شناسه خبر:67049
1401/12/20 09:38:38
ضرغامی در همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی:

اصلاح‌طلبی را باید از سیدجمال‌ و شهیدمطهری آموخت

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه اصلاح‌طلبی و راه تحول آبرو گذاشتن می‌خواهد، گفت: اصلاح‌طلبی را باید از افرادی چون سیدجمال‌الدین و شهید مطهری فرا بگیریم.

عزت‌الله ضرغامی ظهر روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بیدارگر مشرق‌زمین و پرچمدار بیداری اسلامی که در اسدآباد برگزار شد، با بیان اینکه سیدجمال‌الدین اسدآبادی مردی بزرگ و منادی وحدت بود، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جهان را به وحدت برسانیم و راه سیدجمال را ادامه دهیم، باید ابتدا همه مردم با یکدیگر وحدت داشته باشیم.
وی گفت: تفاوت امام خمینی (ره) با سیدجمال‌الدین در این است که امام راحل تمرکز خود را در بیداری اسلامی روی مردم گذاشت و از این شیوه هم نتیجه گرفت، اما سیدجمال تمرکز خود را بر پادشاهان و سلاطین گذاشت که البته در اواخر عمر پُرثمر خود فهمید بخشی از زندگی‌اش را به‌خاطر این خطای راهبردی، تلف کرده است.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تذکر و تأکید مقام معظم رهبری نسبت به حفظ وحدت در جامعه، افزود: هرگونه تنگ‌نظری، خودمحوری و تفکر مقابل وحدت از سوی هر فردی، ناپسند و مذموم است.
* باید در مسیر وحدت مصلحت‌ها را هم دید
وی با بیان اینکه وحدت اقتضائات خاص خود را دارد بنابراین باید آن را شناخت و در این مسیر پیش رفت، گفت: باید در مسیر وحدت مصلحت‌ها را هم دید.
ضرغامی ادامه داد: کسی که درصدد ایجاد تحول است، باید در این راه سختی‌ها را نیز تحمل کند؛ اگر تصور بر این است که در راه ایجاد تحول همیشه تشویق و کف و سوت بوده، سخت در اشتباه است.
وی تأکید کرد: امام خمینی (ره) برای ایجاد تحول مورد طعنه بسیاری قرار گرفت و اهانت‌ها شنید، اما از مسیر خود دست نکشید؛ اصلاح‌طلبی و راه تحول، آبرو گذاشتن می‌خواهد، باید برای تحول از آبرو خرج کرد.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: برخی تصور می‌کنند اگر چند سالی آبروی کسب کردند، باید آن را حفظ کنند و تا آخر عمر از داشتنش لذت ببرند؛ خیر، این‌طور نیست، باید این آبرو را که خدا داده، در راه دین و خدا خرج کرد، اما برخی این آبرو را احتکار می‌کنند! درصورتی که باید آن را برای خدا و اسلام خرج کنند و جایی که لازم است، به میدان بیایند.
   باید بدعت‌ها را کنار بگذاریم و دنبال اسلام اصیل برویم
وی تأکید کرد: امثال ما که خدا پست و مقام و مسئولیتی را نصیبمان کرده و آبرویی کسب کرده‌ایم، برای خرج آبرو چرتکه می‌اندازیم که ببینم اگر اظهار نظر کنیم، چه می‌شود؟ آیا هواداران با خرج این آبرو از اطراف ما پراکنده خواهند شد؟ که این‌ها نمونه بارز سوداگری است.
ضرغامی با بیان اینکه اصلاح‌طلبی و مقدس‌مداری را باید از افرادی چون سیدجمال‌الدین و شهیدمطهری فرا بگیریم، گفت: امروز نیاز به حکیم و مصلح داریم، باید بدعت‌ها را کنار بگذاریم و دنبال اسلام اصیل برویم.
وی با بیان اینکه باید روشنگری صورت گیرد تا جامعه حول ارزش‌های اسلام، رهبری و امام حرکت کند، اذعان کرد: نخست باید در جامعه خودمان وحدت ایجاد کنیم و بعد منادی وحدت در دنیا باشیم.
  همدان نخستین استانی که بنیاد مفاخر در آن شکل گرفت
استاندار همدان نیز با بیان اینکه همدان نخستین استانی است که بنیاد مفاخر در آن شکل گرفت، گفت: ایجاد این بنیاد و تجلیل از بزرگان و مفاخر به حفظ فرهنگ ما کمک خواهد کرد.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه مفاخر نقش مؤثری در توسعه فرهنگ و غنی‌سازی آن دارند، تصریح کرد: از راه‌اندازی بنیاد سیدجمال پس از 13 سال وقفه بسیار خرسندیم؛ چراکه همه نهضت‌های اسلامی مرهون تلاش‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به آغاز به‌کار بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی بعد از 13 سال، گفت: بزرگداشت مفاخر از اولویت‌های دولت سیزدهم است و این امر مهم، آغازی است برای نشر و گسترش اندیشه‌های مفاخر استان همدان، به‌ویژه سیدجمال‌الدین.
مسعود ویژه اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در دولت سیزدهم در راستای تحقق سند تحول و در مسیر گام دوم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده شد، گرامیداشت مفاخر و بزرگان کشور عزیزمان است.
