شناسه خبر:69067
1402/2/24 01:53:23

سپهرغرب، گروه کافه کتاب - فاطمه فراقیان: دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» گفت: ترویج کتاب‌خوانی، هدف جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» است.

مسعود طاهری‌عضد با بیان اینکه جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» کاری است از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان که اکنون شاهد برگزاری دوره دوم آن هستیم (دوره نخست در سال 1399 و 1400 برگزار شد)، ابراز کرد: به نظر بنده این جشنواره دینی، آیینی و انقلابی است؛ چراکه مطالعه و دانش‌افزایی اصل و اساس تمام کارها است و جز در بستر مطالعه، کتاب و تحقیق، نمی‌توان دین و آیین و اهداف انقلاب را پیش برد.طاهری‌عضد با بیان اینکه فراخوان دوره دوم از شهریورماه 1401 اعلام شد، اذعان کرد: اختتامیه نیز انشاالله در تابستان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در جشنواره مذکور گروه کودکان با سن هفت تا 12 سال، گروه نوجوانان با سن 12 تا 17 سال و گروه بزرگ‌سالان بالای 18 سال آثار خود را در قالب شعر و داستان به دبیرخانه ارسال می‌کنند، ابراز کرد: مخاطب هدف ما کودکان و نوجوانان هستند.

دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با بیان اینکه شاکله این جشنواره مربوط به ادبیات کودکان و نوجوانان است، افزود: بزرگ‌سالانی نیز که شعر و داستان ارسال و در این جشنواره شرکت می‌کنند، برای این گروه سنی اثر می‌فرستند.

طاهری با اشاره به اینکه هیئت‌ علمی و هیئت‌ داوران جشنواره متشکل از نخبگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان است، ابراز کرد: در بخش شعر استاد مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و محمود پوروهاب و در بخش داستان افسانه شعبان‌نژاد، بابک نیک‌طلب و محمدرضا یوسفی آثار را داوری می‌کنند و همان‌طور که مستحضر هستید، این افراد از بهترین‌های کشوری در زمینه ادبیات کودک و نوجوان به‌شمار می‌آیند.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد آثار قابل توجهی در بخش‌های مختلف شعر و داستان و در رده‌های سنی متفاوت به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، گفت: مهلت ارسال اثر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال بوده و بدیهی است که تعداد آثار از این مقدار نیز بیشتر خواهد شد؛ زیرا تجربه ثابت کرده است که در روزهای پایانی آثار بیشتری به دبیرخانه ارسال می‌شوند.

دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با اشاره به اینکه در پایان اردیبهشت‌ماه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اطلاع دقیق از تعداد اثر ارسال‌شده به دبیرخانه منتشر می‌شود، اظهار کرد: اکنون درحال دریافت و تفکیک آثار هستیم و بانک اطلاعاتی را تکمیل می‌کنیم؛ در پایان مهلت مقرر ارسال اثر اطلاع‌رسانی در رابطه با اینکه چه تعداد اثر در چه زمینه‌ای و از کدام شهرها و استان‌ها ارسال شده است، انجام خواهد گرفت.

طاهری با بیان اینکه محور موضوعی همان‌طور که از اسم جشنواره برمی‌آید ترویج کتاب‌خوانی است، افزود: امسال سه موضوع «کتاب، چشمه همیشه جوشان دانش»، «کتابخانه، چراغ روشن شهر» و «خیرین کتابخانه‌ساز، کتاب‌یاران، کتاب‌داران و مروجین کتاب»‌ را داریم که مورد سوم، بخش ویژه است.

وی با اشاره به اینکه پایه اصلی این جشنواره ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است، تصریح کرد: جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با وجود اینکه شاکله آن بحث کتاب و کتاب‌خوانی بوده، اما نگاه ویژه‌ای به هنر به جهت اثرگذاری آن داشته است.

دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با بیان اینکه استان همدان خاستگاه ادبیات کودک و نوجوان بوده و در این زمینه مدعی است، گفت: ظرفیت خوب همدان در ادبیات کودک و نوجوان باعث می‌شود که به همه ابعاد این مهم ازجمله ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در این بستر، بپردازد؛ اکنون حدود 35 شاعر و نویسنده ساکن همدان در این زمینه داریم و همان‌طور که می‌دانید خاستگاه بزرگانی همچون جواد محقق، مصطفی رحماندوست، بابک نیک‌طلب، غلامرضا بکتاش، اسداالله شعبانی، بهناز ضرابی‌زاده، کمال شفیعی و غیره که در ادبیات کودک و نوجوان بین فارسی‌زبانان جهان سرآمد هستند، همدان بوده است.

