شناسه خبر:58731
1401/5/22 11:20:25

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: تحقق اهداف سند ملی سالمندان نیازمند مشارکت و همراهی سازمان‌ها، ارگان‌های مختلف و فرهنگ‌سازی بین آحاد جامعه است.

فرحناز محمدی روز گذشته در جمع خبرنگاران درخصوص خدمات ارائه‌شده به جامعه سالمندی اظهار کرد: با توجه به افزایش سطح بهداشت و کنترل بیماری‌های عفونی و اصلاح سبک زندگی در سطح جامعه طی سال‌های اخیر، شاهد یک شیب و شتاب در افزایش جمعیت سالمندی کشور هستیم.
وی ادامه داد: مطابق بند هفت سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغیه از سوی مقام معظم رهبری، نیاز به فرهنگ‌سازی برای احترام به سالمندان و همچنین ایجاد شرایط برای تأمین سلامت و نگهداری در خانواده و پیش‌بینی سازوکار لازم جهت بهره‌مندی از تجربه و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مختلف است.
مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: بر این اساس سند ملی سالمندان به‌عنوان یک چهارچوب و هدایت سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها و همین‌طور تضمین فرآیندهای آینده در امور سالمندان، چند هدف کلی را دنبال می‌کند.
وی با اشاره به برخی از این اهداف کلی، گفت: ارتقای سطح فرهنگی جامعه درخصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت‌های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز و تأمین منابع مالی پایدار برای نظام حمایت از سالمندان، ازجمله این اهداف است.
محمدی ادامه داد: داده‌های مرکز آمار، داده‌های وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و معاونت رفاه وزارت تعاون محوریت سازمان برنامه بودجه و همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط مانند کمیته امداد، تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، شهرداری و سازمان‌های مردم‌نهاد مشارکت و نقش بسزایی در تدوین این سند داشتند.
وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی مستقر است و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه بودجه متولیان اصلی موضوع سالمندی و سند ملی سالمندان در کشور هستند و درواقع اهداف تعیین‌شده در سند باید به‌صورت سالیانه پیگیری و میزان دستیابی به این اهداف و پیشرفت سند مورد رصد قرار گیرد؛ البته تحقق اهداف سند ملی سالمندان نیازمند مشارکت و همراهی سازمان‌ها، ارگان‌های مختلف و فرهنگ‌سازی در بین آحاد جامعه است.

شناسه خبر 58731