شناسه خبر:59564
1401/6/12 11:22:37

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور همدان فعالیت حجاب استایل‌ها را سبک نوینی از مبارزه با حجاب در جامعه اسلامی دانست و گفت: این رویکرد ترفندی است که بر پایه آن از حربه حجاب برای زدن خود استفاده کنند.

کافی است چند لحظه صفحه اینستاگرام خود را باز کنید، تصاویر و فیلم‌های بسیاری از افرادی که می‌شناسید و یا دوستان، آشنایانتان، همکار و یا همکلاسی‌تان می‌بینید که انگار در این شهر و دیار زندگی نمی‌کنند! اغلب این افراد تصاویری را به بهانه ترویج حجاب از خودشان به نمایش گذاشته‌اند که زمین تا آسمان با آنچه در زندگی روزمره‌شان تجربه می‌کنند فرق دارد.

بله روی صحبت با حجاب استایل‌ها است،‌ کلمه‌ای با تعبیری وارونه و در جهت منافع شخصی که هر لحظه این تعبیر در مکان و موقعیت‌های مختلف تغییر می‌کند، مثلاً در یک سری موقعیت‌ها معتقد به چادر و حجاب عفیفانه و در موقعیتی دیگر تنها به استفاده از مینی‌اسکارف؛ آن هم بر روی قسمت اندکی از سر اکتفا می‌کنند. حجابی که این افراد به‌اصطلاح «حجاب استایل»، خود را مبلغ آن می‌دانند و بر آن مفتخرند، حجابی است همراه با خودنمایی که نقطه‌ مقابل حجاب اسلامی است.

اگر تاریخ را ورق بزنیم شاهد آن خواهیم بود که این ناهنجاری پوشش، به‌عنوان یک آسیب فرهنگی متأسفانه عمری کمتر از 10 سال دارد اما متأسفانه امروز باعث نابودی اصل فرهنگ حجاب شده و این دسته از افراد بدون درک مفهوم فرهنگ عفاف و حجاب صرفاً به جهت کسب درآمد و منافع اقتصادی وارد این فضای فرهنگی شده‌اند که اگر سازمان‌های مرتبط برخورد قاطعانه‌ای با این نابهنجاری نداشته باشند، به‌زودی شاهد اضمحلال فرهنگ عفیفانه خواهیم بود.

بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص آسیب‌های این مهم گفت‌و‌گویی را با عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام مهدی جوادی صحبت خود را در خصوص نحوه فعالیت حجاب استایل‌ها با ذکر یک مثال آغاز کرد و گفت: این افراد مصداق بازری از ضرب‌المثل «هم خدا را خواستن و هم خرما را» به‌حساب می‌آیند. جالب‌تر اینکه این رویکرد را متأسفانه در اغلب مباحث مرتبط با حوزه فرهنگ و اجتماع شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه مروجان چنین تفکری (حجاب استایل) هم به نحوی به‌دنبال جلب رضایت خداوند هستند و هم رضایت دل خود یا یک فضای مادی دیگر ابراز کرد: این مهم نخستین اشکال و چالش اصلی است.

وی با اشاره به معنای آیه شریفه « لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» ابراز کرد: وقتی شما در کاری، کنار خداوند خدایی دیگر را مورد توجه قرار می‌دهید و به همان اندازه برایتان اهمیت دارد، این مهم گام نخست فرو رفتن در فساد است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور همدان ادامه داد: آنچه مسلم است اینکه در فضای فعالیت حجاب استایل‌ها و یا مدهای که در این عرصه به شکل‌های مختلف متأسفانه مشاهده می‌کنیم اولاً باید به این سؤال پاسخ داد که اصل پوشش و در اصطلاح فقه اسلامی مسئله حجاب برای چه مطرح است؟ چرا غالب حجاب در حوزه زنان تعریف می‌شود؟

حجت‌الاسلام جوادی با بیان اینکه این نکته مهم ما را در فرایند فهم درست مسئله کمک می‌کند، اظهار کرد: حجابی که در اسلام به‌ویژه برای زنان مطرح و تعریف شده می‌بایست کمترین جذبه ممکن توسط جنس جذابی مثل زن در عرصه‌های اجتماعی داشته باشد.

