شناسه خبر:59597
1401/6/13 09:33:32

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: همه استان باید تا یک هفته قبل از آغاز بازگشایی مدارس به مخزن ذخیره آب مجهز شوند تا دانش‌آموزان مشکلی در زمینه تأمین آب مصرفی نداشته باشند.

علیرضا قاسمی‌فرزاد روز شنبه در ستاد مقابله با ویروس کرونا استان همدان اظهار کرد: با توجه به بروز مشکل کم‌آبی در همدان، موضوع مجهز شدن مدارس به مخزن ذخیره آب از چندی پیش به مدیرکل آموزش‌وپرورش ابلاغ شده بود و دراین‌باره نیز اقداماتی توسط این اداره کل صورت گرفته است.

وی افزود: هرچند طرح آب‌رسانی به همدان با شتاب درحال اجرا است و اقداماتی نیز برای تأمین آب مصرفی همدان به‌صورت موقت تا اجرای کامل پروژه انجام شده، بااین‌حال وجود مخازن در مدارس برای مواقع اضطراری و قطعی آب ضروری است تا دانش‌آموزان برای تأمین آب مصرفی با مشکل مواجه نشوند.

نماینده عالی دولت در استان همدان خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز باید به موضوع تأمین مخازن ذخیره آب به‌عنوان یک امر پدافندی توجه داشته باشند تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنند.

قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: با وجود مجهز بودن بیمارستان‌های این استان به تانکر ذخیره آب مصرفی، اما باید نسبت به افزایش ظرفیت شماری از بیمارستان‌ها اقدام شود.

وی تصریح کرد: استحصال آب از چاه‌ها برای مصرف شهروندان با چرخه سلامت همراه بود تا آب سالم در اختیار مردم قرار بگیرد و در این راستا بلافاصله پس از تجهیز چاه، ابتدا از آب نمونه‌گیری صورت گرفته و پس از تأیید دانشگاه علوم پزشکی وارد چرخه مصرف می‌شد.

استاندار همدان ادامه داد: کوچک‌ترین مشکل و آلودگی منجر به بروز بیماری از ناحیه چاه‌ها و تانکرهای آب‌رسانی برای سلامت مردم نداشتیم، البته مواردی گزارش شد که علت آن مصرف آب آشامیدنی چاه‌های خانگی بوده است.

قاسمی‌فرزاد افزود: تیمی از مسئولان برای نظارت بر فرآیند تجهیز مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی به مخازن ذخیره آب تشکیل شده است و باید حداکثر تا یک هفته مانده به بازگشایی مدارس این اقدام به‌ویژه در مدارس ابتدایی به‌علت صبر و تحمل اندک دانش‌آموزان این مقطع تحصیلی، نهایی شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت درخصوص رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌های کشور، تویسرکان در وضعیت آبی، شهرستان‌های بهار، نهاوند، ملایر، همدان و اسدآباد در وضعیت زرد و رزن، درگزین، فامنین و کبودراهنگ نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

معاون آموزش‌وپرورش استان همدان نیز اظهار کرد: تاکنون 400 مخزن آب در مدارس این استان نصب و راه‌اندازی شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

«مجتبی قمری» اضافه کرد: نصب دستگاه تهویه هوای استاندارد در مدارس استان همدان نیز صورت گرفته است، با این وجود دستگاه‌های یدک و ذخیره‌ای نیز باید برای مواقع اضطراری و خرابی این دستگاه‌ها پیش‌بینی شده تا درصورت بروز نقص فنی به سرعت جایگزین شود.

وی یادآور شد: در راستای ترغیب و تشویق خانواده‌ها به تزریق واکسن فرزندان، به مدیران مدارس تأکید و توصیه شده تا کارت واکسن از مراجعان مطالبه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز با بیان اینکه وضعیت کاهشی آمار شیوع کرونا به‌واسطه درپیش بودن اربعین و کمبود آب شکننده است، گفت: میانگین مصرف ماسک در اماکن 9 گانه و حساس 19 درصد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی 26 درصد است.

«فاطمه ترکمان‌اسدی» افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی و تأکید بر اهمیت و ضرورت تزریق دوز سوم و چهارم (یادآور) واکسن کرونا در استان همدان، اما 53 درصد افراد که زمان تزریق واکسن یادآور آن‌ها فرا رسیده، نسبت به تزریق واکسن خودداری کردند.

وی ادامه داد: همچنین تاکنون 2.2 درصد افراد واجد شرایط نسبت به تزریق واکسن دوز چهارم اقدام کردند که این آمار اندک نشان‌دهنده ضرورت درپیش گرفتن شیوه‌های جدید برای ترغیب افراد به تزریق واکسن‌های یادآور است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار کرد: با وجود کاهش شمار مراجعان به مراکز درمانی، بیماران سرپایی و بستری، اما همچنان شمار بیماران بستری در بخش آی.سی.یو کاهشی نبوده است.

شناسه خبر 59597