شناسه خبر:28632
1399/6/28 00:22:01

غار طبیعی «زینگان»؛ پدیده‌‌ای اسرارآمیز و چشم‌نوازی است که در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران، قرار دارد و به‌دلیل هوای بسیار خنک و مطبوع به «غار بهشت» معروف شده است.

امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در جهان، پدیده زیبای غارها است که به سرزمین عجایب، دنیای اسرارآمیز مشهورند. باید گفت غارها در ارتباط تنگاتنگ با سایر عوامل محیطی، نقش بسزایی در پایداری محیط ایفا می‌کنند.

ایلام استانی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته و دارای دو خصوصیت، دشت در جنوب و کوهستان در شمال است، به همین دلیل این منطقه به‌دلیل چهارفصل بودن، موردتوجه گردشگران و مسافران قرار گرفته است.

غار طبیعی و بی‌نظیر زینگان؛ پدیده شگفتی است که در دل دشت منطقه گرمسیری بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان گرمسیری مهران و در 52 کیلومتری جنوب شرقی این بخش قرار دارد.

سرخس‌ها، گل‌ها، گیاهان، سنگ‌ها، آرامش حاکم بر درون غار، همه و همه نمایی از نقاشی طبیعی است که چشم‌ها را به زیبایی فرا می‌خواند. این غار دارای صدها متر طول، آب فراوان و قندیل‌های متعدد بوده که از آبچک‌های طبیعی باران خدادادی نقش می‌بندند.

*راه دسترسی به غار دشوار است

رضایی یکی از گردشگران ایلامی گفت: غار زینگان بسیار زیبا و چشم نواز است. وارد غار که می‌شوی، احساس می‌کنی قطعه‌ای از بهشت در مقابل دیدگانمان خودنمایی می‌کند.

وی افزود: راه دسترسی به اینجا کمی سخت است. ای‌کاش مسئولان تمام مسیر موردنظر را آسفالت کنند تا برای گردشگرانی که قصد مسافرت به این غار را دارند، مسیر دشوار نباشد.

*اثری زیبا و طبیعی در ایلام

میثم علی‌زاده؛ رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهران اظهار داشت: شهرستان مهران در درازای جغرافیایی 46 درجه و 10 دقیقه و پهنای جغرافیایی 33 درجه و هفت‌دقیقه و در بلندای 155 متری از سطح دریا قرار دارد. مهران در کرانه چپ رود کنجانچم قرار گرفته و با مرز عراق بیش‌تر از چند کیلومتر فاصله ندارد؛ مهران از شمال به ایلام، از خاور به دهلران و از باختر و جنوب به عراق محدود است.

وی افزود: غار زینگان به‌عنوان اثری زیبا، طبیعی و بکر در استان ایلام موردتوجه گردشگران بوده؛ باید گفت مهران جزء معدود شهرستان‌هایی است که چهار برند گردشگری، تاریخی، طبیعی و دفاع مقدس را در دل خود جای داده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مهران تصریح کرد: بیش از 64 اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به‌ثبت رسیده، این در حالی است که غار زینگان، چون یک جاذبه طبیعی است اجازه مرمت و بازسازی آن وجود ندارد.

*6 کیلومتر برق‌رسانی انجام شده است

عبدالمالک شنبه‌زاده؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام نیز مطرح کرد: در غار زینگان 6 کیلومتر برق‌رسانی انجام شده و آب شرب از طریق حفر چاه قابل‌دسترسی است.

وی افزود: در حال حاضر در فراخان مجدد برای جذب سرمایه‌گذار هستیم و تاکنون یک‌ونیم میلیارد تومان در آنجا هزینه شده است.

غار زینگان؛ قطعه‌ای از بهشت گمشده استان ایلام در شهرستان مهران است تنها مأمنی که می‌توان در آنجا لحظه‌ای با خیال راحت به‌دور از هیاهوی پر شده در شهرها در آن‌جا به آرامش رسید.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 28632