وی افزود: به‌طوری‌که اگر جنس و جسم زن را بدون لباس در نظر بگیریم یقیناً خود این جنس در برابر پیکر یک مرد از جذابیت بالایی برخوردار است پس ما در اسلام پوشش را برای جنسی که ظاهر جذاب‌تری دارد تعریف می‌کنیم تا آن جذب غیر منطقی و نامشروع اجتماعی به حداقل ممکن فروکش کند؛ حال درنظر بگیرید اگر این جسم را برای کاهش این جذابیت بپوشانیم اما از یک پوشش دیگری استفاده کنیم و همان میزان جذب به شکل دیگری اتفاق بیافتد عملاً ما کاری نکرده‌ایم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرایند فعالیت حجاب استایل‌ها این است که اگر جذابیت جنس زن را پوشاندیم و این جذاب بودن زن به خاطر حجاب دیده نمی‌شود پس می‌توانیم برای جذابیت پنهان شده او یک راهکار ارائه دهیم، پس به‌جای پوست بدن زن از پوستین دیگری به نام پوشش استفاده می‌کنیم، گفت: جالب‌تر اینکه پوشش را آنقدر جذاب می‌کنند که به این پیکره مجدداً جذب شوند.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به اینکه از طریق این پوشش‌های جذاب با یک واسطه بازهم این جذابیت در حال رخ دادن است، اظهار کرد: اساساً این فرایند با فلسفه حجاب سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این افراد درواقع فریب دادن خود است، بیان کرد: این اتفاقی که توسط حجاب استایل‌ها در حال رخ دادن است با این ترفند مطرح می‌شود که خدا زیبا است و زیبایی‌ها را دوست دارد حال سؤال من این است که اگر خداوند زیبایی را دوست دارد میزان آن چقدر است؟ آیا زیبایی مد نظر شما همان زیبایی مد نظر خداوند است؟

این استاد دانشگاه در ادامه با ذکر مثالی موضوعات عنوان شده را اینگونه تشریح کرد: وقتی پس از واقعه عاشورا ابن‌زیاد ملعون از حضرت زینب (س) سؤال می‌کند که دیدی خدا با برادرانت چه کرد؟ وی در پاسخ عنوان می‌کند؛ «چیزی جز زیبایی ندیدم» حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا آنچه حضرت زینب زیبا می‌دید ابن‌زیاد هم زیبا می‌دید؟ پس در این مسئله نیز موقعیت مشابهی وجود دارد که در پاسخ به ترفند حجاب استایل‌ها باید گفت آیا آنچه شما آن را زیبا می‌پندارید همانی است که خداوند زیبا قلمداد می‌کند یا اینکه شما بنا به منافع خود زیبایی فرضی خود را به جامعه قالب می‌کنید؟ حجاب استایل‌های داخلی و خارجی می‌بایست به این سؤال پاسخ دهند.

حجت‌الاسلام جوادی ادامه داد: درواقع در این موضوع هرکسی از ظن خود شد یار ما و به‌نوعی می‌خواهد به مسئله حجاب کمک کند اما ازآنجایی‌که منطقی پشت آن وجود ندارد پس ما جذابیت‌های اسلامی پیدا نمی‌کنیم بلکه این جذابیت‌ها انحرافی هستند که رواج پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برآیند فعالیت حجاب استایل ترویج بی‌حجابی خاموش و تاریک در جامعه است، ابراز کرد: این افراد در ظاهر حجاب دارند اما درواقع بی‌حجاب محسوب می‌شوند زیرا این نوع پوشش مانع جذب جنس مخالف به این زن نیست بلکه دراین‌بین به واسطه خود بازهم منجر به جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت حجاب استایل‌ها در جامعه زنان را به سمت‌وسوی جذب بیشتر جنس مرد فرا می‌خواند ابراز کرد: برای درک بهتر مسئله یک مثال می‌زنم؛ دو زن محجبه را در نظر بگیرید یکی با حجاب عرفی ساده که با وجود پوشش، ظاهراً فاقد جذابیت است و دیگری با همان پوشش اما با جذابیت خاص؛ یقیناً آنکه با پوشش جذابی در ملأ عام حاضر می‌شود از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فعالیت این افراد در فضای مجازی بیشتر برای جذب است خاطرنشان کرد: مخاطبان آن‌ها نیز به سمت و سوی این نوع از فرهنگ‌ها گرایش پیدا کرده و حتی برای این قبیل افراد فالور (دنبال‌کننده) جمع می‌کنند و به دلیل این ظاهربینی‌ها دچار یکسری سطحی‌نگری می‌شوند.

