شناسه خبر:55003
1401/2/18 08:56:08

سپهرغرب، گروه خبر: معاون بازرسی، نظارت و حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه تمامی امور کالاهای اساسی به جهاد کشاورزی واگذار شده است،گفت: این نوع از کالاهای اساسی شامل 21 نوع کالا ازجمله گوشت، مرغ، روغن، برنج، حبوبات، خرما، کشمش، سیب زمینی و پیاز است.

مرتضی بیدآبادی اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث تأمین، توزیع و نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی طبق قانون به جهاد کشاورزی واگذار شده و تمامی مسئولیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در این رابطه برعهده جهاد کشاورزی بوده، همشهریان می‌توانند برای پیگیری امور در بحث تأمین و توزیع و مشکلات موجود در بازار اعم از قاچاق کالا، کم‌فروشی، گران‌فروشی، کالاهای تقلبی و کمبودهای بازار، با سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط باشند.

وی افزود: در بیست‌وچهارم سال 1391 قانون تمرکز وظایف و اختیارات حوزه کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که طبق این قانون کلیه امور مربوط به تأمین، توزیع و نظارت بر بازار کالاهای کشاورزی مشمول قانون در اختیار وزارت جهادکشاورزی و در استان‌ها سازمان‌های جهاد کشاورزی قرار گرفت.

بیدآبادی تصریح کرد: طبق دستورالعملی که معاون اقتصادی ریاست‌جمهوری ابلاغ کرد، مقرر شد با توجه به واگذاری این اختیارات تمامی امکانات و تجهیزات نیروهای مرتبط با بخش کشاورزی به جهادکشاورزی ارسال شود.

وی با بیان اینکه در استان همدان نیز این قانون از ابتدای آذرماه سال گذشته اجرایی شد و یک‌سوم نیروهای بازرسی سازمان صمت به وزارت جهاد منتقل شدند، گفت: با اجرایی شدن قانون درحال حاضر وظیفه توزیع، تأمین و نظارت اقلام اساسی و اقلام پروتئینی به‌ویژه گوشت، مرغ، برنج، شکر، انواع حبوبات، نان و روغن برعهده سازمان جهاد کشاورزی استان است.

بیدآبادی یادآور شد: با توجه به اینکه در گذشته الزام و اهمیت قانون مذکور این بود که یک وزارتخانه مسئولیت توزیع و نظارت و یک وزارت مسئولیت تأمین را برعهده داشته باشد، این شکاف بین وزارتخانه‌ها موجب آن شده بود که در برخی از جاها بیش از حد نیاز تولید شود و تولیدکنندگان متضرر شوند و یا در مواقعی که اوج مصرف و تقاضا بود، مصرف‌کنندگان با تشکیل صف عریض و طویل مواجه باشند که این امر به‌خاطر عدم مسئولیت‌پذیری جهاد کشاورزی در تأمین بازار بود که اتفاق می‌افتاد.

وی گفت: ثمره متمرکز شدن وظایف آن بود که جهاد کشاورزی در بحث کالاها احساس کمبود کند که سعی بر آن دارد تا از قبل با برنامه‌ریزی این کمبودها را پوشش دهد و یا از طریق واردات بازار را تأمین کند.

بیدآبادی بیان کرد: این درحالی بود که در گذشته وزارت صمت هرجا که با کمبود و گرانی مواجه می‌شد و به جهاد کشاورزی درخواست می‌داد، با مخالفت جهاد کشاورزی مواجه می‌شد که این کار به ضرر تولید بوده و تولیدات را با مشکل مواجه می‌کند.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان در ادامه یادآور شد: طی چند ماه اخیر با اجرای این قانون در استان همدان و واگذاری تمامی امور کالاهای اساسی کشاورزی به جهاد کشاورزی، هرجا که کمبود پیش می‌آید، جهاد کشاورزی سعی بر آن دارد از انبارهای پشتیبانی امور دام و شرکت غله بازار را تأمین کرده و به تناسب آن برنامه‌ریزی آتی و آینده‌نگر برای تأمین بازار کالاهای اساسی داشته باشد.

شناسه خبر 55003