شناسه خبر:60053
1401/6/22 09:45:02
رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه خبر داد:

امسال 11 نفر از چوبه دار رهایی یافتند

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در سال 1400 تعداد 29 فقره و در سال 1401 تاکنون تعداد 11 فقره پرونده قصاص منجر به سازش شده است.

پرویز توسلی‌زاده روز گذشته در جمع اصحاب رسانه درباره روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در استان اظهار کرد: درحال حاضر تعداد پرونده‌های کثیرالشاکی 220 فقره است که 30 مورد آن مربوط به پرونده‌هایی با بیش از 50 شاکی بوده و 9 فقره مربوط به پرونده‌هایی است که بیش از 100 شاکی دارند.

وی افزود: اکثریت این پرونده‌ها مربوط به تعاونی بوده که نمونه‌ای از آن پرونده تعاونی مسکن حافظان کنگاور است و نمونه‌ای دیگر از پرونده‌های کثیرالشاکی که بیش از 100 نفر شاکی داشت، پرونده بزرگ مشیری بود که با اندیشیدن تدابیر مناسب، مختومه شد.

رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در مردادماه سال جاری 30 فقره پرونده کثیرالشاکی که شکات آن بیش از 50 نفر بودند، در دادگستری استان کرمانشاه درحال رسیدگی بود که نزدیک به 50 درصد آن در اجرای احکام کیفری است.

وی افزود: از این 30 فقره، 9 فقره مربوط به پرونده‌هایی بوده که تعداد شکات آن‌ها بیش از 100 نفر است؛ با رصد این پرونده‌ها و مکاتبات با شعب مربوطه و تماس‌های تلفنی با قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده‌ها، مقرر شد تا با برنامه‌ریزی مناسب‌، امکانات موجود و استفاده از ظرفیت‌های صلح و سازش در جهت حل مشکلات این‌گونه پرونده‌ها، اقدامات لازم به عمل آید.

   بررسی مشکل 151 واحد تولیدی استان با کمک دستگاه قضائی

توسلی‌زاده درباره اقدامات دادگستری استان در راستای احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی اظهار کرد: در راستای احیای کارخانه، کارگاه تولیدی و رفع موانع تولید، ستاد اقتصاد مقاومتی در استان بسیار پُرتوان ظاهر شده؛ به‌طوری که از ابتدای مهرماه سال 98 تاکنون تعداد 35 جلسه در این ستاد برگزار شده است.

وی افزود: در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی استان 181 مصوبه برای رفع مشکلات 151 واحد تولیدی درنظر گرفته شده است تا با اجرای این مصوبات مشکلات و موانع واحدهای تولیدی برطرف شود؛ همچنین بازدیدهایی نیز در راستای رفع مشکلات واحدهای تولیدی توسط اعضای ستاد انجام شده است.

توسلی‌زاده بیان کرد: قدم‌های ارزنده‌ای در جهت حل مشکلات واحدهای تولیدی اعم از بانکی و پولی، مالیاتی، بیمه‌ای و تأمین اجتماعی، حقوقی و قضائی و ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و دولتی مانند منابع طبیعی و جهاد کشاورزی برداشته شده است.

رئیس‌ کل دادگستری استان کرمانشاه گفت: در سال 1400 تعداد 29 فقره و در سال 1401 تاکنون تعداد 11 فقره پرونده قصاص منجر به سازش شده است.

وی یادآور شد: آغاز به کار پویش سراسری «به عشق حسین می‌بخشم» به‌وسیله ستاد ملی صبر به‌مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، صلح‌یاران هسته‌های جهادی بخشایش، شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان، خیرین، معتمدین محلی و صلح‌یاران مستقر در مددکاری‌های زندان‌های سراسر کشور، موفق به فراهم کردن زمینه بخشش از سوی اولیای دم و رهایی محکومین به قصاص نفس و یا ایجاد صلح و سازش در پرونده‌های اختلافی و آزادی زندانیان شدند.

توسلی‌زاده با اشاره به مدیریت اختلافات قومی و قبیله‌ای قدیمی، اظهار کرد: به‌منظور کاهش ورودی پرونده به محاکم قضائی استان، راهکارهای پیشگیرانه کاربردی اندیشیده می‌شود تا اختلافات قدیمی و ریشه‌ای بین روستاها و طوایف مدیریت شود؛ زیرا از موضوعات مهم و اولویت‌دار این استان است و در این راستا تمام ظرفیت‌های استانی فعال هستند. به‌طوری که یکی از موارد مهم و دارای سوابق ریشه‌ای، اختلاف با بیش از 50 سال قدمت و موضوع اختلاف حادث میان دو روستای خلگ و سرآبله در حق تعلیف و چرای دام بود که درصورت عدم مدیریت منجر به نزاع و درگیری افراد در آن مناطق می‌شد که با مدیریت پیشگیرانه و تشکیل کارگروه ویژه به این اختلاف با تنظیم صورت‌جلسات و امضای معتمدین و شورای روستاها، پایان داده شد.

شناسه خبر 60053