حجت‌الاسلام جوادی افزود: این افراد از حجاب محتوای پوشش، حجب و منع را درک نمی‌کنند بلکه تنها محتوای جذاب بودن برای این افراد مطرح است.

وی با اشاره به اینکه این افراد با استفاده از پوششی که حجاب استایل‌ها برای آن‌ها در نظر می‌گیرند به جای منع جذابیت برای جنس مخالف، به سمت جذاب‌تر شدن سوق پیدا می‌کنند بیان کرد: این همان کوته‌بینی و عدم بصیرت است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افرادی که بر حجاب استایل‌ها مانور داده و به سمت‌وسوی آن‌ها گرایش پیدا می‌کنند قطعاً فاقد بصیرت‌اند، تصریح کرد: نگاه این افراد اساساً خالی از هرگونه عمق و اندیشه است.

حجت‌الاسلام جوادی با اشاره به فعالیت مروجان این تفکر نیز گفت: این افراد را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ نخست افرادی که عمق مطلب حجاب استایلی را می‌فهمند و در مقابل افراد سطحی‌نگری که تنها آتش بیار و سیاه لشکر این معرکه شده‌اند.

وی با بیان اینکه افراد به اصطلاح سیاه‌لشکر از حداقل عمق فکری برخوردار هستند، تشریح کرد: در خصوص دسته نخست آنانی که عمق مطلب حجاب استایلی را می‌فهمند باید بگویم ممکن است متولیان عمیق فکری باشند که می‌دانند باید از حجاب به‌عنوان حربه‌ای برای بی‌حجابی استفاده کرد و جنگید پس ‌از این طریق وارد میدان شدند که حجاب را با حجاب بزنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افرادی که در جنگ صفین مغلوب قرآن شدند نه سرنیزه، امروز همان‌هایی هستند که با حجاب مغلوب خواهند شد نه با بی‌حجابی، ابراز کرد: این بدان مفهوم است که در خصوص حجاب استایلی جذب حداکثری برای این جنس خاص از طریق داشتن پوشش حداکثری خاص دنبال می‌شود.

جوادی با بیان اینکه از طریق حجاب استایل سطح جدیدی از مبارزه با حجاب کلید خورده تشریح کرد: در خصوص تأثیر این مهم بر خانواده باید بگویم خداوند بستر زیبایی و نشر آن را فراهم کرده بدان مفهوم که خداوند به‌شدت برای نشر زیبایی زنانه و یا مردانه بستر فراهم کرده و آن بستر چیزی جز بستر محارم نیست.

وی افزود: پس خانواده یک مجموعه و یک کشکولی از محارم جنسیتی است که در آن محرم بودن بستری برای عرضه زیبایی‌های زنان و مردان وجود دارد.

وی افزود: اما اگر بحث حجاب استایل‌ها و سایر روش‌های تبلیغی در این فضای مجازی رواج پیدا کند و در پی آن هریک از اعضای خانواده در این فضای ورود کرده و با نوع پوشش خاص ترویج شده از سوی حجاب استایل‌ها به استناد به اینکه فکر کنند پوشش دارند از خانواده خارج شوند، قطعاً خریدارانی از جنس کسانی که زن را با حجاب خاص می‌پسندند خواهند داشت پس قطعاً پای نامحرم از سمت حجاب استایل‌ها به درون خانه و خانواده‌ای که حریم دارد باز خواهد شد و همچنان ما آن خانواده را با عنوان خانواده دارای آسیب خواهیم دید.

این استاد دانشگاه ادامه داد: درواقع به جای یک فرد لااوبالی که در عرف مطرح است ما با افراد لااوبالی ظاهراً مسلمان مواجه خواهیم بود، چشم‌چرانی‌ها که به‌ظاهر اسلامی هستند در درون خانواده رواج پیدا می‌کند.

جوادی افزود: باید چاره کار را در خانواده بر عهده مردان خانواده نهاد گفت: اگر در خانواده فرزندان و همسران از سوی پدر، همسر و برادر مورد توجه قرار گرفته و زیبایی آن‌ها از سوی این افراد تحسین شود به‌دنبال زیبا دیده شدن در خارج از خانه نخواهد بود.

شناسه خبر 59564