ویژه مفاخر را الگوهای ملموس برای نسل جوان معرفی کرد و گفت: برای تحقق این هدف با پشتیبانی استاندار، دفتر انجمن مفاخر استان همدان راه‌اندازی شد و امروز هم شاهد آغاز به‌کار بنیاد علمی فرهنگی سیدجمال‌الدین اسدآبادی هستیم.
   سیدجمال‌الدین یک علامه حقیقی بود
امام‌جمعه اسدآباد نیز سیدجمال‌الدین اسدآبادی را نخبه‌ای بزرگ معرفی کرد که در علوم مختلف سرآمد بود و گفت: ایشان یک علامه حقیقی بود؛ سیدجمال در 17 سالگی سرآمد علوم روز می‌شود و این فرد مستعد و توانمند در حوزه نیز تبدیل به شخصیت جهانی شد.
حجت‌الاسلام مرتضی موحدی افزود: ندای اتحاد اسلامی در برابر غرب، نخستین‌بار توسط سیدجمال‌الدین سر داده شد، او فیلسوف سیاسی و اجتماعی بزرگی است که در حصار دنیا نمی‌گنجید و شخصیتی جهانی داشت.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره بیدارگر مشرق زمین، خاطرنشان کرد: بیداری ملت‌های اسلامی از برکات وجودی سیدجمال‌الدین اسدآبادی است.
امام‌جمعه اسدآباد سیدحسن نصرالله را میراث‌دار امروز سیدجمال‌الدین اسدآبادی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با فعال شدن بنیاد، کنگره بزرگداشت این شخصیت بزرگ به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.
وی اضافه کرد: این عالم فرهیخته در تفسیر، فقه و حقوق صاحب نظر و در تمامی علوم انسانی سرآمد بود؛ بنابراین حوزه ویان به وجود چنین شخصیت عالم و فرهیخته‌ای مباهات و افتخار می‌کند.
امام‌جمعه اسدآباد خاطرنشان کرد: شیخ مرتضی انصاری، سیدجمال را به هندوستان که مستعمره انگلیس بود، فرستاد و این نخبه در جریان سفرهایی که داشت با بررسی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، دریافت علت اصلی بدبختی دنیای اسلام، استعمار و سلطه است.
وی اظهار کرد: شیخ «محمد عبده» درباره این شخصیت می‌گوید «بعد از انبیا بالاترین عقل را خدا به وی داده است».
حجت‌الاسلام موحدی گفت: سیدجمالدین اسدآبادی درد اصلاح جامعه اسلامی و بشری را داشت؛ بنابراین برای تحقق این هدف همواره بیقرار و در تلاش بود.
وی خاطرنشان کرد: سیدجمال در آخرین روزهای عمر بابرکتش گفت «ای کاش بذر افکار خود را در مزرعه افکار ملت می‌کاشتم، اما در سنگلاخ و شوره‌زار سلطنت فاسد کردم و نتوانستم سلاطین را به حرکت درآورم؛ چون غرق در شهوت و قدرت بودند».
امام‌جمعه اسدآباد کهن‌دیار اسدآباد را ازنظر میراثی شهرستان خاص و نیازمند توجه دانست و از مسئولان و وزارت میراث فرهنگی در سطح ملی و استانی خواست این منطقه را از مهجوریت خارج کنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: آنچه که در نگاه نخست به شخصیت سیدجمالدین اسدآبادی باید به آن توجه داشت، این است که با وجود تلاش استعمارگران در طول تاریخ برای جدایی دین از سیاست با هدف دستیابی به مطامع استعماری، اما بیدارگر مشرق‌زمین پُلی بین سیاست و دیانت ایجاد کرد.
کیومرث سرمدی با بیان اینکه سیدجمالدین اسدآبادی و شهرستان اسدآباد هردو از گذشته تاکنون مظلوم واقع شده‌اند، ابراز امیدواری کرد که بتوان با تلاش بیشتر این مظلومیت را جبران کرد.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از وزیر میراث فرهنگی به‌واسطه توجه به یادمان سیدجمالدین اسدآبادی، گفت: یادمان مهجور و دارای مشکل این شخصیت، برای ما فرزندان سید یک نقصان بود که با عنایت استاندار همدان از 6 میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته به فرهنگ، پنج میلیارد تومان به یادمان سیدجمال‌الدین اختصاص یافت.
سرمدی ادامه داد: احیای بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی رها شده بود که دوباره کار شروع شد؛ با توجه استاندار و امام‌جمعه جلساتی دراین‌باره تشکیل و کار انجام شد.
وی یادآوری کرد: شهرستان اسدآباد دارای 154 اثر تاریخی و فرهنگی بوده که 62 اثر جزء آثار ملی ثبت‌شده است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هنوز آن‌گونه که باید به روستاها، کتیبه‌ها و بسیاری از جلوه‌های میراث فرهنگی به سبب مسائل مال توجهی نشده که امید می‌رود با حضور وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در شهرستان اسدآباد، به این مطالبات توجه خاصی شود.

شناسه خبر 67049