شناسه خبر:66720
1401/12/13 10:24:32

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: فرماندار بهار خواستار جذب بودجه از اعتبارات متمرکز در پایتخت شد و ابراز کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات و نیاز بالای شهرستان، باید مبالغی از منابع ملی و بودجه‌های متمرکز وزارتخانه‌ها جذب شود تا پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد.

روح‌اله نباتی در شورای آموزش‌وپرورش بهار از کسب رتبه برتر شورای آموزش‌وپرورش شهرستان بهار در استان خبر داد و گفت: شورای آموزش‌وپرورش برای تحقق مشارکت و نظارت مردم جهت تسهیل فعالیت‌های آموزشی و ساخت‌وساز‌ها تشکیل شده است؛ شهرستان بهار در بسیاری از مؤلفه‌ها ازجمله تعداد افراد زیر پوشش بیمه روستاییان و عشایر و ثبت اشتغال نیز دارای رتبه‌های برتر استان بوده که نشان‌دهنده اقدامات و کار و تلاش شهرستان بهار است.
نباتی افزود: در برخی از مناطق شهرستان بهار کمبود فضای آموزشی محسوس است و براساس سیاست‌ها باید این نیاز مرتفع شود.
این مقام مسئول بر اجرای عدالت در روستاها تأکید کرد و گفت: برخی از مدارس روستایی وضعیت مناسبی ندارند و دارای حداقل امکانات هستند که باید به این مدارس بیشتر توجه شود.
وی خواستار جذب بودجه از اعتبارات متمرکز در پایتخت شد و افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات و نیاز بالای شهرستان، باید مبالغی از منابع ملی و بودجه‌های متمرکز وزارتخانه‌ها جذب شود تا پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد.
این مقام مسئول بر مسئله‌محوری در جلسات شورای آموزش‌وپرورش تأکید کرد و گفت: با بیان مشکلات و مسائل و ارائه راهکارهای تخصصی، شاهد خروجی مطلوبی از جلسات خواهیم بود.
وی افزود: شورای پشتیبانی سوادآموزی به‌صورت فصلی برگزار خواهد شد و برای کاهش نرخ بی‌سوادی در شهرستان، می‌توان از خیرین سوادآموزی و معلمان بازنشسته یاری جست.
این مقام مسئول به پروژه خیری علیزاده اشاره کرد و گفت: پروژه خیری علیزاده 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برای ادامه کار این پروژه در اختیار اداره کل نوسازی استان همدان قرار می‌گیرد.
امام‌جمعه بهار نیز گفت: دین اسلام، دین معرفت‌افزایی و تعلیم بوده و اساس هر چیزی در دین مبین اسلام بر آموزش و تعلیم و استوار است.
حجت‌الاسلام رضا مصباح اضافه کرد: جایگاه آموزش‌وپرورش در تربیت نیروی انسانی و فکر درست و روح سالم، انکارناپذیر است؛ بنابراین مسائل و اقدامات در آموزش‌وپرورش با تأکید بر اولویت‌ها در دستور کار قرار گیرد و راهکارهایی متناسب با آن ارائه شود.
وی درخصوص اعلام منابع و ساختمان‌های مازاد گفت: متأسفانه در دولت گذشته منابعی به‌عنوان مازاد معرفی شده و در دولت سیزدهم، بدون سنجش صحت این منابع مازاد به فروش گذاشته شده، درحالی که هیچ نفعی برای شهرستان حاصل نشده است.
این مقام مسئول درخصوص آمار بی‌سوادی در شهرستان بهار اذعان کرد: لازمه سرعت بخشیدن به ریشه‌کنی بی‌سوادی، داشتن پایگاه اطلاعاتی از افراد بی‌سواد بوده که امیدواریم به‌زودی محقق و آمار درستی از نرخ بی‌سوادی در شهرستان بهار ارائه شود.
در ادامه مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان بهار گفت: ماده 18 قانون تشکیل شوراهای آموزش‌وپرورش در کشور صراحتاً تأکید می‌کند در جایی که 200 واحد مسکونی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی احداث شود، باید فضای آموزشی پیش‌بینی شود و این قانون در شهرستان بهار باید به اجرا درآید.
حسین فیض‌الهی اضافه کرد: کمبود فضای آموزشی در شهرک فرهنگیان بهار و مسکن مهر احساس می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس‌های با تراکم بالا، درس می‌خوانند که با این وضعیت در سال‌های آینده با مشکل بیشتری مواجه خواهیم بود.
وی اظهار کرد: در سطح شهر بهار مدرسه محبی وضعیت نامناسبی دارد و همچنین اداره آموزش‌وپرورش در فضای آموزشی مستقر بوده و به‌دلیل نبود اعتبار، پروژه ساختمان اداری مسکوت مانده است.
