شناسه خبر:66777
1401/12/13 13:01:06

رئیس پلیس راهور فراجا گرانی قطعات و لوازم یدکی و فشار کار را عمده دلایل در تصادفات خودروهای سنگین به خصوص اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: گرانی لوازم یدکی منجر به تعمیر قطعات به جای تعویض آن می‌شود.

سردار کمال هادیانفر تصادف خودروهای حمل و نقل عمومی را یکی از دغدغه‌های پلیس عنوان کرد و افزود: البته میزان تصادف ناوگان عمومی زیر یک درصد است اما به دلیل جابه جایی تعداد و جمعیت زیاد مسافر همین عدد نیز برای ما عدد زیادی است.

وی گفت: عمده مشکل رانندگان اتوبوس فشار کاری و گرانی وسایل و قطعات است که قطعات معیوب در اتوبوس به جای تعویض مورد تعمیر قرار می‌گیرند که بیشتر در تریلی و اتوبوس‌ها دیده می‌شود و همین عاملی مهم در تصادفات خودروهای سنگین محسوب می‌شود..

رئیس پلیس راهور فراجا این مسئله را تهدیدی برای جان راننده و جان مسافران دانست و ادامه داد: امیدواریم وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایطی را به وجود بیاورد که این دست از وسائل نقلیه بتوانند با هزینه کمتر قطعات یدکی را تامین و تعویض کنند.

***معاینه فنی اتوبوس‌ها برای هر بار مسافرکشی

سردار هادیانفر همچنین به اجرای طرح انجام معاینه فنی برای هر بار مسافرکشی اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه اکنون ابلاغ کردیم و در دست اجرا است و در پایانه‌های سطح شهر تهران قابل رویت است، هر اتوبوسی که برای مسافرگیری آماده می‌شود باید معاینه و بازدید فنی توسط افسر فنی مستقر در پایانه‌ها داشته باشد.

وی دریافت مجوز تردد را منوط به این معاینه فنی دانست و افزود: در صورت تایید فنی، سامانه برای دریافت برگه تردد و مسافرگیری اتوبوس باز می‌شود.

رئیس پلیس راهور این تایید فنی را مجزا از معاینه دوره ای عنوان کرد و اظهار داشت: معاینه فنی دوره ای که مربوط به حضور در مرکز فنی از جهت شاسی و آلایندگی و مواردی از این قبیل انجام می‌شود در جای خود محفوظ است.

به گفته سردار هادیان فر، به وزارت راه و شهرسازی و سازمان پایانه‌ها و شهرداری‌ها ابلاغ شد که به همراه پلیس بازدیدهایی را از ناوگان حمل و نقل عمومی به طور مستمر داشته باشند و تاکید شده رانندگان به طور ویژه معاینه فنی را انجام دهند.

وی همچنین با اشاره به فشار کاری بر رانندگان افزود: تمامی کنترل‌ها بر فعالیت و ساعت کار رانندگان در حال انجام است که حداکثر 9 ساعت کاری برای آنان در 24 ساعت تعیین شد.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: از سامانه سپهر هم برای کنترل رانندگان استفاده می‌شود و طول مسیر، حرکت مبدا تا مقصد و میزان سرعت آنها به طور مستمر در سیستم پلیس در حال پایش است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 66777