شناسه خبر:64894
1401/10/21 09:15:31
مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان مطرح کرد:

تک‌برگی شدن بیش از 85 درصد سندهای دفترچه‌ای استان همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان گفت: از دی‌ماه سال 98 در مدت‌زمان سه‌ماهه و با وجود شرایط کرونایی، خوشبختانه 85 درصد سندهای دفترچه‌ای استان همدان تک‌برگی شدند.

اصغر پیرهادی روز دوشنبه 19 دی‌ماه در دیدار با اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان اظهار کرد: با آغاز طرح تبدیل سند‌های دفترچه‌ای به تک‌برگ از سال 94 در بازه زمانی پنج‌ساله، مقرر بود همه دفترچه‌ها در کل کشور تک‌برگ شوند که با توجه به کمبود اعتبار، این مهم به‌خوبی محقق نشد.
وی با یادآوری زمان آغاز به کار خود در استان همدان، اذعان کرد: پس از شروع به کار من در همدان از دی‌ماه سال 98 با توجه به استقبال خوب همدانی‌ها و اهتمام مجموعه برای این طرح، در مدت‌زمانی سه‌ماهه با وجود شرایط کرونایی، با فراخوان‌هایی که در این خصوص اعلام شد، 85 درصد سندهای دفترچه‌ای همدان تک‌برگی شدند.
پیرهادی با اشاره به اینکه آغاز صدور سند در ایران به سال 1310 بازمی‌گردد و در دهه‌های 10 تا 30 اسناد ما فاقد متراژ بودند، خاطرنشان کرد: در دهه 30 ابزار نقشه‌برداری به‌تازگی برای تعیین متراژ مورد استفاده قرار می‌گرفتند که دارای دقت لازم نبودند. بنابراین حدود 90 درصد اراضی نیاز به تنظیم سند داشتند که همه آن‌ها در قانون جامع حدنگاری سامان‌دهی شدند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان با بیان اینکه به‌منظور کاهش مراجعه حضوری 90 درصد ارائه خدمات این اداره الکترونیکی شده است، تصریح کرد: سامانه هوشمند برخط پاسخگوی تنظیم و استعلام سند‌ها شده که این کاهش مراجعه درخصوص امور شرکت‌ها نیز صادق است. الکترونیکی شدن جلوی بسیاری از مفاسد را گرفته و به شناسایی افراد دوشغله کمک کرده است.
وی درخصوص نحوه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی تأکید کرد: همه فعالیت‌ها در دفاتر اسناد رسمی به‌صورت سامانه‌ای و با ثبت اثر انگشت طرفین معامله انجام می‌شد که با فراگیری کرونا، فعلاً ثبت اثر انگشت متوقف شده و در آینده این امر با بهبود وضعیت کرونا، احیا خواهد شد؛ همچنین بستانکار می‌تواند از طریق سامانه املاک افراد را شناسایی و اموال وی را بازداشت کند.
   همه پرونده‌های قدیمی شرکت‌ها درحال به‌روزرسانی است
پیرهادی با اشاره به اینکه علاوه‌بر حفظ اسناد به‌صورت الکترونیکی به‌منظور تسهیل و سرعت‌بخشی امور ارتباط مستقیم با اداره دارایی و مالیاتی برقرار کرده‌ایم، اذعان کرد: از همه پرونده‌های قدیمی شرکت‌ها با توجه به وقایعی چون آتش‌سوزی در صدرای شیراز یا سیل پُلدختر که منجر به از بین رفتن اسناد شد، به‌منظور حفظ آن‌ها تصاویر دیجیتالی تهیه شده است؛ البته همه اسناد همواره با هر تغییر در مالکیت به‌روزرسانی می‌شوند.
وی با اشاره به بهبود ارائه خدمات برخط اسناد در آینده، اظهار کرد: با توجه به اینکه همه اطلاعات افراد ثبت شده است، می‌توان سند درخواستی مراجعان را در هر نقطه از کشور از طریق دفاتر اسناد رسمی دریافت کرد؛ البته سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری سعی دارد در آینده اطلاعات املاکی و پزشکی افراد با ارائه کارت ملی، قابل دریافت شود.
این مقام مسئول با اشاره به یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در صدور سند اراضی ملی، افزود: به همین منظور میزان 700 هزار هکتار از اراضی ملی استان حدنگاری و دارای سند شده و تحقق صددرصدی داشته است.
وی با اشاره به صدور اسناد برای کشاورزان با توجه به سهم 50 درصدی کشاورزی در استان همدان، تصریح کرد: در این خصوص علاوه‌بر فرهنگ‌سازی، مسئولین این اداره در روستاها حضور یافته و موضوع را برای روستاییان توضیح دادند، اما با توجه به متقاضی‌محور بودن آن و وجود برخی محدودیت‌ها مانند جابه‌جایی آسان و وجود برخی ذهنیت‌ها درخصوص سند، در مدت دو سال گذشته مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت.
