مالی و تحریم اقدامات خوبی همچون اجرای سد گرین، سامان‌دهی محورهای مواصلاتی و مواردی از این دست پیگیری شده است، افزود: باید تلاش کنیم با تزریق منابع سرعت اقدامات بیشتر شود.

شاهرخی با اشاره به رایزنی‌های صورت‌گرفته برای سامان‌دهی محور کنگاور، گفت: در بخش معدن نیز به دنبال زنجیره‌های تولید هستیم تا محصولات خام‌فروشی نشوند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر 280 معدن فعال در سطح استان وجود دارد که 30 نوع مواد معدنی از آن‌ها استخراج می‌شود، تأکید کرد: این مواد معدنی تا قبل از این خام‌فروشی می‌شدند، اما به‌منظور ارزش‌افزوده بیشتر دنبال ایجاد کارخانه‌های فرآوری هستیم.

استاندار همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر 14 طرح معدنی در شهرستان‌های مختلف استان همدان در دست اجرا است، گفت: در استان همدان ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای ایجاد اشتغال وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های خوبی همچون احداث سه گاوداری 6 هزار رأسی در استان همدان داریم، بیان کرد: بخشی از این پروژه‌ها انجام شده و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.

شناسه خبر 23912