شناسه خبر:66676
1401/12/9 11:05:12

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت رایان‌الکترونیک با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل ما در عرصه تولید محصول وارداتی بودن قطعات است که بنا به قرار گرفتن در شرایط تحریم شرکت را در مضیقه قرار داده است، گفت: میزان تسهیلات پرداختی پاسخگوی واحدهای فناور نیست.

رایان‌الکترونیک یکی از شرکت‌های فناورمحور است که با سابقه 15 ساله توانسته بخش عظیمی از نیازهای مشتریان خود را در حوزه‌های مختلفی همچون تهیه و توزیع قطعات الکترونیک، تجهیزات و قطعات سیستم‌های امنیتی دوربین مداربسته و دزدگیر اماکن، تجهیزات لایتینگ نور و ال‌ای‌دی، عایق‌های حرارتی و نسوز و روکش حرارتی، تجهیزات لحیم‌کاری، ابزارآلات الکترونیکی، ابزارآلات فنی، قلع و سیم لحیم، انواع سرسیم و وایر شو و غیره را در قالب یک مجموعه برآورده کند؛ جالب‌تر اینکه شرکت کار خود را در قالب یک هسته در مرکز رشد دانشگاه بوعلی‌سینا همدان با طراحی و ساخت نرم‌افزار آلارم پنل بی‌اس‌سی‌های شرکت نوکیا آغاز کرد، اما امروز به‌عنوان یک شرکت معتبر در حوزه الکترونیک فعالیت دارد؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا درخصوص عملکرد این شرکت فناور با جواد قادری، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مدیرعامل شرکت رایان‌الکترونیک با بیان اینکه شرکت در بدو امر کار خود را با طراحی نرم‌افزار پنل شرکت نوکیا و زیمنس آغاز کرد، گفت: علاوه‌بر آن تولید نرم‌افزار بهینه‌سازی شبکه‌های مخابراتی سیار، نرم‌افزار و سخت‌افزار کنترل خطاهای سیستمی استفاده‌شده در شرکت مخابرات همدان، نرم‌افزار مدیریت کنترل شبکه‌های سیار استفاده‌شده در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همدان، سخت‌افزار کنترل تغذیه مخابراتی استفاده‌شده در شرکت ارتباطات سیار، انجام پروژه ال‌اوجی‌برداری شبکه ارتباطات سیار مخابرات استان همدان و نصب بی‌اس‌سی شرکت زیمنس در ملایر و انجام جمپرینگ آن، از دیگر خدماتی بود که در سال‌های ابتدایی فعالیت توسط این هسته فناور ارائه می‌شد.
جواد قادری با تأکید بر اینکه شرکت موفق به کسب مقام نخست خلاقیت و ابتکار کشوری رباتیک شیراز در سال 88 شد و نیز عنوان فناور برتر سال 96 را در کارنامه دارد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر موفق به تولید یک دستگاه دزدگیر پیشرفته با امکان کنترل از راه دور شده‌ایم و آن را به مرحله تولید انبوه رسانده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه دستگاه مذکور می‌تواند در منزل و یا هر مکان دیگری نصب شود، تشریح کرد: از قابلیت‌های این دستگاه علاوه‌بر مواردی که گفته شد، می‌توان به کنترل هوشمند وسایل منزل نیز اشاره کرد؛ به‌واقع این امکان را فراهم می‌کند که فرد بتواند با آسودگی خیال از راه دور منزل خود را تحت کنترل داشته باشد.
این فناور همدانی با تأکید بر اینکه خوشبختانه درحال حاضر این دستگاه با برند رایان‌الکترونیک به تولید انبوه رسیده و درصورت دریافت سفارش در سراسر کشور به فروش می‌رسد، ابراز کرد: مهم‌ترین مشکل ما در عرصه تولید محصول، وارداتی بودن قطعات بوده که بنا به قرار گرفتن در شرایط تحریم، شرکت را در مضیقه قرار داده است.
قادری با اشاره به اشتغال‌زایی غیر مستقیم این شرکت بنا به دریافت سفارش، تشریح کرد: متناسب با دریافت سفارش از مشتری برای تولید پنل، با تعدادی از دوستان اصفهانی و تهرانی جهت مونتاژ محصول همکاری می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه شرکت متأسفانه هنوز به دانش‌بنیان بدل نشده است، تصریح کرد: با توجه به مؤلفه‌های درنظر گرفته‌شده همچون گذشت سه سال از زمان ثبت شرکت و نیز تولید محصول با قطع بالا، این فرصت از ما گرفته شد؛ اما خوشبختانه طی چندسال اخیر با ایجاد شرکت دیگر با عنوان رایان‌پژوهان الکترونیک، به دنبال تبدیل آن به شرکت دانش‌بنیان هستیم.
این فناور همدانی در پاسخ به این سؤال که وضعیت پشتیبانی از فعالیت‌های فناورانه را در سال حمایت از دانش‌بنیان‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: متأسفانه در این بخش حمایت‌های قابل توجهی انجام نمی‌شود؛ به‌طور مثال میزان تسهیلات پرداختی به شرکت‌های این‌چنینی با توجه به شرایط حاکم اقتصادی بر کشور و نیز بحث تحریم‌ها و وارداتی بودن اغلب قطعات الکترونیک، بسیار ناچیز است و یا اینکه درخصوص تخصیص مکان به واحدهای فناور باید گفت محل درنظر گرفته‌شده با میزان نیاز اغلب این شرکت‌ها هم‌خوانی ندارد.
وی در واکنش به این سؤال که آیا نمونه مشابه از محصولات تولیدی شما وجود دارد یا خیر؟ ابراز کرد: خوشبختانه آنچه ما تولید کرده‌ایم، با توجه اینکه یک دستگاه چندکاره است، نمونه مشابه ندارد.
قادری افزود: با توجه به ظرفیت و توان علمی همکاران، امکان توسعه طرح نیز وجود دارد؛ اما متأسفانه عدم حمایت مالی این فرصت را به ما نمی‌دهد.
مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌آید همچنان مشکلات مالی و عدم توانایی شرکت‌های فناور در عرصه منابع، اصلی‌ترین مانع پیشروی آن‌ها در تولید محصول است که باید بنا به ضرورت پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیانی در سطح بین‌المللی، برای حل این مشکلات مالی چاره‌ای اساسی از سوی متولیان امر اندیشیده شود. در غیر این صورت نتیجه بی‌توجهی به آن‌ها، چیزی جز فرار فناوران و نخبگان نخواهد بود.

شناسه خبر 66676