طاهری با اشاره به اینکه امروزه نهاد مقدس کتابخانه‌های عمومی با نگاه مدیران ارشد فرهنگی به پایگاه اجتماعی بدل شده‌اند، اذعان کرد: اکنون وظیفه کتابخانه‌ها دیگر محدود به امانت دادن کتاب نیست، این اماکن مراکز گسترده اجتماعی و پایگاه‌های فرهنگی هستند و هم در بحث توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی و هم موارد دیگر برای مراجعان خود در بخش‎های مختلف قدم برداشته‌اند و علاوه‌بر کودکان و نوجوانان، به‌طور مثال برای نابینایان، ناشنوایان و غیره نیز تمهیداتی اندیشیده‌اند.

وی با بیان اینکه امروز سازوکار کتاب‌داران و کتابخانه‌ها به سمتی رفته است که آنان را به مددکاران فرهنگی بدل کرده است، گفت: متأسفانه سرانه کتاب‌خوانی در کشور ما پایین است، اما این مهم باعث نمی‌شود که ناامید شویم و در این زمینه تلاش نکنیم. نهاد کتابخانه‌های عمومی هم عزم خود را جزم کرده و در جهت رفع این مشکل کوشش دارد؛ برای مثال اداره کل فرهنگی یک واحد مجزا در سیستم اداری نهاد کتابخانه‌های عمومی است که به‌خوبی در این زمینه فعالیت می‌کند و پُرکار است و برای هر مناسبتی یک برنامه دارد و از آنجا که کتابخانه‌ها گستره وسیعی دارند، این مهم تأثیر زیادی بر حوزه فرهنگ می‌گذارد.

دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با اشاره به اهداف جانبی جشنواره، افزود: در کنار هدف اصلی و کلی ترویج کتاب‌خوانی جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب»، به یک‌سری اهداف جزئی و فرعی نیز می‌رسیم؛ برای مثال با توجه به هیئت‌ علمی و داوران تخصصی جشنواره، می‌توانیم آثار را کارشناسی دقیق کنیم و با توجه به اینکه غالب هنرمندان اثر به جشنواره ارسال می‌کنند، نموداری از سطح کیفیت ادبیات کودک و نوجوان در کنار کمیت اثرها به‌دست آوریم. همچنین از آنجا که آثار برگزیده‌ در کتابی چاپ می‌شوند، می‌توانیم نمایی از سطح ادبی دوره دوم جشنواره در این زمینه را به نمایش بگذاریم و در کنار این مهم با کشف استعدادهای برتر جهت ایجاد انگیزه در آنان، تشویقشان کنیم.

طاهری با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه داخلی خود تمام تلاشش را برای اطلاع‌رسانی جهت شرکت در جشنواره به‌کار گرفته است، اذعان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برخی از شهرها و استان‌ها نیز همکاری خوبی داشته‌اند و در مواردی آثار اعضای خود را به‌صورت جمعی به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند؛ همچنین بعضی از معلمان آثار دانش‌آموزان خود را برای ما فرستاده‌اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه در همدان هم رایزنی‌هایی با حوزه هنری، اداره کل آموزش‌وپرورش استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و غیره داشته‌ایم که آن‌ها نیز این مهم را به زیرمجموعه‌ها و اعضای خود ابلاغ کرده‌اند، اظهار کرد: در رابطه با تعداد منتخبین و جوایز نیز باید بگویم که در بخش شعر از میان گروه سنی کودک سه نفر، نوجوان سه نفر و بزرگ‌سال نیز سه نفر برگزیده می‌شوند و برگزیدگان بخش داستان نیز به همین ترتیب است؛ همچنین به سه نفر در بخش ویژه (خیرین مدرسه‌ساز) هم جوایزی تعلق می‌گیرد که درمجموع 21 جایزه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» با بیان اینکه انشاالله هر دوره این جشنواره از دوره قبل آن بهتر می‌شود زیرا جناب آقای مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سرکار خانم نغمه مستشارنظامی دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نگاه ویژه‌ای به ما دارند و به‌واقع به این جشنواره اعتماد کرده‌اند، گفت: روز 28 اردیبهشت‌ماه هم بنده و یکی از اعضای هیئت‌ علمی (بابک نیک‌طلب) و چند تن از اساتید توسط نهاد کتابخانه‌ها به برنامه‌ای در راستای این جشنواره و جهت دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دعوت شده‌ایم که توسط اسکای‌روم نیز پخش می‌شود و لینک آن منتشر خواهد شد که علاقه‌مندان می‌توانند در آن شرکت کنند.

طاهری در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بررسی و داوری آثار در دو مرحله مقدماتی و پیشرفته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: به جهت اینکه تعداد آثار بسیار زیاد است، گروهی برای داوری مرحله مقدماتی تعیین می‌شوند تا آثاری که ایراد فاحش وزنی، محتوایی و غیره دارند را از رده خارج کنند؛ البته که این کار با وسواس صورت می‌گیرد و تلاش خواهیم کرد غالب آثار به مرحله بررسی پیشرفته برسند.

شناسه خبر 69067