این مقام مسئول با گرامیداشت هفته امور تربیتی، اقدامات مربیان در تعمیق باورهای دینی و تبیین مسائل دینی و مذهبی دانش‌آموزان را سازنده دانست و گفت: در هفته امور تربیتی برنامه‌های خوبی تدارک دیده شده است.
وی به اقدامات در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلالات رفتاری دانش‌آموزان اشاره کرد و افزود: مهمت‌رین علت اختلالات رفتاری دانش‌آموزان، طلاق و اختلافات خانوادگی است که مشاورین مجرب برای کاهش مشکلات در این حوزه وارد شده‌اند.
در ادامه مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان همدان گفت: پروژه 12 کلاسه شهرک فرهنگیان از محل بنیاد برکت آغاز و فونداسیون اجرا شده و برای تکمیل نیازمند 18 میلیارد تومان اعتبار است که در نشست با معاون وزیر آموزش‌وپرورش تخصیص اعتبار پروژه درخواست شد.
حمید شیرازیانی اضافه کرد: با توجه به ماده 18 قانون شوراهای آموزش‌وپرورش در محلات و شهرک‌هایی که 200 واحد ایجاد می‌شود، باید زیرساخت‌های مربوطه و فضای آموزشی دیده شود.
وی با اشاره به پروژه خیری علیزاده، گفت: این پروژه هم‌اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و درصورتی که خیر تا پایان سفت‌کاری تعهدات خود را انجام دهد، برای تکمیل پروژه، از محل اعتبارات ملی هزینه خواهد شد.
این مقام مسئول افزود: روستای سیمین نیازمند احداث مدرسه است که نقشه و برآورد پروژه آماده شده و درصورتی که در 30 درصد پروژه اهالی مشارکت کنند، دولت 70 درصد سهم‌آوری خواهد کرد.
وی به مولدسازی و فروش املاک مازاد برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌های جدید اشاره کرد و گفت: باید اموال و زمین‌های مازاد توسط آموزش‌وپرورش شناسایی شود تا بتوان برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام با اولویت پروژه‌های خیری در شهرستان، از آن‌ها بهره گرفت.
مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس استان همدان ابراز کرد: سهمیه شهرستان بهار از منابع اعتباری دولتی استانی در سال جاری یک میلیارد و 558 میلیون تومان است که تاکنون 15 درصد تخصیص یافته و این رقم تا سقف 50 درصد افزایش می‌یابد که برای 13 پروژه عمرانی و مطالبات پیمانکاران و تعمیر و تجهیز مدارس هزینه خواهد شد.
وی افزود: در شهرستان بهار جهت تأمین تجهیزات هنرستانی، کلاسی و اداری دو میلیارد تومان در مهرماه سال جاری هزینه شد؛ سهمیه قیر رایگان 9 هزار و 480 متر مربع ایزوگام با اعتبار 680 میلیون تومان خریداری شد و آسفالت محوطه مدارس در هشت هزار و 26 متر مربع به ارزش دو میلیارد تومان انجام شد.
شیرازیانی ابراز کرد: سال قبل استاندارد‌سازی سیستم گرمایشی شهرستان بهار با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون تومان در چهار مدرسه انجام شد و در سال 1401 بالغ‌بر یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه داشت که با قید اولویت انجام شد.
وی افزود: از محل اعتبارات تخریب و بازسازی و ملی مدرسه صدر صالح‌آباد آماده بهره‌برداری است و مدرسه آقامحمدی با 90 درصد پیشرفت فیزیکی انجام و دیوارکشی در محوطه‌سازی مدرسه نیز انجام خواهد شد؛ درمجموع برای دو پروژه مذکور هفت میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است.
این مقام مسئول گفت: تخریب و بازسازی هنرستان 240 نفری شهر لالجین با 80 درصد پیشرفت فیزیکی درحال انجام است و در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان همدان نیز گفت: میانگین باسوادی در کشور 86 درصد و در شهرستان بهار 95 درصد اعلام شده است و این شهرستان رتبه پنج استان را دارد.
منوچهر توسلی‌کیا افزود: ناهنجاری‌های اجتماعی، ریشه در بی‌سوادی و فرهنگ جامعه دارد و با توجه به پیشرفت نظام در علوم مختلف، این نرخ بی‌سوادی زیبنده نظام نیست.
وی اظهار کرد: طبق آمار سرشماری سال 1395 در شهرستان بهار چهار هزار و 17 نفر بی‌سواد هستند و سهمیه امسال شهرستان بهار در حوزه باسوادی 430 نفر است که تاکنون 104 نفر معادل 24 درصد پوشش داده شده؛ برای رسیدن به سهمیه تعیین‌شده از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کنیم.

شناسه خبر 66720