شناسه خبر:56983
1401/4/4 08:46:08

سپهرغرب، گروه خبر: دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: وضعیت سوخت نیروگاه شازند باید از سوی شرکت ملی گاز ایران تشریح شود و سهمیه سوخت گاز این واحد افزایش پیدا کند.

ربیع اله قربانی چهارشنبه یکم تیر در نشست هم‌اندیشی پیرامون ظرفیت‌های اجرای قانون هوای پاک در استان مرکزی اظهار کرد: اثر مستقیم این جلسه باید ایجاد تعهد برای دستگاه قضایی و سازمان‌های مردم نهاد و چگونگی پیوند این سازمان‌ها برای پیگیری حقوق مردم باشد.

وی افزود: منابع طبیعی در ایجاد آلودگی هوا در استان مرکزی و به طور خاص شهر اراک نقش دارند و این وضعیت آلودگی نیز استمرار دارد، منابع تولید آلایندگی به ویژه در نیمه غربی کشور نیز رو به افزایش است که امیدواریم در ماه‌های آتی شاهد بارش باران باشیم تا آلودگی به این منطقه تحمیل نشود.

دادستان عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: عملا در راستای اجرای تکالیف دستگاه‌ها و واحدها در قانون هوای پاک شاهد ترک فعل هستیم و آنچه عمل شده باید اطلاع رسانی و آنچه عمل نشده باید مطالبه شود. محیط زیست نباید این پیگیری را پشت گوش بیندازد و باید دستگاه قضا را وادار به پیگیری این حق کند.

قربانی با تاکید بر اینکه مکلف به اطلاع‌رسانی درخصوص وضعیت آلودگی هوای اراک هستیم، گفت: وضعیت سوخت نیروگاه شازند باید از سوی شرکت ملی گاز ایران تشریح شود و سهمیه سوخت گاز این واحد افزایش پیدا کند که طبق پیگیری‌ها در سال گذشته بعضا سهمیه این واحد از 2 میلیون مترمکعب به 5 میلیون مترمکعب رسید، اما هم اکنون که نیروگاه، گاز استفاده می‌کند باز هم شاخص آلودگی بالا است که نشان می‌دهد منبع آلودگی در فصل سرما صرفا نیروگاه نیست.

وی اضافه کرد: در حوزه صنعت پتروشیمی و پالایشگاه متصاعد شدن گاز متان وجود دارد که هیچکدام هم این را قبول نمی‌کنند، آلودگی منابع آب زیرزمینی در همین منطقه مهمترین موضوعی است که باید محیط زیست به آن ورود کند. این موضوع خطر بالقوه ای برای سلامت ساکنین منطقه است.

دادستان عمومی و انقلاب اراک خاطرنشان کرد: در یکسال گذشته اقدام موثر و مفید و نتیجه بخش برای مردم در حوزه آلودگی دیده نشده که محیط زیست باید نسبت به پیگیری حقوق عامه و آلودگی هوا و آب پیگیری لازم را انجام دهد، منابع آلوده کننده در استان وسیع است که باید از توان و ظرفیت همه دستگاه‌ها و گروه‌های مردم نهاد استفاده شود.

قربانی بیان کرد: وظایف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک و سوءمدیریت در برخی دستگاه‌ها باید پیگیری و بررسی شود، اظهارنظر‌ها باید به سمتی باشد که بتوان وحدت بین دستگاه‌های قضایی و اجرایی و سمن‌ها ایجاد شود، نیروی انتظامی مکلف است در اجرای این قانون دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط را همراهی کند.

وی اظهار کرد: انتظار است در ارتباط با اجرای قانون هوای پاک ورود جدی داشته باشیم و بنده نیز قول می‌دهم هرکدام از مدیران دستگاه‌ها نسبت به این مقوله ترک فعل داشته باشند برخورد قاطع صورت گیرد.اخیرا پیگیری نسبت به پسماندها انجام شده و سیاست‌های کلی وضعی که باید برای دفع با کیفیت پسماندها پیاده شود نیز در دستور کار قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب اراک خاطرنشان کرد: پتروشیمی باید به صورت شبکه ای چاه‌هایی برای نمونه برداری داشته باشد که میزان آلودگی زیرزمینی از طریق آنها مشخص شود، به گفته یکی از کارشناسان عمده آلودگی پتروشیمی به زیرزمین تزریق می‌شود؛ این مهم مغفول مانده و باید بررسی شود، پالایشگاه ایجاد چاه‌ها را انجام داده و حدود 84 چاه دارد.

قربانی بیان کرد: در حوزه خدمات شهری، در عمل استفاده از اتوبوس با سوخت گازوئیل متناسب با وضعیت شهر اراک نیست که این موضوع تا پیش از تحویل گرفتن 50 دستگاه اتوبوس باقی مانده، نیازمند تجدیدنظر است.

وی پساب را باعث آلودگی تالاب میقان دانست و تاکید کرد که دستگاه‌های ذی‌ربط باید پیگیری این مهم را در راستای استفاده از پساب‌ها در ایجاد کمربند فضای سبز مورد توجه قرار دهند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک افزود: اداره استاندارد نباید نسبت به کیفیت سوخت بی تفاوت باشد و باید به این مهم ورود جدی کند. منع ماشین‌های سنگین از ورود به شهر قطعا نقش موثری در کاهش آلودگی این شهر خواهد داشت.

"سیاوش آقاخانی" رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: در دهه‌های 40 تا 50 بیش از 30 طرح بزرگ صنعتی در اراک ایجاد شد که 17 هزار و 500 فرصت شغلی به همراه داشت و این موضوع در آلودگی هوا تاثیرگذار بود.

وی افزود: بی‌برنامگی فعلی دستگاه‌ها، استفاده نادرست از عوارض آلودگی، بی‌توجهی به مدیریت مسئله ریزگرد، عدم توجه به مسئله مشارکت مردم، عدم توجه به سیاست‌های پیاده‌محور و عدم توجه به منابع جدید آلودگی از دلایل لزوم تهیه طرح اجرایی جدید است.

شناسه خبر 56983