شناسه خبر:59778
1401/6/16 09:39:34

سپهرغرب، گروه ورزشی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رئیس هیئت کبدی استان همدان مشخص شد حمایت مالی آنچنانی از این هیئت نه از سوی فدراسیون و نه از طرف اداره کل ورزش و جوانان استان، انجام نمی‌پذیرد؛ این درحالی بوده که افتخارآفرینی کبدی‌کاران همدان در مسابقات ملی و بین‌المللی انکارناپذیر است.

 تیرماه سال گذشته بود که رئیس فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران در مجمع هیئت کبدی استان همدان گفت: در چندسال اخیر ورزشکاران همدان و کبودراهنگ در مسابقات ملی، قهرمانی در آسیا و جهانی، در این رشته خوش درخشیده‌اند و این درحالی است که کبدی در بین سایر رشته‌های ورزشی، از سبقه کمتری برخوردار بوده؛ اما توانسته نام همدان را در مسابقات ملی و بین‌المللی پُرآوازه کند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با سیدمصطفی موسوی، رئیس هیئت این رشته ورزشی در استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

رئیس هیئت کبدی استان همدان با بیان اینکه تا یک‌ونیم سال گذشته در این رشته تنها شهرستان فعال در بخش مردان کبودراهنگ و در بخش زنان ملایر بود که فعالیت این دو شهرستان نیز در آن مقطع زمانی به‌دلیل بروز کرونا تعطیل شده بود، گفت: بر این اساس در نخستین گام رشته کبدی را در تمامی شهرستان‌ها چه در بخش زنان و چه در بخش مردان، فعال کردیم.

سیدمصطفی موسوی با بیان اینکه با گسترش این رشته ورزشی در شهرستان‌ها لازم بود هم تعداد مربیان و هم تعداد داوران این رشته ورزشی افزایش یابد، تشریح‌ کرد: پس دو دوره مربی‌گیری و داوری یکی به میزبانی همدان و دیگری به میزبانی ملایر برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در رویداد مذکور حتی شاهد حضور پُررنگ علاقه‌مندان از خارج استان نیز بودیم، اظهار کرد: درحال حاضر بسیاری از داوران و مربیانی که در شهرستان‌ها فعال‌اند، از بین افرادی هستند که در این دوره شرکت کردند.

موسوی با اشاره به حضور تیم آقایان کبدی استان در مسابقات جوانان کشور، تصریح کرد: علاوه‌بر این تیم مذکور طی مدت یک‌ونیم سال گذشته دوبار در مسابقات قهرمانی کشور و یک‌بار نیز در مسابقات قهرمانی کبدی ساحلی حاضر بوده است.

رئیس هیئت کبدی استان همدان با بیان اینکه تیم در مسابقات ساحلی در سطح ملی توانست مقام نایب‌قهرمانی را کسب کند، ابراز کرد: در بخش بانوان که پیش‌تر تیمی نداشت و طبیعتاً اعزامی برای مسابقات قهرمانی نیز در این بخش انجام نمی‌گرفت، تیم تأسیس شد که طی این مدت در مسابقات و رویدادهای ملی حاضر شده؛ برای نمونه اخیراً در مسابقاتی که در استان قم شاهد برگزاری آن بودیم، حضور داشتند.

وی با بیان اینکه در راستای توسعه این رشته ورزشی دو رویکرد در بخش همگانی مورد توجه قرار گرفت، افزود: تشکیل کمیته کبدی آموزشی نخستین گام بود و فعالیت این کمیته هم در سطح مدارس و هم در سطح دانشگاه تعریف شد.

موسوی با بیان اینکه هدف تشکیل این کمیته استعدادیابی و جذب به این رشته ورزشی است، خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این کلاس رشته کبدی نیز برای معلمان و مربیان ورزش در مدارس کل استان همدان برگزار کردیم.

رئیس هیئت کبدی استان همدان با اشاره به اینکه برگزاری کلاس مذکور در مسیر جذب مربیان ورزش برای کسب مدرک مربی‌گیری کبدی مؤثر واقع شد، اظهار کرد: در بخش تأمین منابع مالی نیز باید بگویم، قبلاً سالنی در اختیار رشته کبدی بود که متأسفانه بنا به دلایلی پس از اینکه مدیریت هیئت عوض شد، همچنان در اختیار مدیر سابق هیئت کبدی استان باقی مانده است؛ به این معنا که وقتی فرد مذکور متوجه شد زمان مدیریتش به پایان رسیده، به‌جای اینکه قرارداد زمین را به‌نام هیئت کبدی منعقد کند، این قرارداد را از طریق شرکت در مزایده به‌نام شخص منتقل کرده و از آنجا که کارش در ظاهر کاملاً قانونی بوده، متأسفانه با وجود پیگیری‌های انجام‌شده، اراده‌ای برای کمک به هیئت از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان جهت بازپس‌گیری این زمین وجود ندارد.