پیرهادی با بیان اینکه سازمان ثبت به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی و زیرمجموعه قوه قضائیه درحال فعالیت است، اظهار کرد: مردم اغلب این سازمان را به‌عنوان مرجع صدور سند می‌شناسند، درحالی که صدور احکام و نظارت بر عملکرد دفاتر اسناد رسمی که نقل‌وانتقال اسناد را ثبت می‌کنند و دفاتر ازدواج و طلاق که این دو رویداد را به ثبت می‌رسانند، نیز برعهده سازمان ثبت اسناد و املاک است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان همدان با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم ماده 113 هرگونه اسناد لازم‌الاجرا ابتدا به اداره ثبت ارجاع داده می‌شود، ابراز کرد: در همین راستا برای مطالبات اموال در بحث مالکیت، خودرو و حساب‌های بانکی باید به اداره ثبت مراجعه کنند. البته زمانی که اجرائیه در این خصوص صادر شود، همه اموال بدهکار برای ادامه کار بازداشت خواهد شد.
وی در در پایان سخنان خود ادامه افزود: ثبت شرکت‌ها و اختراعات برعهده این اداره بوده و به‌طور کلی در چهار حوزه املاک و اسناد، املاک و کالا، اجرا و شرکت‌ها درحال فعالیت هستیم. همچنین این دستگاه برای دولت به‌وسیله ارائه خدمت که بسیار حساس نیز هست، درآمدزایی می‌کند.
   نقش بی‌بدیل رسانه‌ در فرهنگ‌سازی
رئیس انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان نیز با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در فرهنگ‌سازی دارند، گفت: رسانه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای فرهنگ‌سازی در جوامع مختلف هستند که همواره از این ظرفیت بزرگ به‌منظور بهبود امور جامعه استفاده می‌شود.
مسعود پورصالحی با اشاره به اینکه همدان جزء معدود استان‌هایی است که در سال 98 مجموعه‌ای به‌نام انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان را تشکیل داده است، اظهار کرد: ازجمله فلسفه‌های وجودی انجمن صنفی، موضوع کرامت قلم و ارزش نهادن به آن است که در شرح وظایف انجمن سعی شده با انجام کارهای بنیادی، این مهم حفظ شود و گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته شده است.
وی در ادامه یادآور شد: این انجمن به‌منظور تسهیل‌بخشی و پیگیری امور مربوط به رسانه‌ها شکل گرفته و در این تشکل مجموعه‌ای از اهداف مانند بهبود وضعیت جامعه رسانه‌ای استان درنظر گرفته شده است.
   کمک به معیشت اهالی قلم، از اهداف انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان
یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان نیز با بیان اینکه این انجمن اهدافی همچون بهبود خدمات معیشتی اهالی قلم را پیگیری می‌کند، گفت: انجمن صنفی در یکی از اهداف خود درنظر دارد تا به بهبود خدمات معیشتی و صنفی اصحاب رسانه کمک کند که البته این یکی از اهداف تشکل است.
محمدرضا بیاناتی با بیان اینکه رسانه‌های همدان دارای چهار تشکل رسانه‌ای هستند، ابراز کرد: همدان دارای چندین تشکل رسانه‌ای فراگیر ازجمله خانه مطبوعات، بسیج رسانه، انجمن صنفی و مجمع رسانه‌های انقلابی بوده که نشان‌دهنده یکی از نقاط قوت استان است.
وی تعداد خبرنگاران ثبت‌شده در سامانه وزارت ارشاد را حدود 300 نفر برشمرد و افزود: البته تعداد خبرنگاران دارای پرونده در سامانه خانه مطبوعات استان همدان بالغ‌بر 600 نفر است که در روزنامه‌ها، ماهنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها مشغول به فعالیت هستند.
بیاناتی با اشاره به اینکه همدان جزء معدود استان‌ها با دارا بودن ظرفیت مطلوب رسانه‌ای است، عنوان کرد: استان همدان با دارا بودن ظرفیت مطلوب در حوزه رسانه علاوه‌بر ظرفیت‌هایی مانند خبرگزاری‌ها، ماه‌نامه‌ها و هفته‌نامه‌ها، دارای سه روزنامه فعال با چاپ به‌صورت روزانه است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: انجمن صنفی مدیران رسانه‌های استان همدان با اهدافی که در اساسنامه خود آورده، درحال فعالیت است؛ البته غالب جامعه رسانه، مظلوم بوده و در رده‌های پایین اقتصادی قرار دارند.
بیاناتی در پایان سخنان خود اظهار کرد: همه اعضای انجمن مدیران رسانه‌های استان همدان خواستار تسهیل در ثبت نهایی این انجمن صنفی هستند. البته لازم به ذکر است که مدیرکل ثبت اسناد و املاک همدان نیز قول مساعدت و تسهیل این موضوع را به جمع حاضر اعلام کردند.

شناسه خبر 64894