مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با اشاره به فرسوده بودن ناوگان راهداری کرمانشاه گفت: راهداری تنها از 30 درصد استانداردها برخوردار است.
فریبرز کرمی با اشاره به طرح زمستانی راهداری اظهار کرد: طرح زمستانی از یکم دی ماه آغاز میشود.
وی با اشاره به اینکه 44 تیم راهداری زمستانی در راهدارخانهها و گردنههای برفگیر استان مستقر هستند عنوان کرد: امسال بیش از 47 هزار تن شن و نمک تهیه و در نقاط مختلف دپو شده است.
کرمی با بیان اینکه تجهیزات و ماشینآلات راهداری آماده شدهاند گفت: بخش زیادی از ناوگان راهداری معیوب هستند اما برنامهریزیها طوری است که بیشتر از ماشینآلات و تجهیزات از نیروها استفاده شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه افزود: از نظر تجهیزات و امکانات راهداری زمستانی کمتر از 30 درصد از استانداردهای راهداری برخوردار هستیم.
کرمی گفت: معمولاً هر 40 تا 50 کیلومتر یک اکیپ کامل طرح زمستانی ماشینآلات نیاز است، اما این میزان در استان کرمانشاه به ازای هر 160 کیلومتر یک اکیپ آن هم به صورت ناقص است.
وی افزود: امروز از نظر فقر ماشینآلات، معیوب بودن و فرسوده بودن در تنگنا قرار داریم و هرچند وضعیت موجود ارتقا پیدا کرده اما هنوز جای کار دارد.
کرمی با بیان اینکه وضعیت اعتباری راهداری مناسب نیست و برای تأمین لاستیک در فروشگاهها از اعتبار شخصی استفاده میشود عنوان کرد: نخستین دستگاه در هر بحرانی از جمله سیل و زلزله راهداری بوده است و ناوگان طی دو سال گذشته به دلیل استفاده بیش از حد فرسوده شدهاند و جوابگو نیستند.
وی با اشاره به اینکه در بازار به دلیل بدهی 10 میلیارد تومانی به ما قطعات نمیفروشند گفت: هرچند مسئولان در این زمینه کمک کردهاند اما برای رفع مشکلات کافی نیست.
کرمی با بیان اینکه بیش از 8000 کیلومتر راه در استان وجود دارد که حدود 2000 کیلومتر هنوز خاکی است افزود: بیش از 1500 کیلومتر از راهها نیازمند روکش آسفالت است و در مجموع 3000 میلیارد تومان اعتبار برای اصلاح راهها نیاز است در حالی که سالانه 150 تا 200 میلیارد تومان برای نگهداری راه تخصیص داده میشود.
وی با اشاره به اینکه براساس استانداردها پنج تا 15 درصد هزینه ساخت برای نگهداری تخصیص داده میشود اما اکنون در استان حدود دو درصد است گفت: با این شرایط راهها باید اولویتبندی شوند و از طرفی به جای روکش آسفالت به لکهگیری روی آوردهایم.
شناسه خبر 32748