موسوی افزود: با این وجود پیگیر شدیم تا سالنی را برای رشته کبدی با عنوان خانه کبدی در همدان فراهم کنیم؛ بنابراین سالنی را به این منظور در شهرک مدنی اجاره کرده و در اختیار کبدی‌کاران قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر در خانه کبدی به‌صورت تخصصی آموزش‌های لازم به فعالان و علاقه‌مندان این رشته ارائه داده می‌شود، گفت: در بحث زیرساخت‌ها نیز باید بگویم خانه کبدی شهر کبودراهنگ پس از تجربه بیش از یک دهه بلاتکلیفی، بالاخره سال گذشته با پیگیری‌هایی که از طریق نماینده شهرستان، مدیرکل ورزش و جوانان و نیز معاونین وزارتخانه داشتیم، درحال حاضر در آستانه افتتاح قرار دارد.

موسوی ادامه داد: علاوه‌بر این بعد از دو سال تعطیلی کلاس‌های کبدی به‌دلیل بروز کرونا بنا به شرایط این رشته ورزشی و برخورد بدنی، این‌روزها در اکثر شهرستان‌ها به‌صورت مستمر کلاس‌های آموزشی در دو بخش آقایان و بانوان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال حاضر دو تن از کبدی‌کاران استان در اردوی تیم ملی به سر می‌برند، تشریح کرد: علاوه‌بر این باعث خرسندی مضاعف است که حتی مربی تیم ملی کشور ما یعنی آقای وحید خرقانی نیز از ورزشکاران کبدی‌کار کبودراهنگی است.

رئیس هیئت کبدی استان همدان با اشاره به اینکه ما سعی کردیم مربیانی که قبلاً در سطح استان فعالیت داشتند نیز بتوانند از دوره‌های توان‌افزایی مربیان که در سطح ملی برگزار شد بهره ببرند پس این افراد برای حضور در کلاس‌های مذکور اعزام کردیم، اظهار کرد: مسئله بعدی اینکه درتلاش هستیم با توجه به گسترده شدن این رشته در شهرستان‌ها، تعداد مربیان و داوران این رشته ورزشی را در استان بیشتر کنیم.

موسوی ادامه داد: بر این اساس به دنبال برگزاری مجدد دوره داوری و مربیگری درجه سه در استان هستیم و درحال حاضر مرحله ثبت‌نام از علاقه‌مندان در دستورکار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه ساختار اداری و منابع انسانی هیئت نیز خوشبختانه شرایط مناسب است، گفت: تمامی کمیته‌های مرتبط با هیئت تشکیل‌ شده و درحال خدمت‌دهی هستند.

رئیس هیئت کبدی استان همدان در پاسخ به سؤالی درخصوص وضعیت منابع مالی هیئت اذعان کرد: ما به‌لحاظ مالی حمایت آنچنانی را که کفاف حتی هزینه‌های اعزام کبدی‌کاران را بدهد نه از طرف فدراسیون و نه از سوی اداره کل ورزش و جوانان دریافت نمی‌کنیم.

وی افزود: با این تفاسیر در بخش‌های مختلف اقدام به جذب پشتیبان کردیم، اما مسئله این است که حتی از این طریق نیز نتوانستیم پاسخگوی واقعی هزینه‌های پرداختی از سوی هیئت باشیم.

موسوی با بیان اینکه انتظار می‌رود در توزیع اعتبارات بین هیئت‌ها شاهد تعادلی به نسبت افتخارآفرینی‌های ورزشکاران در هیئت‌های مختلف باشیم، ابراز کرد: درحال حاضر هیئت‌هایی در استان داریم که متأسفانه شاهد افتخارآفرینی آن‌ها نبوده‌ایم و این درحالی است که در مسابقات جاکارتا تنها نشان‌آور طلای استان همدان یکی از کبدی‌کاران همدانی بوده و در آن برهه زمانی در تیم ملی کشور حضور داشته است؛ پس با توجه به این افتخارآفرینی‌ها و نگاه مثبت به این رشته در سطح ملی، در استان نیز باید شاهد حمایت از هیئت باشیم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد رشته کبدی در استان همدان از جایگاه خاصی هم به‌لحاظ نیروی انسانی و هم به جهت سبقه فعالیت برخوردار است که این مهم خود مؤید لزوم توجه بیشتر به این رشته پُرطرفدار ورزشی بوده، بنابراین با توجه به وجود ساختار محکم هیئت این رشته ورزشی، انتظار می‌رود متناسب با فعالیت‌های مثبت انجام‌شده، اعتبار لازم و درعین‌حال حمایت کافی از آن انجام پذیرد و نه اینکه فردی بنا به دلایلی خاص در پی عدم توجه اداره کل بتواند زمین چندین‌ساله کبدی همدان را به‌عنوان رئیس هیئت پیشین این رشته به‌نام خود اجاره کند! پس در گام نخست و حتی پیش از تأمین مالی، این نظارت است که می‌بایست از سوی اداره کل ورزش و جوانان بر هیئت‌ها، تقویت شود.

شناسه خبر 59778