شناسه خبر:51865
1400/11/12 09:10:41

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: با مساعدت مقامات عالی، ثبت جهانی هگمتانه پیگیری و انجام خواهد شد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز دوشنبه در جمع استانداران کشور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که با حضور وزیر کشور و معاونین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، گفت: صنعت، معدن و کشاورزی محدودیت‌هایی در کشور دارد که حل و رفع آن‌ها زمان‌بر و هزینه‌بردار است.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مهمی در حوزه صنعت گردشگری در کشور فراهم است که می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد، اظهار کرد: در حوزه گردشگری آثاری وجود دارند که هرچقدر هم مشمول زمان شوند، به ارزش و قیمت آن‌ها افزوده خواهد شد.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: در استان همدان یک‌هزار و 800 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری وجود دارد که هرکدام از آن‌ها غنای فرهنگی و تاریخی لازم خود را دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه غار علیصدر به‌عنوان بزرگ‌ترین غار آبی دنیا یکی از شگفتی‌های جهان بوده که بی‌نظیر است، ادامه داد: اثر دیگری همچون تپه هگمتانه، با توجه به پیگیری‌هایی که انجام شده، هنوز ثبت جهانی نشده که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری‌ و صنایع دستی قول مساعدت داده‌اند تا در سال جاری ثبت جهانی تپه هگمتانه انجام شود.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه برخی کشورهای خارجی که فاقد آثار تاریخی و فاخر هستند از طریق طالبان و داعش به دنبال نابود کردن و از بین بردن آثار تاریخی دیگر کشورها هستند، تصریح کرد: فراوانی آثار تاریخی و تمدنی استان همدان، توجه مسئولان و مقامات عالی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: از میراث فرهنگی درخواست می‌شود به مراکز تمدنی و تاریخی توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوان از این میراث گران‌بها نهایت استفاده را کرد.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه ضرورت دارد که اعتبار مناسب و درخوری برای آثار تاریخی و تمدنی استان‌ها درنظر گرفته شود، اظهار کرد: اعتبارات میراث فرهنگی با وظایف محوله تناسب ندارد و ضرورت دارد در این مورد اقدامات لازم انجام شود.

قاسمی‌فرزاد تصریح کرد: غرب کشور مستحق است با توجه به نقشی که در ایام دفاع مقدس داشته، زمینه‌های گردشگری و اعتبارات لازم در آن فراهم شود.

شناسه خبر 51865