شناسه خبر:61601
1401/8/1 00:17:01

سپهرغرب، گروه خبر: 29 واحد تعطیل صنعتی ایلام طی یک‌سال گذشته با حمایت‌های دولت و پیگیری‌های فعالان اقتصادی به صحنه تولید بازگشته و درب بسته این واحدها بار دیگر به روی توسعه و پیشرفت اقتصادی استان گشوده شده است.

دولت سیزدهم در سال‌های اخیر با حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی مانند احیای واحدهای راکد و نیمه‌فعال، اجرای طرح‌های رونق و رفع موانع تولید، ارائه بسته‌های حمایتی و تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط و طرح اشتغال فراگیر، راهبرد حمایت از تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری را در دستور کار خود قرار داده است.

حمایت از مجموعه‌های صنعتی کوچک و متوسط ازجمله برنامه‌های دولت بوده است که در یک‌سال گذشته قوت گرفته و تاکنون گام‌های مهمی در مسیر تحقق آن در استان مرزی ایلام برداشته شده است.

استان ایلام در دوره یک ساله دولت سیزدهم توانست جهش‌های مهمی را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی، بهداشت و سلامت و حوزه فرهنگی و اجتماعی تجربه کند که احیای واحدهای تولیدی، مصاف با کرونا و تقویت اعتبارات فرهنگی از مهم‌ترین اقدامات در کارنامه دولت بود.

رئیس دولت سیزدهم از همان ابتدای آغاز فعالیت کابینه خود به‌صراحت اعلام کرد که اولویت در حوزه عمران و تولید با طرح‌های نیمه‌تمام و راکد است و دولت تمام تلاش خود را برای تحقق این مهم به‌کار می‌بندد، متناسب با این سیاست کلان دولت در حمایت از تولید و رفع موانع آن، نماینده عالی دولت در استان ایلام و تیم اقتصادی وی نیز احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل را در اولویت کاری خود قرار دادند.

کمبود سرمایه در گردش برای تأمین نقدینگی و خرید مواد اولیه تولید مهم‌ترین مشکل فعلی واحدهای مستقر در شهرک هاست، همچنین محصول غیررقابتی، نبود بازار مناسب، مشکلات حقوقی و اختلاف بین شرکا از دیگر دلایل تعطیلی است که به کرات در جلسات مسئولان استانی مطرح شده است.

  گشایش درب بسته 29 واحد تولیدی به روی تولید، دستاورد یک‌ساله دولت در ایلام

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام افزود: سیاست دولت سیزدهم احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه‌فعال است، به طوری‌که در مدت فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 29 واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشته و امسال هم در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود تعداد 22 واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

رضا محمدرحیمی افزود: در راستای اقدامات صورت‌گرفته از سوی این اداره کل 21 واحد صنعتی راکد سال گذشته و هشت واحد دیگر نیز نیمه نخست نخست سال جاری فعال و راه‌اندازی مجدد شده‌اند.

وی بیان کرد: مسائل بانکی، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی و کمبود تأمین مواد اولیه و... ازجمله موضوعاتی است که با پیگیری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری لازم با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت ایلام با اشاره به وضعیت واحدهای تولیدی در استان اضافه کرد: 479 واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری با حدود سرمایه‌گذاری 28 هزار میلیارد تومان و نزدیک به 10 هزار نفر اشتغال‌زایی در استان وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود 70 درصد یعنی 339 واحد فعال و نیمه‌فعال وجود داشته که 30 درصد آن‌ها یعنی 140 مورد واحد راکد محسوب می‌شوند.

محمدرحیمی یادآور شد: 525 فقره جواز تأسیس فعالیت با سرمایه‌گذاری مورد نیاز 42 هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از 15 هزار نفر وجود دارد.

وی عمده مشکلات در بخش صنعت را مربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن فناوری‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین‌آلات و منسوخ بودن فناوری از دیگر مشکلات این حوزه تولید است.

  570 طرح صنعتی در ایلام وجود دارد/ اجرای 95 طرح صنعتی دارای پیشرفت در استان

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه در مجموع 570 طرح در استان در دست اجرا وجود دارد، گفت: از این تعداد 95 طرح صنعتی دارای پیشرفت هستند.

محمدرحیمی بیان کرد: تعدادی از پروژه‌های سنگین و طرح‌های نیمه‌تمام و جوازهای آماده سرمایه‌گذاری نقطه امیدبخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه‌اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به‌شدت تأثیرگذار خواهد بود که ازجمله این طرح‌ها می‌توان به فیلتر تصفیه آب، طرح آن جی ال و پتروشیمی دهلران پتروشیمی هلیلان و فولاد ایوان اشاره کرد.

**42 پروانه بهره‌برداری صنعتی در ایلام صادر شد

وی ️گفت: سال گذشته (مهرماه 1400 تا مهر 1401) در ایلام 42 فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با سرمایه‌گذاری 132 هزار میلیارد ریال صادر شده است.

به گفته وی، این تعداد پروانه بهره‌برداری با اشتغال 643 نفر در استان صادر شده است.

این مسئول بیان کرد: امسال در زمینه اکتشافات 16 نوع معدن عمدتاً غیرفلزی در استان شناسایی شده که این کانی‌های غیر فلزی شامل معادن گچ، آهک، شن، ماسه، مارن، آلوویوم و بیتومین یا قیر طبیعی ازجمله ذخایری هستند که از معادن ایلام استخراج می‌شوند.

محمدرحیمی با اشاره به ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: سال گذشته 73 جلسه، 250 پرونده با 403 مصوبه و در سال جدید 16 جلسه کارگروه تسهیل با 66 پرونده و 88 مصوبه تشکیل شده که بیش از 80 درصد مصوبات کارگروه تسهیل در استان اجرایی شده است.

وی به بازرسی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود 17 هزار فقره بازرسی و 1070 پرونده تخلفاتی به مبلغ 507 میلیارد ریال تشکیل شده که این میزان بازرسی نسبت به سال گذشته رشد 72 درصدی را شامل می‌شود.

  92 مورد جواز تأسیس صنعتی نیمه نخست امسال در ایلام صادر شد

این مسئول گفت20 پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی امسال در نقاط مختلف استان صادر شد.

محمدرحیمی افزود: برآورد سرمایه‌ برای اجرای این پروانه‌های صنعتی در استان ایلام، بیش از یک هزار و 398 میلیارد ریال است.

وی میزان اشتغال‌زایی پروانه‌های صادره استان را در 6 ماهه ابتدای سال جاری 188 فرصت عنوان کرد و ادامه داد: همچنین92 جواز تأسیس صنعتی نیز امسال در استان ایلام با پیش‌بینی اشتغال یک هزار و 431 فرصت شغلی جدید صادر شده است.

وی اضافه کرد: مجموع سرمایه‌گذاری در جوازهای تأسیس صادره استان ایلام بیش از 20 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

شناسه خبر 61601