شناسه خبر:69677
1402/3/9 10:00:35
در نخستین همایش ملی نخود تاکید شد

توسعه کشت نخود دیم به عنوان محصولی کم آب‌بَر

سپهرغرب، گروه خبر: همایش علمی نخستین جشنوراه ملی نخود، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، دانشجویان و صاحب نظران بخش کشاورزی،در دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

دکتر مظفر روستایی رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در این همایش به تغییرات اقلیمی و شرایط کم آبی که ایران با آن مواجه است اشاره کرد و گفت: از آنجایی که کشور ما در یک منطقه خشک قرار گرفته، باید به سمت کشت محصولات دیم و با نیاز آبی کم پیش برویم.
وی نخود را یکی از مهمترین محصولاتی دانست که با نیاز آبی کم تولید می‌شود و عنوان کرد: 86 درصد نخود تولیدی کشور مربوط به استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان و آذربایجان‌های شرقی و غربی است و چنانچه این استان‌ها تمرکز بیشتری بر تولید این محصول داشته باشند، می‌توانیم به سمت صادراتی شدن هرچه بیشتر این محصول پیش برویم.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور از مهمترین چالش‌های پیش روی تولید نخود در ایران هم یاد کرد و خواستار توجه به فرآوری این محصول و ایجاد صنایع تبدیلی شد.
روستایی افزود: همچنین لازم است تولید نخود از کشت بهاره به سمت کشت پاییزه و همچنین ارقام پابلند سوق یابد.
وی همچنین بر لزوم مکانیزه شدن برداشت محصول نخود نیز تاکید کرد و ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر حدود 60 درصد درآمد نخود صرف برداشت دستی آن می‌شود.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور تولید بذر مرغوب نخود را نیز ضروری دانست و خاطرنشان کرد: اگر بذر خوبی در اختیار نداشته باشیم، امکان زراعت خوب و به تبع آن افزایش عملکرد محصول نخود نیز وجود نخواهد داشت.
روستایی افزایش سطح زیر کشت نخود دیم، افزایش بیمه محصول نخود برای جلوگیری از خسارت کشاورزان، کاشت ارقام متناسب با شرایط زمین و آب و هوای هر منطقه و... را نیز از دیگر مواردی دانست که باید در نظر گرفته شود.
دکتر مصطفی مصطفایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه نیز از نخود به عنوان یک محصول مهم یاد کرد که در سال‌های گذشته کمتر به آن بها داده شده و گفت: نخود محصولی سازگار با اقلیم خشک و کم آب کشور ما است و استان کرمانشاه نیز یکی از قطب‌های تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود.
وی از مزایای تولید نخود یاد کرد که نه تنها در شرایط کنونی کم آبی کشتی به صرفه است، بلکه می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای محصولات پروتئینی هم باشد.
مصطفایی از مهمترین چالش‌های پیش روی نخود هم یاد کرد که یکی از مهمترین آنها پایین بودن سرانه مصرف نخود در کشور معادل دو کیلوگرم در سال برای هر نفر بود و افزود: یکی دیگر از مشکلات این محصول عدم خرید تضمینی آن است.
وی همچنین از جای خالی واحدهای فرآوری نخود یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه در بخش کاشت نیز عمدتا اراضی کم بازده و کوچک به نخود اختصاص می‌یابد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان اشاره‌ای هم به برگزاری همایش علمی نخود داشت و گفت: برای این همایش 250 مقاله دریافت کردیم که 125 مقاله پذیرش شد و همچنین 116 مقاله را نیز به صورت پوستر چاپ کردیم.
در ادامه ناصر مرادی رئیس شورای ملی نخود نیز از این محصول به عنوان تنها گروهی از حبوبات که امکان صادرات دارد یاد کرد و گفت: طعم، مزه، رنگ و کیفیت نخود ایرانی بسیار منحصر به فرد است، اما اکنون در بازارهای جهانی دانه درشت بودن بیش از هرچیزی بازار پسند است و ما نیز باید به سمت تولیدات نخود دانه درشت برویم.

شناسه خبر 69677