سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره هماهنگی حملونقل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان بیان کرد: در سالهای گذشته آییننامه طراحی راههای شهری مصوب سال 1373 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بهعنوان یک مرجع واحد و مبنای مشخص بهمنظور طراحی و ارزیابی طرحهای مرتبط با شبکه معابر شهری نظیر طرحهای توسعه و عمران (جامع) شهری، طرحهای هادی، تفصیلی و غیره مورد استفاده و استناد قرار میگرفت؛ اما در سال 1399 «آییننامه جدید طراحی معابر شهری» با رویکردی جدید و در 12 جلد تهیه و در صدوپنجاهوچهارمین و صدوپنجاهوپنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب شد و سپس در جلسه مورخ 02/04/1399 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و در آذرماه 99 ابلاغ شد.
علی یداللهزاده راد ابراز کرد: تناسب محتوایی این آییننامه با اقتضائات زمان خود از یکطرف و نیازهای عصر حاضر جوامع شهری از طرف دیگر، سبب شده تا با توجه به گونههای مختلف حملونقل پایدار و لزوم تغییر نگرش در طراحی شبکه معابر شهری، بهروزرسانی این آییننامه بهعنوان مبنایی برای طراحیهای آینده در دستور کار قرار بگیرد. ازهمینرو در سال 1399 «آییننامه جدید طراحی معابر شهری» با رویکردی جدید و در 12 جلد تهیه و در صدوپنجاهوچهارمین و صدوپنجاهوپنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مصوب شد و سپس در جلسه مورخ 02/04/1399 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید و در آذرماه 99 ابلاغ شد.
یداللهزاده راد ادامه داد: با درنظر گرفتن نیاز همه کاربران شبکه معابر، بازیابی نقش اجتماعی این فضاهای شهری، اولویتدهی به کاربران آسیبپذیر نظیر عابران پیاده و دوچرخهسواران، اهمیت حملونقل همگانی و کاهش وابستگی به خودروی شخصی، تنها بخشی از مسائل اساسی در بهروزرسانی آییننامه طراحی راههای شهری براساس اصول توسعه پایدار بوده است.
وی افزود: در راستای شرح خدمات و رسالت ادارات هماهنگی حملونقل که در آنها آموزش آییننامه و دستورالعملهای تدوینشده برای کارشناسان در سطح دستگاههای اجرایی ذیربط استان هدفگذاری شده است، اداره هماهنگی حملونقل اداره کل راه و شهرسازی استان همدان اقدام به برگزاری جلسات متعدد آموزشی جهت تبیین آییننامه مذکور برای کارشناسان شهرداریها و فرمانداریهای سراسر استان کرده است.
شناسه خبر 48063